Kaehne4363
HBK Medlem
Jeg har 2 x 100w solceller på taget af min husbil. De er forbundet til denne solscelleregulator

der er forbundet til og lader mit LiFePo4 bodelsbatteri med indbygget BMS. Samtidig er monteret disse: SmartShunt 500A/50mV, Temperature sensor for BMV-702 og BMV-712 Smart Batterimonitor



så jeg kan overvåge mit LiFePo4 batteri med mere.
Bodelsbatteriet lades også fra 230V landstrøm og fra bilens generator gennem den originale EBL (jeg er dog aldrig koblet på landstrøm). Jeg har også fra bodelsbatteriet monteret en inverter med skillefilter så jeg kan have 230V i eksisterende udtag uden at få blandet landstrøm og inverterstrøm sammen.
Om vinteren underholdslader solcellerne mit LifePo4 batteri når der ikke er frostgrader.
I min tidligere husbil var ladningen fra solcellerne koblet via husbilens Elektroblok, så den både kunne lade bodelsbatteriet og startbatteriet uanset om ladestrømmen kom fra solcelle, generator eller landstrøm, men nu har jeg opdaget at det er ikke tilfældet på min nuværende camper.
Så nu ønsker jeg ladesystemet tilrettet så jeg kan underholdslade startbatteriet om vinteren.
Da solcelleregulatoren kun har et udtag til batteriladning og ingen øvrige udtag for 12V strøm, så forestiller jeg mig at jeg behøver en DC-DC lader som er egnet til at underholdslade et startbatteri som er et originalt FIAT batteri. Men hvilken DC-DC lader?
Jeg er også i tvivl om, hvor jeg skal koble en sådan DC-DC lader ind. Skal jeg tage input fra kablerne fra solcellerne før de går i solcelleregulatoren eller skal jeg i stedet koble på batteriet og smartshunten?
Skal der monteres en sikring og i så fald hvilken?
Ved den sidste metode vil jeg jo så aflade bodelsbatteriet til fordel startbatteriet, men da solcellerne virker hele vinteren bliver det ikke noget problem.
Ved den sidste metode får jeg samtidig den fordel at den strøm der videreføres til startbatteriet bliver målt fuldt ud via batterimonitoren.

der er forbundet til og lader mit LiFePo4 bodelsbatteri med indbygget BMS. Samtidig er monteret disse: SmartShunt 500A/50mV, Temperature sensor for BMV-702 og BMV-712 Smart Batterimonitor



så jeg kan overvåge mit LiFePo4 batteri med mere.
Bodelsbatteriet lades også fra 230V landstrøm og fra bilens generator gennem den originale EBL (jeg er dog aldrig koblet på landstrøm). Jeg har også fra bodelsbatteriet monteret en inverter med skillefilter så jeg kan have 230V i eksisterende udtag uden at få blandet landstrøm og inverterstrøm sammen.
Om vinteren underholdslader solcellerne mit LifePo4 batteri når der ikke er frostgrader.
I min tidligere husbil var ladningen fra solcellerne koblet via husbilens Elektroblok, så den både kunne lade bodelsbatteriet og startbatteriet uanset om ladestrømmen kom fra solcelle, generator eller landstrøm, men nu har jeg opdaget at det er ikke tilfældet på min nuværende camper.
Så nu ønsker jeg ladesystemet tilrettet så jeg kan underholdslade startbatteriet om vinteren.
Da solcelleregulatoren kun har et udtag til batteriladning og ingen øvrige udtag for 12V strøm, så forestiller jeg mig at jeg behøver en DC-DC lader som er egnet til at underholdslade et startbatteri som er et originalt FIAT batteri. Men hvilken DC-DC lader?
Jeg er også i tvivl om, hvor jeg skal koble en sådan DC-DC lader ind. Skal jeg tage input fra kablerne fra solcellerne før de går i solcelleregulatoren eller skal jeg i stedet koble på batteriet og smartshunten?
Skal der monteres en sikring og i så fald hvilken?
Ved den sidste metode vil jeg jo så aflade bodelsbatteriet til fordel startbatteriet, men da solcellerne virker hele vinteren bliver det ikke noget problem.
Ved den sidste metode får jeg samtidig den fordel at den strøm der videreføres til startbatteriet bliver målt fuldt ud via batterimonitoren.