• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hvor går smertegrensen for fukt/rep.kostnad på eldre bobil?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2026
Har nettopp hatt bobilen på årlig fukt- og gasstest, og rapporten jeg fikk servert var ikke så veldig lystig lesning. Gasstesten var fin, men det ble påvist fukt flere steder, hovedsakelig nederst og bakerst på bilen, i lasteluke og lasterom under senga (fransk sengeløsning med senga på venstre side), samt i hjørnet under baderommet og toalettet på høyre side.

Bilen er 22 år gammel, og årlige fukttester i de snart 5 årene jeg har eid bilen har variert voldsomt fra det ene året til det andre, men denne gangen var det veldig konsentrert rundt bakparten.

Spørsmålet er da hvor mye jeg bør koste på en ev. reparasjon, sett opp mot en ganske begrenset salgsverdi på bilen. Jeg kan sikkert gjøre noe av jobben selv, men hvor går grensen for hvor mye man skal koste på en såpass gammel bil? For min egen del lever jeg godt med litt fukt i bilen, og etter nylig teknisk service inkl. regreimbytte fikk jeg beskjed om at bilen er i veldig god stand, den har ennå til gode å passere 100' km.

Ja du..det där är ju verkligen en mycket intressant frågeställning.. o det finns ju inte ett exakt svar på det... men det kan ju va aktuellt för alla med äldre husbilar.. det handlar ju också om.. Hur mycket är det värt att lägga på reperationer i största allmänhet... jag tror att det kan nog komma en del olika svar.. kring detta .
Själv skulle jag nog svara så här..jomen, du bör i varje fall undersöka och stoppa ev läckor... det är miniminivå..det får inte fortsätta att komma in mera vatten! Det måste stoppas.

Ja kan man torka ut den och och få den torr innan det blir ruttet och inte minst mögel som man skall ha stor respekt till nästan skräck för att bo i.
Som Toyota skriver, varför inte i alla fall försöka spåra var fukten kommer in och få stopp på det i alla fall.
Är det så mycket att man ser fuktskador på inredningen.

M.v.h.JANKRO.

Det er ingen synlige fuktskader som jeg har sett, og har heller ikke merket noe lukt, så derfor ble jeg ganske overrasket da jeg fikk rapporten. Må se over rapporten litt grundigere, det er etpar konkrete punkter de har notert som må følges opp.

Försök då i alla fall med att täppa till ev. läckage, för om det inte ruttnat eller ens syns än......... Så blir det tätat, även om det blir mycket jobb, kanske kring skarvar i karossen och/eller täta om fönsterramar m.m. och sedan bra ventilation när solen pressar på så är det en väldig skillnad i jobb mot att senare få synliga skador och därmed förstörd inredning.
Fukt går att toka ut om det blir tätt med skapligt resultat, bara det inte hunnit ruttnat och möglat så inredningen behöver rivas.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen