• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hvo och dieselvärmare

Drcosmo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Luleå
HBK-Nr
43569
Medlemskap
2025
Hej!

Vi har en Adria twin med truma dieselvärmare, hur funkar det med hvo?
….när vi ändå är inne på ämnet, någon som haft problem med fiat-motorer och hvo?

….vi har ingen motorgaranti kvar som påverkar beslutet rårande hvo.

//R
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.344
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hvo 100 är ett mycket bättre bränsle än fossildiesel, är inga problem att köra detta i nyare motorer eller dieselbrännare, tvärtom är det bättre. Enda nackdelen är priset.
På vilket sätt är det bättre? Hur vet du vilka råvaror som ligger bakom HVO 100? Vilka slaggprodukter har använts just nu? Är det samma betingelser över tid? Hur påverkar det lagringsförmågan? Jag vill också vara miljömedveten, men jag är skeptisk!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.466
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Jag kan inte se att de tar upp Drcosmo's motor, så riktigt fullständigt svar verkar det inte vara ;)
Truma tar, av lättförståeliga skäl, endast upp hur deras värmare (inte olika bilmotorer) fungerar ihop med HVO – och det var ju det som frågan gällde.

Pålle
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja en dieselvärmare kan ju bränna det mesta fast det kan bli avlagringar över tid om förbränningen blir ofullständig.
Det är ju vid start man får lukt från en värmare eftersom de använder bränsleöverskott vid varmkörning precis som våra bilmotorer. Svensk vanlig diesel ska inte lukta däremot kan det lukta från diesel i utlandet. Att tanka hvo för värmarens skull låter som onödigt om värmaren är i god kondition. Om man sen tittar på vad hvo har för ingredienser så känns det inte bra att tanka eländet, en stor del av det är restavfall från pappersbruk men det kan vara betydliget värre saker ni får forska själva på nätet. Borde inte vara dyrt eftersom det mesta egentligen är avfall som sakab normalt skulle ta hand om, det som kostar är inte råvaran utan behandligen för att få ut ett bränsle. Men när det står miljö på prislappen så får det ju kosta och känsliga människor mår ju bättre när de tror att de gjort något för miljön. Kanske tvärtom egentligen skulle pappret bli dyrare skulle det fällas mindre skog och vi slapp att få oönskad reklam i brevlådorna. Orsak och verkan. Och kunde man inte tjäna pengar på hvo som kommer från pappersindustrins utsläpp skulle det bli dyrt att ta hand om. Så i själva verket bidrar man till ökade utsläpp när man tankar hvo och ens egen motor fungerar som en avfallsbrännugn.
 

ANSJ

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14191
Medlemskap
2025
Ja en dieselvärmare kan ju bränna det mesta fast det kan bli avlagringar över tid om förbränningen blir ofullständig.
Det är ju vid start man får lukt från en värmare eftersom de använder bränsleöverskott vid varmkörning precis som våra bilmotorer. Svensk vanlig diesel ska inte lukta däremot kan det lukta från diesel i utlandet. Att tanka hvo för värmarens skull låter som onödigt om värmaren är i god kondition. Om man sen tittar på vad hvo har för ingredienser så känns det inte bra att tanka eländet, en stor del av det är restavfall från pappersbruk men det kan vara betydliget värre saker ni får forska själva på nätet. Borde inte vara dyrt eftersom det mesta egentligen är avfall som sakab normalt skulle ta hand om, det som kostar är inte råvaran utan behandligen för att få ut ett bränsle. Men när det står miljö på prislappen så får det ju kosta och känsliga människor mår ju bättre när de tror att de gjort något för miljön. Kanske tvärtom egentligen skulle pappret bli dyrare skulle det fällas mindre skog och vi slapp att få oönskad reklam i brevlådorna. Orsak och verkan. Och kunde man inte tjäna pengar på hvo som kommer från pappersindustrins utsläpp skulle det bli dyrt att ta hand om. Så i själva verket bidrar man till ökade utsläpp när man tankar hvo och ens egen motor fungerar som en avfallsbrännugn.
Ditt inlägg visar på en fullständig okunskap om HVO 100. Detta inlägg bör omedelbart tas bort då det sprider direkta felaktigheter.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
758
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Ett påpekande om HVO100, påståendet om att den tillverkas av rester från pappersbruk är nog inte riktigt eftersom pappersmaskiner enbart använder färdigtillverkad massa av olika typer beroende på vilket papper de tillverkar, antingen inköpt massa eller via ett eget massabruk.
Det handlar alltså om restprodukter från MASSABRUK !
Massabruk som får över restprodukter som de själva inte kan återanvända antingen som energi eller kemikalier finns det inte många av numera eftersom man försöker att återanvända alla restprodukter på ena eller andra sättet vilket är billigare i längden, det finns vissa kokarprocesser som ger ett överskott av restprodukter som sedan säljs vidare, men det blir allt mer sällsynt eftersom det i längden är bättre att återvinna allt själv.

Ska de fortsätta tillverka HVO100 från skogsavfall får de säkerligen börja med egna processer för att få fram det från träfiber.

Ett litet tillägg: om HVO är bättre eller sämre än vanlig diesel för motor eller värmare har jag ingen aning om det var bara hur det skapas som jag vill påpeka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.657
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Själv har jag ingen aning om tillverkningen eller egenskaper hos HVO100.
Så här säger Gemini:
HVO 100, eller Hydrerad Vegetabilisk Olja, är ett förnybart bränsle som framställs av en rad olika råmaterial. Tillverkningsprocessen kallas hydrobehandling.

Vad HVO 100 tillverkas av​

Råvarorna som används för att tillverka HVO 100 är främst restprodukter från livsmedelsindustrin och vegetabiliska oljor. De vanligaste är:
  • Slaktavfall och animaliska fetter
  • Använd frityrolja
  • Tallolja, en restprodukt från pappersmassaindustrin
  • Rapsolja och andra vegetabiliska oljor
En stor fördel med HVO är att den inte direkt konkurrerar med odlingsmark för matproduktion på samma sätt som vissa andra biodrivmedel kan göra.

Hur HVO 100 tillverkas​

Tillverkningsprocessen, hydrobehandling, är en kemisk process där man tillsätter väte (hydrogen) till de olika råmaterialen.
  1. Förbehandling: Först renas råmaterialen från föroreningar.
  2. Hydrobehandling: Råmaterialet blandas med vätgas under högt tryck och hög temperatur i närvaro av en katalysator. Vätet reagerar med fettsyrorna i oljorna och fetterna.
  3. Hydroisomerisering: Denna del av processen används för att förbättra HVO:ns köldegenskaper, vilket gör att den kan användas även vid låga temperaturer.
  4. Separering och rening: Efter behandlingen separeras den färdiga HVO:n från de andra ämnena som bildats under processen, som till exempel vatten och propan. Den slutliga produkten är ett bränsle med en kemisk sammansättning som är mycket lik vanlig fossil diesel.
  5. Denna process ger ett slutresultat som är fritt från aromatiska kolväten och svavel, vilket gör att avgaserna blir renare jämfört med vanlig diesel. Eftersom HVO 100 är kemiskt identiskt med diesel kan det användas i vanliga dieselmotorer utan modifiering, förutsatt att biltillverkaren har godkänt det.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Bara tanken på att fylla tanken med döda kor och hästar gör att jag avstår. Utanför Linköping hade man en liknande fabrik där man gjorde fordonsgas av döda djur, när man kom på motorvägen så fick man stänga igen allt för det luktade inte parfym direkt. Jo man körde stadsbussarna på det ett riktigt dyrt miljöprojekt som kostade men vad jag vet är helt borta både gasfabrik och bussar som kanske blev ombyggda. Tanken från början var att man skulle bygga typ höghus där man skulle odla vertikalt där man skulle kunna skörda massor i teorin och samverka med gasfabriken.
Det blev inget av med det!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.411
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Ett påpekande om HVO100, påståendet om att den tillverkas av rester från pappersbruk är nog inte riktigt eftersom pappersmaskiner enbart använder färdigtillverkad massa av olika typer beroende på vilket papper de tillverkar, antingen inköpt massa eller via ett eget massabruk.
Det handlar alltså om restprodukter från MASSABRUK !
Massabruk som får över restprodukter som de själva inte kan återanvända antingen som energi eller kemikalier finns det inte många av numera eftersom man försöker att återanvända alla restprodukter på ena eller andra sättet vilket är billigare i längden, det finns vissa kokarprocesser som ger ett överskott av restprodukter som sedan säljs vidare, men det blir allt mer sällsynt eftersom det i längden är bättre att återvinna allt själv.

Ska de fortsätta tillverka HVO100 från skogsavfall får de säkerligen börja med egna processer för att få fram det från träfiber.

Ett litet tillägg: om HVO är bättre eller sämre än vanlig diesel för motor eller värmare har jag ingen aning om det var bara hur det skapas som jag vill påpeka.
Sågspån är en annan råvara. Dock inte i så stor skala ännu, tror jag

 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja en dieselvärmare kan ju bränna det mesta fast det kan bli avlagringar över tid om förbränningen blir ofullständig.
Det är ju vid start man får lukt från en värmare eftersom de använder bränsleöverskott vid varmkörning precis som våra bilmotorer. Svensk vanlig diesel ska inte lukta däremot kan det lukta från diesel i utlandet. Att tanka hvo för värmarens skull låter som onödigt om värmaren är i god kondition. Om man sen tittar på vad hvo har för ingredienser så känns det inte bra att tanka eländet, en stor del av det är restavfall från pappersbruk men det kan vara betydliget värre saker ni får forska själva på nätet. Borde inte vara dyrt eftersom det mesta egentligen är avfall som sakab normalt skulle ta hand om, det som kostar är inte råvaran utan behandligen för att få ut ett bränsle. Men när det står miljö på prislappen så får det ju kosta och känsliga människor mår ju bättre när de tror att de gjort något för miljön. Kanske tvärtom egentligen skulle pappret bli dyrare skulle det fällas mindre skog och vi slapp att få oönskad reklam i brevlådorna. Orsak och verkan. Och kunde man inte tjäna pengar på hvo som kommer från pappersindustrins utsläpp skulle det bli dyrt att ta hand om. Så i själva verket bidrar man till ökade utsläpp när man tankar hvo och ens egen motor fungerar som en avfallsbrännugn.


Vild gissning bara.... misstänker att det har diskuterats kring att man använder/ använde palmolja vid tillverkning. Och kring detta finns flera invändningar och frågetecken. (Jodå jag vet att det kommit nya regler...men det finns misstankar om att inte alla följer reglerna).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.343
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om HVO är så förfärligt, bestående av döda kor och hästar.

Vad tänker man om att äta sin egen skit* och detsamma från korna och hästarna i fråga?

Enligt logiken att HVO består av just "döda kor och hästar" borde favoritmaten bestå av skit*.
(*gödsel på åkrarna)

Och slutligen till den som inte listat ut dettta än, mat består inte av skit och HVO består inte av döda kor och hästar.
Däremot kommer atomer och molekyler i respektive produkt från ovanstående.
 
Toppen