• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hvilke navigatorer bruger vi

Hvilken navigator bruger du på farten

• Garmin

Röster: 94 42,0%
  • Tomtom

Röster: 70 31,3%
  • Navigon

Röster: 34 15,2%
  • Navman

Röster: 6 2,7%
  • Autoroute

Röster: 25 11,2%
  • Blaupunkt

Röster: 3 1,3%
  • Pioneer

Röster: 8 3,6%
  • Andet

Röster: 16 7,1%

• Totalt antal röstande
    224
  • Omröstning stängd .
F

F.d. 25168

Guest
Hvilke navigatorer bruger HBK'erne på farten ???

Kan bruges til hvilke format POI filer HBK skal satse på.

Skriv gerne kommentar om jeres navigator positivt som negativt :)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Hvilke navigatorer bruger vi

Jeg har en Garmin 660FM.

Har väret igennem Sverige-Norge-Danmark-Tyskland-Belgien-Luxemborg-Frankrig-Nordspanien-Portugal.

Har altid uden problemer fundet vej, tydelig display selv i solskin, let forståelig betjening, og efter at have fået dom nya GPI filer installeret, var det som at få nyt legetöj igen :):)

660FM har inta stor batterilevetid, skal for det mesta sidde iplugget elen. Hukommelsen er inta for stor, större SD kort kan indeholde detaljeret europamap.

Tilfreds med Garmin :)

F

F.d. 8036

Guest

Har en Garmin Zumo 660 eftersom jag också använder den på motorcykeln.
Hade den också med till USA när jag körde Route 66 på MC i maj.
Fungerar klanderfritt.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har en Garmin 1490 är relativt nöjd med den upplever den ibland lite seg att uppdatera info (hade garmin i min båt var mycket nöjd med den)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Har använt/använder sporadiskt PC Navigator från Mapfactor. Nu har jag också Autoroute som skall få visa vad den går för under vår kommande semester. När jag testade den för ett tag sedan hittade jag direkt två fel i vår omgivning i kartmaterialet. Hoppas att dessa var undantag.

F

F.d. 1009

Guest

Jag använder en Garmin 660. Den har varit till god hjälp, men det är lite jobbigt att komma ihåg hur man lägger in egna favoriter för jag gör det så sällan. BertilA

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Här kommer in katt ibland hermelinerna. Jag är inne på min andra TomTom. Den nya är en TomTom XXL. Mycket nöjd med den.

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Jag har bytt från Garmin 660 FM till Garmin 1490
och är mycket nöjd med 1490
Sonny

Senast ändrad:

kjellemona

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022

icon14.gif
Jag har en Garmin 1490WT och är helnöjd.
Kjelle

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Vi har en Garmin 660 FM och är i stort sett nöjda med den. Den har lotsat oss i Sverige, Tyskland och Tjeckien, vid ett par tillfällen har den anbefallt ett vägval som jag måste beteckna som kostig.

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Använder Kenwood som bygger på Garmin GPS. Saknar möjligheten att arbeta med rutter i pc. Därför har vi i sommar också använt Autoroute. Har tidigare också använd Route 66. Som jag då tyckte fungerade utmärkt.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Fler än jag somanvänder Tyre, Tyre, för att skapa rutter och listor på platser att besöka? Det funkar bra med TT och enligt uppgift också med Garmin.

F

F.d. 4927

Guest

Här kommer in katt ibland hermelinerna. Jag är inne på min andra TomTom. Den nya är en TomTom XXL. Mycket nöjd med den.
Och här är en ännu större katt! Använder kartor! Har en Garmin som ligger och skrotar i handskfacket, som en absolut sista nödfallsåtgärd.:)

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
G

Göran & Carola

Guest

Garmin nüvi 670 som jag haft drygt 2år och som fungerat bra för mig.
Den har fm-sändare för att köra ut navigatorljudet i bilstereon, vilket fungerar perfekt här hemma, men nere i europa kan det vara problem att hitta en ledig fm-frekvens. Blir tvungen att byta frekvens ganska ofta.

När vi lämnar husbilen använder vi min SE-telefon med Garmin Mobile XT, som är laddad med samma innehåll som nüvin.

Har även i sommar skaffat MS Autoroute 2010 som skall testas under höstens europaresa.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag har en TomTom 930T som jag köpte till den här sommaren. Den har fungerat över förväntan men det är en hel del att lära sig mot den förra som var en ACER e300 med Destinator.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Har en SONY - funkar bra.
Har också en gammal Garmin utan uppdaterad karta - funkar också hyfsat.

B

Byggare Bob

Guest

Har precis köpt en Snooper Ventura S7000. Denna modell är specilllt framtagen för husbilar. Efter en tur mellan Skåne och Dalarna är jag fortfarande nöjd. På denna navigator ställer man in bilens data såsom längd, bredd, höjd och vikt. Känns bra för oss som kanske tidgare hamnat framför en viadukt med maxhöjd 2.60.
Sen finns det säkert nackdelar även med denna men har ännu inte hittat sådana av allvarligare slag.
Lasse i Skåne

F

F.d. 5361

Guest

Minidator med Sygic mobilemaps 10 och Autoroute 2010
Funkar perfekt

Mvh.

Norbert

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022

Vi har en Pioneer AVIC-HD1BT.

Fördelar:
* Passar i Ducatons 2-DIN radiofack, ser integrerad ut.
* Stor display, kan samtidigt köra två olika kartor
* Pekskärm
* Inbyggd hårddisk
* Integrerad backkamera i färg
* Ljudsystem, radio, bluetooth telefonanslutning, DVD-spelare, musikbibliotek på hårddisk...

Nackdelar:
* Skitdyr
* Ej enkel åtkomst till koordinater för positionsbestämning (tror det går men har ej lyckats hitta de dolda menyerna).

F

F.d. 2692

Guest

Har nya Garmin 3790T vilken fungerar bra som navigator men har 2 saker som retar mig.
1. POI symbolerna är rent för små jämfört med TomTom. Dom syns bara vid kraftig inzoomning.

2. Den största besvikelsen är att man nu inte kan se bilder som man kunde i tidigare modeller. Detta såg jag framåt när jag bytte för att kunna använda dina fina filer som du gjort.

Toppen