• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hvilke navigatorer bruger vi

Hvilken navigator bruger du på farten

• Garmin

Röster: 94 42,0%
  • Tomtom

Röster: 70 31,3%
  • Navigon

Röster: 34 15,2%
  • Navman

Röster: 6 2,7%
  • Autoroute

Röster: 25 11,2%
  • Blaupunkt

Röster: 3 1,3%
  • Pioneer

Röster: 8 3,6%
  • Andet

Röster: 16 7,1%

• Totalt antal röstande
    224
  • Omröstning stängd .
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Hvilke navigatorer bruger vi

Har nya Garmin 3790T vilken fungerar bra som navigator men har 2 saker som retar mig.
1. POI symbolerna är rent för små jämfört med TomTom. Dom syns bara vid kraftig inzoomning.

2. Den största besvikelsen är att man nu inte kan se bilder som man kunde i tidigare modeller. Detta såg jag framåt när jag bytte för att kunna använda dina fina filer som du gjort.

Tacker :)

Tyvärr er du nr 2 med 3790t der inta kan se billed på navigatoren :( har ni spurgt/mailet til garmin)

Tänkte selv at köbe en 3790t, men det er nu sat på standby, min 660 kommer at bruges lidt endnu :) vil inta undväre billederne idag eller teksterne.

F

F.d. 2692

Guest

Texterna ser jag. Har inte frågat Garmin men ska göra detta.
Däremot har jag fått bekräftat från en kunnig säljare att det INTE går att se bilderna.

F

F.d. 4220

Guest

Jag sällar mig till katterna.
Har en Garmin nüvi 660 som jag tycker fungerat kanon.

Positivt:
* Lättanvänd rent allmänt
* Lätt att lägga till POIs
* Lätt att lägga till egna favoriter
* Den tappar inte dessa favoriter när kartan uppdateras (som jag hört om en del andra).
* Lätt att lägga in koordinater

Negativt
* Att ikonerna för POIs är så små att de bara syns med full zoom
* Att det ibland tar lång tid innan den hittar sin position

Har ännu inte lagt in filen med bilder, men ser fram emot att få tillgång till dem!

En fråga, om du baserat den senaste filen på Bordatlas gpx-file; Har du bytt plats på kolumnerna?
Jag laddade in den senaste nu i sommar och hittade ingenting när jag sökte på bordatlas huvudrubriker. Jag var tvungen att använda underrubriken för att hitta ställena.

//Stefan

F

F.d. 25168

Guest

En fråga, om du baserat den senaste filen på Bordatlas gpx-file; Har du bytt plats på kolumnerna?
Jag laddade in den senaste nu i sommar och hittade ingenting när jag sökte på bordatlas huvudrubriker. Jag var tvungen att använda underrubriken för att hitta ställena.

//Stefan

Hej Stefan

http://www.husbilsklubben.se/forums/t25677/ her er bordatlas 2010 opdateret i GPI fil, Mapsystemet som Roger har lavet er inta ändret, tryk extra-ställplatser-bordatlas2010, titta på billeder i högra side.

Har lagt Bordatlas 2010 filerne til download på forum, hvis du önsker selv at indsätte den

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Har kört med Garmin Nüvi 765, men nu innan semestern kompletterat med nya Nüvi 3790.
(Se mitt tidigare inlägg i annan tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/299752 )

Har också en Garmin Colorado 300 när vi är till fots på t.ex vandringsleder.
Används med terrängkartor. Det går att installera vägkarta i den också, men är inte optimalt.
Däremot trevligt att den också sparar ”tracks”
http://www.gpsmagazine.com/assets/garmin_colorado_400t_stock.jpg

Route 66 i som medföljde telefonen ser jag bara som nödlösning.

F

F.d. 4220

Guest

Hej Stefan

http://www.husbilsklubben.se/forums/t25677/ her er bordatlas 2010 opdateret i GPI fil, Mapsystemet som Roger har lavet er inta ändret, tryk extra-ställplatser-bordatlas2010, titta på billeder i högra side.

Har lagt Bordatlas 2010 filerne til download på forum, hvis du önsker selv at indsätte den

Tack. Den fil jag hade problem med hämtade jag från BordAtlas egen site: "bordatlas.gpi" och det tog ett tag innan jag kom på vad som var fel...
Men sedan var det bara att öppna filen i en editor och skifta kolumnerna.

Jag bara undrar vilken fil som var källa och om sökning fungerar (som jag vill)?
Men som sagt, det svaret får jag så snart jag provar. :)

//Stefan

F

F.d. 8036

Guest

Har också en Pioneer AVIC som satt som standard i bilen men jag har ännu inte kommit riktigt bra överens med den. En del av detta beror säkert på att jag är van vid en annan GPS som man kan fram och baklänges
men ett par saker kan jag i alla fall peka på.

Displayen sitter mitt på instrumentpanelen, dvs jag ska vrida på huvudet för att se vad som händer.
Är van att ha min Garmin i det direkta siktfältet när jag tittar framåt på vägen.
Saknar möjligheten att planera rutter i datorn hemma och enkelt ladda ner i apparaten hemma vid datorn.
Har inte hittat den möjligheten på Pioneer (ännu). Frågade Pioneer men dom kunde inte hjälpa mig, det går NOG inte var svaret jag fick.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har en Garmin Nuvi 760.
Har lagt in de filer som Carnival gjort!

Kanon arbete, funkar perfekt med bilder och allt.

Hämtade Bordatlas som poi för Garmin, på deras hemsida.
Texterna funkar, men jag kan inte se några bilder.

Saknar dom när man är van ifrån boken att titta lite på bilder.

Har jag hämtat fel fil eller är det så?

Ha det gott:)

F

F.d. 53074

Guest

Jag använder Garmin 660 FM sedan hösten 07. Fungerar bra, MEN!!! ack så långsam nedladdning av uppdateringar! Har väl inte världens snabbaste ADSL, men annat går ganska snabbt att hämta hem...

Carnival! Du är värd din vikt i guld för ditt arbete!

Kjell :D:D:D

Senast redigerad av en moderator:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Kör med min Iphone som navigator, just nu med TomTom's europa programvara

Den kan på inget vis konkurrera med noggranheten på en "riktig" GPS då telefonen använder färre sateliter, men det har fungerat helt lysande vid navigerandet runt om i Sverige i sommar och inte svikigt ännu i alla fall.

Fördel... man har telefonen och navigatorn i ett och samma och kan ta med och använda "i fickan" när man skall hitta runt gående i någon stad.

F

F.d. 25168

Guest

Hej!

Hämtade Bordatlas som poi för Garmin, på deras hemsida.
Texterna funkar, men jag kan inte se några bilder.

Saknar dom när man är van ifrån boken att titta lite på bilder.

Har jag hämtat fel fil eller är det så?

Ha det gott:)

Du har inta hentet fel fil, Bordatlas har inta billeder på navigatorfilerne :( kan se at Knarrevik har bilder ifrån Autoroute, vet inta om han kan spare disse, och sende billeder og den udvidede teksten til mej, så må jeg se om jeg kan lave en HBK Bordatlas Special :)

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Du har inta hentet fel fil, Bordatlas har inta billeder på navigatorfilerne :( kan se at Knarrevik har bilder ifrån Autoroute, vet inta om han kan spare disse, och sende billeder og den udvidede teksten til mej, så må jeg se om jeg kan lave en HBK Bordatlas Special :)

Hej!

Det vore ju fantastiskt snällt.:)

Det finns en fil för Autoroute på samma sida hos Bordatlas.

Kan det vara den som Knarrevik har hämtat?

Är nog många fler än mig som skulle ha stor glädje av detta.

Tack på förhand!

Ha det gott!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tyvärr får jag bara upp en bild åt gången med Autoroute som visar karta, vy och beskrivning av ställplatsen. Det är samma information som finns i Bordatlas katalog. Om jag inte missminner mig finns det 4000 POI:s bara i Tyskland så det skulle vara ett jättejobb att fixa till det manuellt.

Beskrivningarna med bilder och kartor finns naturligtvis i någon databas men jag vet inte var man hittar den.

Bilagor

• bord3.jpg
    bord3.jpg
    398,3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
F

F.d. 25168

Guest

Har lige betalt for 1/2år ved bordatlas on-line, filerne var der och billeder, men i list form, og da jeg prövede at lave Hbk Special, kommer ingen ausstattung med, og det er fordi det er symboler :(

så inta ide' at lave den så. vil tage 1 år, och så er den foräldet :)

[SIZE=+2]Wohnmobilstellplatz Dresden-Zentrum[/SIZE]

MORE Wohnmobilstellplatz Dresden-Zentrum
Zinzendorfstraße, City-Herberge, Heidemarie Schnabel,
Tel.: 0351/4859900, Fax: 0351/4859901
info@cityherberge.de
GPS: 51° 2' 35''N/13° 44' 33''O
Seitenzahlen im Bordatlas2007 ? 185 | 2008 ? 183 | 2009 ? 201 | 2010 ? 218 | 2011 ? 0 |
Areal: separate Stellplätze im Stadtzentrum Dresdens, direkt am Blüherpark
Anfahrt: BAB4 Ausf. Dresden-Hellerau, dann auf der B170 Ri. Innenstadt. Weiter auf der B170 über Bahnhof Neustadt, Albertplatz, Carolabrücke und Pirnaischer Platz. Geradeaus weiter zum Georgsplatz dann halb links in den Bürgerweg. Nächste links - Zinzendorfstraße
Reservierung: nein
Stellplätze: / = 20 bis 20.00 m Länge auf Asphalt, auf Schotter
Kosten: 14 € pro Reisemobil, Strom 3 €, VE je 1 €, Duschen in der Herberge 2 €. Sonstiges: Anmeldung in der City-Herberge 0,2 km.
Ausstattung:
Aktivitäten: Stadtbesichtigung
Gastronomie: zahlreiche Restaurants in unmittelbarer Nähe, Frühstücksbüfett in der City-Herberge 6,50 € p.P
Sport & Freizeitangebote: 1 km, 1 km, 0.2 kmSonstiges:
Entfernungen: nächstes Ortszentrum 0 km, nächster Lebensmittelladen 0.5 km, nächste Haltestelle 0.5 km
Sehenswürdigkeiten: historische Altstadt mit Zwinger, Semperoper, Frauenkirche, Brühlsche Terrassen 0.3 km

Image

Bilagor

• 5581_2.jpg
    5581_2.jpg
    23,5 KB · Visningar: 166
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25168

Guest

Efter jeres fina tilbagemeldinger :)

Dom mest benyttede navigatorer er:

Garmin ( Har lagt diverse GPI och GPX filer til download tidligere )

Det nye er:

Tomtom
Navigon
Mio
Navman

Til dom har jag forsögt at konvertere stellpladslisterne til tomtom-navigon-mio-navman

Dom er med nyeste Bordatlas2010-promobil-HBK's platser

ialt 21162 platser i EU och Norden

http://www.husbilsklubben.se/forums/t42856/

Hoppas dom virker bra for er

Toppen