• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hva er egentlig riktig lufttrykk for bobildekk?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Din bil motsvarar vår ganska bra, en liten helintegrerad utan garage gör det svårt att lasta för mycket på bakaxeln.
Vi väger mera, körfärdiga Ca 1700Kg fram och 1900Kg bak, men har större däck 16" så det jämnar ungefär ut sig.
Vi har under många år kört 3,5bar fram och 3,75bar bak på våra Michelin Agilis CP det har fungerat perfekt.
Rätt lufttryck enligt däckstillverkarna ger bättre väghållning, bättre bromsförmåga och bättre komfort.
Takk for tips til lufttrykk, det skal jeg absolutt teste ut på neste tur!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Till vår MB baserade husbil står det i bilens bruksanvisning hur mycket luft det ska vara i däcken vid olika axeltryck. Så var det även till den Fiat/Alko baserade Kaben vi hade förut. Däckfirman som vi förvarade hjulen hos använde även de det rekommenderade trycket.
 

Spacewagon

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
30388
Medlemskap
2024
Hva er egentlig korrekt lufttrykk for bobildekk? På både sommerdekkene (Michelin Agilis CP) og vinterdekkene (Continental Van Viking C) kjører dekkverkstedet på med hele 7kg når de skifter hjulene vår og høst, noe jeg syns virker ekstremt mye basert på innlegg her inne. Jeg har gjentatte ganger stilt spørsmål om dette, og har fått til svar at dette er anbefalt trykk for mine dekk. De skal jo være profesjonelle og ha kunnskap om dette, og jeg har ikke peiling overhodet, så hva er egentlig riktig her?
Michelin Agilis cp har jag.5.5 kg ska det vara..Andra fabrikat 5 kg...
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
När olika bilfabrikanter och olika däckfabrikanter anger lufttryck, är det då maximalt tryck, tryck för bästa komfort, maximal väghållning eller minst slitage?
Jag tror absolut inte alla dessa sammanfaller. Med andra ord får man tänka efter vad man vill uppnå. Om det är det störst säkerhet som eftersträvas har körsätt en helt dominerande betydelse. Kolla olycksstatistik. Om man vill ha bästa komfort måste man prova sig fram, kan vara olika för olika förare. Troligen ger däckfabrikantens anvisningar bäst slitageprestanda, men tänk på tidsfaktorn, husbilsdäck blir lätt för gamla.
Så min slutsats är att rätt lufttryck också är fel lufttryck.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det var ikke helt meningen at spørsmålet mitt skulle starte en slik diskusjon da...

Uansett, nå har jeg sjekket dekksidene, bruksanvisningene fra både Dethleffs og Fiat, samt vognkortet. Vognkortet angir minimum LI 108, og både sommer- og vinterdekkene mine har 109, så den er grei. For maks LI må jeg ha maks lufttrykk, og det er 80 psi (ca 5.5 bar) for sommerdekkene og 75 psi (snaut 5.2 bar) for vinterdekkene. Begge bruksanvisningene angir 5 bar på både for- og bakaksel (spesifikt for Michelin Camping i Dethleffs-bruksanvisningen, med andre dekk oppgis faktisk hhv 4.1 og 4.5 bar, så akkurat den der er jeg usikker på hvordan skal tolkes...).

Reduseres trykket reduseres også LI, men det kan samtidig gi bedre kjørekomfort når bilen ikke er så tungt lastet, noe flere allerede har vært inne på. For høyt lufttrykk i forhold til vekten vil gi dekkslitasje langs midten, mens for lavt lufttrykk sliter dekkene langs kantene, så det optimale er jo da å veie bilen jevnlig og justere trykket deretter, men hvor mange gjør egentlig det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var ikke helt meningen at spørsmålet mitt skulle starte en slik diskusjon da...

Uansett, nå har jeg sjekket dekksidene, bruksanvisningene fra både Dethleffs og Fiat, samt vognkortet. Vognkortet angir minimum LI 108, og både sommer- og vinterdekkene mine har 109, så den er grei. For maks LI må jeg ha maks lufttrykk, og det er 80 psi (ca 5.5 bar) for sommerdekkene og 75 psi (snaut 5.2 bar) for vinterdekkene. Begge bruksanvisningene angir 5 bar på både for- og bakaksel (spesifikt for Michelin Camping i Dethleffs-bruksanvisningen, med andre dekk oppgis faktisk hhv 4.1 og 4.5 bar, så akkurat den der er jeg usikker på hvordan skal tolkes...).

Reduseres trykket reduseres også LI, men det kan samtidig gi bedre kjørekomfort når bilen ikke er så tungt lastet, noe flere allerede har vært inne på. For høyt lufttrykk i forhold til vekten vil gi dekkslitasje langs midten, mens for lavt lufttrykk sliter dekkene langs kantene, så det optimale er jo da å veie bilen jevnlig og justere trykket deretter, men hvor mange gjør egentlig det?

Vi är nog några stycken ändå, som har ett lite större teknikintresse och därför sätter oss in lite mera i olika saker, och t.o.m. läser bruksanvisningar..?!;) Eller informationer om däckstryck och axelvikter vilket ju inte de flesta husbilstillverkare verkar göra? Har ni sett en instruktionsbok till en personbil som inte innehåller information om lämpligt däckstryck vid olika belastningar?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var ikke helt meningen at spørsmålet mitt skulle starte en slik diskusjon da...

Uansett, nå har jeg sjekket dekksidene, bruksanvisningene fra både Dethleffs og Fiat, samt vognkortet. Vognkortet angir minimum LI 108, og både sommer- og vinterdekkene mine har 109, så den er grei. For maks LI må jeg ha maks lufttrykk, og det er 80 psi (ca 5.5 bar) for sommerdekkene og 75 psi (snaut 5.2 bar) for vinterdekkene. Begge bruksanvisningene angir 5 bar på både for- og bakaksel (spesifikt for Michelin Camping i Dethleffs-bruksanvisningen, med andre dekk oppgis faktisk hhv 4.1 og 4.5 bar, så akkurat den der er jeg usikker på hvordan skal tolkes...).

Reduseres trykket reduseres også LI, men det kan samtidig gi bedre kjørekomfort når bilen ikke er så tungt lastet, noe flere allerede har vært inne på. For høyt lufttrykk i forhold til vekten vil gi dekkslitasje langs midten, mens for lavt lufttrykk sliter dekkene langs kantene, så det optimale er jo da å veie bilen jevnlig og justere trykket deretter, men hvor mange gjør egentlig det?

Så petig behöver man inte vara, det räcker bra att veta de ungefärliga körfärdiga axelvikterna och anpassa trycket till det.
Trycket skall alltid justeras med kalla däck! Alltså omgivningstemperaturen. Absolut inte när man kört ett tag och däcken har värmt upp sig.
Däremot kan det vara bra att veta att däckstrycket ökar och minskar en del med omgivningstemperaturen, så om man startar i Sverige vid plus 5 grader och rätt däckstryck kan det vara lämpligt att kolla när man kommer till Spanien och det är 25 grader.
 
Senast ändrad:
Toppen