• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hva er egentlig riktig lufttrykk for bobildekk?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Hva er egentlig korrekt lufttrykk for bobildekk? På både sommerdekkene (Michelin Agilis CP) og vinterdekkene (Continental Van Viking C) kjører dekkverkstedet på med hele 7kg når de skifter hjulene vår og høst, noe jeg syns virker ekstremt mye basert på innlegg her inne. Jeg har gjentatte ganger stilt spørsmål om dette, og har fått til svar at dette er anbefalt trykk for mine dekk. De skal jo være profesjonelle og ha kunnskap om dette, og jeg har ikke peiling overhodet, så hva er egentlig riktig her?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hva er egentlig korrekt lufttrykk for bobildekk? På både sommerdekkene (Michelin Agilis CP) og vinterdekkene (Continental Van Viking C) kjører dekkverkstedet på med hele 7kg når de skifter hjulene vår og høst, noe jeg syns virker ekstremt mye basert på innlegg her inne. Jeg har gjentatte ganger stilt spørsmål om dette, og har fått til svar at dette er anbefalt trykk for mine dekk. De skal jo være profesjonelle og ha kunnskap om dette, og jeg har ikke peiling overhodet, så hva er egentlig riktig her?

Maximalt tillåtet tryck i dina däck står på däcksidan, ligger mellan 4,75-5,5 bar, 7 bar är alldeles för högt! Om du vill veta de riktiga däckstrycken
för just din bil måste du väga axelvikterna i semesterskick, alltså som bilen är när du skall åka iväg inklusive förare och passagerare.
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for svar! Jeg har flere ganger veid bilen i ferieklar stand med full dieseltank, fulle vanntanker og alt ferdig lastet, og da ligger jeg på ca 1700kg på frontaksel og ca 1500kg på bakaksel, og har fortsatt 300 kilo å gå på.

Hvor på dekksiden finner jeg makstrykket? Det hadde jo vært interessant å konfrontere dem med dette ved neste hjulskift! Skal ta en tur og sjekke trykket i morgen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Takk for svar! Jeg har flere ganger veid bilen i ferieklar stand med full dieseltank, fulle vanntanker og alt ferdig lastet, og da ligger jeg på ca 1700kg på frontaksel og ca 1500kg på bakaksel, og har fortsatt 300 kilo å gå på.

Hvor på dekksiden finner jeg makstrykket? Det hadde jo vært interessant å konfrontere dem med dette ved neste hjulskift! Skal ta en tur og sjekke trykket i morgen.

Vilken däckdimension har du?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
215/70-R15. Sommerdekkene ble skiftet av selger da jeg kjøpte bilen, vinterhjulene ble kjøpt som komplett pakke med alufelg av dekkverkstedet som skifter hjulene mine.
Vilken bärighet har dom , det står också på däcken, är det C/Cargo däck eller CP/Camping? Ser ut såhär: 225 / 70 R 15 C 112/110 R eller
215/ 70 R 15 CP 109.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
215/70-R15. Sommerdekkene ble skiftet av selger da jeg kjøpte bilen, vinterhjulene ble kjøpt som komplett pakke med alufelg av dekkverkstedet som skifter hjulene mine

Här är en tabell med rimligare tryck, sänk trycket i dina däck snarast, sedan kan man sänka ytterligare enligt aktuell axellast.


IMG_0680.png
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kolla noga varvet runt på däcket sidor. Där står max trycket med pyttesmå bokstäver och siffror. Kallt värde..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är en tabell med rimligare tryck, sänk trycket i dina däck snarast, sedan kan man sänka ytterligare enligt aktuell axellast.


Visa bilaga 229708
De här trycken är för fullastade bilar, med Michelin Agilis Camping. Maxtrycket för Conti är 4,75bar.
Anpassade tryck enligt tillverkartabeller: för sommarhjulen Fram Michelin Agilis ¨CP 215/70-15 3,75bar för 1705Kg
bak 5,5 bar. Detta höga tryck bak förmodligen för att man väl vet att de flesta bilarna har ett långt överhäng och garage
och eventuellt cykelställ/ mcställ vilket i värsta fall ger otrevliga sidokrafter på bakdäcken. Om jag vet att jag inte lastar bilen
på det sättet skulle jag köra med 3,75-4bar där. Detta är ju ändå en bit över tabellvärdena och ger en bärighet på 1705-1795Kg.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Följ däckstillverkarens rekommendationer, för Michelin finns rekommenderat däckstryck per axel baserat på axeltryck. Men detta gäller endast framaxeln, för husbilar finns ett undantag för bakaxeln där det alltid ska vara 5,5 bar. Det finns en tydlig och bra förklaring på Michelins hemsida för detta. Kortfattat anser man att husbilens långa överhäng och höga tyngdpunkt ger en stor belastning på däckssidorna i skarpa kurvor och rondeller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Följ däckstillverkarens rekommendationer, för Michelin finns rekommenderat däckstryck per axel baserat på axeltryck. Men detta gäller endast framaxeln, för husbilar finns ett undantag för bakaxeln där det alltid ska vara 5,5 bar. Det finns en tydlig och bra förklaring på Michelins hemsida för detta. Kortfattat anser man att husbilens långa överhäng och höga tyngdpunkt ger en stor belastning på däckssidorna i skarpa kurvor och rondeller.
Ekar det? ;)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Da har jeg vært og sjekket trykket i sommerdekkene, og her har det tydeligvis vært en klassisk miks av språkbarrierer og begrepsblanding. De har fylt 70 psi, ikke 7 bar, og det blir jo noe helt annet! Jeg er så vant til å bruke kg/bar at jeg ikke tenkte på at de kanskje brukte en annen betegnelse, og med litt dårlig engelsk uttale er det for gjort å misforstå. :)

70 psi tilsvarer vel drøyt 4.8 bar. Høres dette greit ut for de aksellastene jeg nevnte over, eller bør jeg kanskje øke trykket litt? På bilen min har jeg faktisk større aksellast foran enn bak, og jeg har heller ikke noe stort overheng, så jeg vet ikke om det er nødvendig å gå helt opp til 5.5 bar på bakhjulene...
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ska man inte ha trycket som står på skylten innanför förardörren?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Da har jeg vært og sjekket trykket i sommerdekkene, og her har det tydeligvis vært en klassisk miks av språkbarrierer og begrepsblanding. De har fylt 70 psi, ikke 7 bar, og det blir jo noe helt annet! Jeg er så vant til å bruke kg/bar at jeg ikke tenkte på at de kanskje brukte en annen betegnelse, og med litt dårlig engelsk uttale er det for gjort å misforstå. :)

70 psi tilsvarer vel drøyt 4.8 bar. Høres dette greit ut for de aksellastene jeg nevnte over, eller bør jeg kanskje øke trykket litt? På bilen min har jeg faktisk større aksellast foran enn bak, og jeg har heller ikke noe stort overheng, så jeg vet ikke om det er nødvendig å gå helt opp til 5.5 bar på bakhjulene...

Absolut inte högre tryck om du vill ha vettig komfort och bra köregenskaper, undantaget om du vet att du lastar mycket tungt i garaget, eller kör hårt i kurvorna. Med däcktryck enligt tillverkarnas tabeller i förhållande till axelvikterna får du en mycket trevligare bil att åka i och på sämre vägar riskerar inte inredningen att ramla ned! ;)
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Ska man inte ha trycket som står på skylten innanför förardörren?
BIlen min er en 2004-modell helintegrert, så jeg har ikke noe slikt skilt ved førerdøren. Jeg skal se om det står noe spesifikt i bruksanvisningen, men om jeg ikke finner noe der må jeg nok bare belage meg på generelle anbefalinger.
Absolut inte högre tryck om du vill ha vettig komfort och bra köregenskaper, undantaget om du vet att du lastar mycket tungt i garaget, eller kör hårt i kurvorna. Med tryck enligt tillverkarnas tabeller i förhållande till axelvikterna får du en mycket trevligare bil att åka i och på sämre vägar riskerar inte inredningen att ramla ned! ;)
Jeg føler at kjørekomforten er ganske grei slik den er nå, men jeg har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag da dette er min første bobil. Aksellastene nevnt over er som sagt med bilen fullastet og med fulle tanker (og en 40-50 liter vann i ekstra dunker i lasterommet). Bilen har fransk sengeløsning, så det er begrenset hva jeg får plass til i "garasjen", og selv om jeg kan laste 300 kg mer er det nok lite trolig at det kommer til å skje.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
BIlen min er en 2004-modell helintegrert, så jeg har ikke noe slikt skilt ved førerdøren. Jeg skal se om det står noe spesifikt i bruksanvisningen, men om jeg ikke finner noe der må jeg nok bare belage meg på generelle anbefalinger.

Jeg føler at kjørekomforten er ganske grei slik den er nå, men jeg har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag da dette er min første bobil. Aksellastene nevnt over er som sagt med bilen fullastet og med fulle tanker (og en 40-50 liter vann i ekstra dunker i lasterommet). Bilen har fransk sengeløsning, så det er begrenset hva jeg får plass til i "garasjen", og selv om jeg kan laste 300 kg mer er det nok lite trolig at det kommer til å skje.
Din bil motsvarar vår ganska bra, en liten helintegrerad utan garage gör det svårt att lasta för mycket på bakaxeln.
Vi väger mera, körfärdiga Ca 1700Kg fram och 1900Kg bak, men har större däck 16" så det jämnar ungefär ut sig.
Vi har under många år kört 3,5bar fram och 3,75bar bak på våra Michelin Agilis CP det har fungerat perfekt.
Rätt lufttryck enligt däckstillverkarna ger bättre väghållning, bättre bromsförmåga och bättre komfort.
 
Senast ändrad:
Toppen