• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudströmbrytare - byte?

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Min huvudströmbrytare en "Moeller Xpole PKN4 – 13/2/B/003" behöver bytas ut eftersom den börjat bli sliten. Men jag hittar ingen säljare som kan sälja en sådan. Finns det någon här som kan ge mig tips om var jag kan köpa en sådan? Vill helst köpa en exakt likadan som den som sitter i nu eftersom den satt i då husbilen byggdes/tillverkades. Av vad jag förstår (ej säker) så är brytaren på 13 ampere vilket jag uppfattar som synnerligen ovanligt 12 eller 16 ampere är väl det som är vanligen förekommande? Bifogar en bild på brytaren ifråga.

1712065407345.png
 
Senast redigerad av en moderator:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Om man sätter dit en 16A säkring med 1,5mm2 kablar blir det fel. Då ska det vara 2,5mm2 kablar. Vad det är för kablage i bilen framgår inte.
Ja det vet jag faktiskt inte. Har faktiskt utgått ifrån att kablaget från den här brytaren fram till 220v-uttagen i bilen är 2,5 kvadrat och inte 1,5 kvadrat, därför då blir det ju som du säger fel (riskabelt). Skälet, till att jag utgått från att det rimligen sitter 2,5 kvadrat monterat från fabriken är att det på flera ställplatser förekommer 16 ampere. Tycker du att jag drar en lite äventyrlig slutsats här? Vet egentligen inte hur jag ska kolla det där. Har du nåt tips?
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Det är sällan fel på JFB utan felet är någon annanstans, som Jankro skrev,
Det finns JFB tester , om du hittar det eller någon elfirma har sånt
då testar man på 15mA och då ska den inte lösa ut sen 30mA och då ska den lösa ut.
Håller med. Men JFB åldras ju med tiden, vilket medför, att de slits. Av allt att döma så känns det trots allt som om min JFB helt enkelt är gammal och sliten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det vet jag faktiskt inte. Har faktiskt utgått ifrån att kablaget från den här brytaren fram till 220v-uttagen i bilen är 2,5 kvadrat och inte 1,5 kvadrat, därför då blir det ju som du säger fel (riskabelt). Skälet, till att jag utgått från att det rimligen sitter 2,5 kvadrat monterat från fabriken är att det på flera ställplatser förekommer 16 ampere. Tycker du att jag drar en lite äventyrlig slutsats här? Vet egentligen inte hur jag ska kolla det där. Har du nåt tips?
Ja lite för snabb/äventyrlig slutsats tyvärr.

Det är ju inte hur kraftig säkring i stolpen är som avgör hur kraftiga kablar de har satt in i din bil utan det begränsas ju av just säkringen som sitter i din bil och nu är 13A. tillsammans med jordfelsbrytaren som inte har något alls med säkringens storlek att göra utan bara känner av farlig "obalans" i kablarna.
In till ett hus kan man ha ex. 32A säkringar för att klara av värmen m.m. Men sladdar till kontakter lyse m.m. är ofta 1,5 kvadrat och då sitter det en 10A eller nu för tiden ofta 13A säkring/propp till den kabelslingan, det kan även vara nersäkrat till bara 6A. ibland.
(För övrigt så får man inte säkra upp "vanliga" kontakter till 32A och egentligen inte till 16A heller även om man har kablar som räcker till.)
Men i ditt fall är hela bilen nersäkrad/maxsäkrad till just 13A. även om det skulle stå 16 eller t.o.m. 32A. på stolpen. Så för att vara säker utan att kolla alla kablar i bilen så skall man inte öka på säkringar utan att mint kolla upp eller dra om hela systemet.

Svårt att kolla alla varianter, men ändå lätt att lösa. Köp en Säkerhetsbrytare som är dubbelbrytande, 13A eller 10A om 13 är svårt att få tag i, och eftersom det är en säkerhetsbrytare så har du en jordfelsbrytare i den och man kan kolla att det står 30mA på den uppgiften, (vilket det brukar göra) då har du en nyare variant av din gamla med samma funktioner och samma värden eller lite lägre värde om du bara får tag i en på 10A..... Klart.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Ja lite för snabb/äventyrlig slutsats tyvärr.

Det är ju inte hur kraftig säkring i stolpen är som avgör hur kraftiga kablar de har satt in i din bil utan det begränsas ju av just säkringen som sitter i din bil och nu är 13A. tillsammans med jordfelsbrytaren som inte har något alls med säkringens storlek att göra utan bara känner av farlig "obalans" i kablarna.
In till ett hus kan man ha ex. 32A säkringar för att klara av värmen m.m. Men sladdar till kontakter lyse m.m. är ofta 1,5 kvadrat och då sitter det en 10A eller nu för tiden ofta 13A säkring/propp till den kabelslingan, det kan även vara nersäkrat till bara 6A. ibland.
(För övrigt så får man inte säkra upp "vanliga" kontakter till 32A och egentligen inte till 16A heller även om man har kablar som räcker till.)
Men i ditt fall är hela bilen nersäkrad/maxsäkrad till just 13A. även om det skulle stå 16 eller t.o.m. 32A. på stolpen. Så för att vara säker utan att kolla alla kablar i bilen så skall man inte öka på säkringar utan att mint kolla upp eller dra om hela systemet.

Svårt att kolla alla varianter, men ändå lätt att lösa. Köp en Säkerhetsbrytare som är dubbelbrytande, 13A eller 10A om 13 är svårt att få tag i, och eftersom det är en säkerhetsbrytare så har du en jordfelsbrytare i den och man kan kolla att det står 30mA på den uppgiften, (vilket det brukar göra) då har du en nyare variant av din gamla med samma funktioner och samma värden eller lite lägra värde om du bara får tag i en på 10A..... Klart.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ditt svar Jankro.
Att det inte är hur kraftig säkring det är som sitter i stolpen, som avgör hur kraftiga kablar de har monterat i min husbil, det begriper jag. Vad jag sa, och menade, det var att jag utgår ifrån, att kablarna som löper från det yttre el intaget på utsidan av min husbil, in till ”huvudströmbrytaren” (som jag önskar byta ut), samt el-kablaget från huvudströmbrytaren till de fyra 220 volts vägguttagen i min husbils, är 2,5 kvadratare. Det borde väl vara standard, eller misstolkar jag ”läget” här? Du gör mig osäker här varför jag kommer att kolla upp även tjockleken på dessa kablarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej bara från blåa stickkontakten i luckan till ingången på säkerhetsbrytaren är det tvunget att vara grövre kablar. Men sen sitter ju din säkerhetsbrytare och skyddar HELA bilens elsystem, både kontakter, kyl, värme 230V laddare m.m. med Max 13A strömförbrukning och tillsammans med jordfelsbrytaren alla 230V saker och kontakter som finns inne i HELA bilen.

Om vi återgår till ett hus, så vore det ju som om hela huset skulle vara skyddat av matarskåpet till huset som sitter på en stolple 200meter bort. De säkringarna skyddar ju bara från stolpen och kabeln fram till huset, sen tar klenare säkringar i "proppskåpet på huset" över ansvaret för huset och med klenare kablar anpassade för proppen till den slingan........ Eller i ditt fall, 13A. säkringen tar över ansvaret av hela husbilens 230V el om stolpen har starkare säkring.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen