• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudsäkringar på både fas och nolla

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
I tråden "Mercedes Sprinter hembygge" skriver "Hans-5003" att man bör ha en 10A säkring på både fas resp. nolla + jordfelsbrytare och sedan en säkring för varje förbrukare/grupp i bilen. Jordfelsbrytare och ytterligare säkringar kan jag köpa men varför ska man ha dubbla säkringar före jordfelsbrytaren ? Vad jag vet så har man inte nollan avsäkrad i en fastighetanläggning typ lägenhet eller villa. Kan någon som är ubildad på det elektriska förklara detta för mig ?

Mvh / Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

En annen god grunn til å ha dobbeltbrytning og ikke en diod som signaliserer rett fas er når du er i Norge: begge ledere er fas, nollan finnes ikke i mesteparten av norsk elforsyning. Store deler av nettet er 230V 3-fas, ikke 400V 3-fas med nolla som i Sverige og mesteparten av Europa.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

När jag startade denna tråd var jag undrande till dubbla säkringar, efter alla svar och utläggningar har jag bara blivit förvirrad. Det finns väldigt många uppfattningar om detta och alla som svarar anser sig veta bäst. Jag efterlyste ett svar från någon som var utbildad på el och det är säkert någon som svarat som är det men det framgår inte av inläggen. Återigen undrar jag om någon som är utbildad på el kan ge ett slutgiltigt och korrekt svar på vad det är som gäller med hänvisningar till regelverk och dylikt. Och snälla, ge inte bara en länk till de föreskrifter och regler som det hänvisas till utan skriv ut dem så man slipper hoppa fram och tillbaka, det skapar bara ännu mer förvirring.

Sedan en specifik fråga: Det finns något som kallas "Personskyddsbrytare" som jag har förstått är en kombination av automatsäkring och jordfelsbrytare. Min undran är om detta är något att installera som första steg i elcentralen och därefter säkra av resp. uttag/grupper i anläggningen?

Knut: Hur fungerar 230V 3-fas, vilken spänning har man mellan fas och jord?

Mvh / Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Jord er i deler av Norge et problem, i et anlegg ble det lagt opp en kabel på 2 km i terrenget og jordet i ene endel. I andre enden hadde vi ubelastet en spenning på flere hundre volt, men belastet med en 100 watt lampe så glødet den svakt.

Men til frågan: mellom fas og jord kan du måle 0V til 230V (og høyere) helt avhengig av lokale forhold. Det "riktige" burde være rundt 120V, men det er ikke ofte vi kan måle dette. Problemet ligger i at en har helt passiv jordning og dårlig lede-evne i grunnen.

Nye lokale distribusjonsnett bygges i dag med 400V stjernekoblet (som i Sverige) i stedet for det gamle 230V deltakoblede nettet. 400V nettet legges i Norge opp med kablet jord og null fra transformator og ut til forbrukerene. 230V nettet er ren 3-leder kabling uten jordledning, jording foretas lokalt med jordspyd / jordingsnett i byggsåle.

Det gamle 230 nettet i Norge har ført til mange problemer for elektrisk / elektronisk utstyr - ikke mange produsenter tar hensyn til dette, og kan ha problemer med jordingen som slår ut innmaten.
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Ang personskyddsbrytare

Nackdelen med att installera en PSK (personskyddsbrytare) är att det blir svårt att få en bra selektivitet, med det menar jag att om vi till ex har 16A i elstolpen där vi får ström till husbilen och monterar en 16A PSK i husbilen kommer det inte att vara solklart vilken 16A säkring som löser ut vid en ev överlast eller kortslutning. Därför är det mycket bättre att montera en vanlig 2-polig JFB (jordfelsbrytare) i husbilen detta ger då ett fullgott skydd i husbilen.

En annan viktig sak att tänka på är att de moderna dvärgbrytare som är monterade i husbilar, elstolpar, elcentraler mm är konstruerade att klara "många" bryttillfällen orsakade av överlast, men om de skulle utsättas för en "ren" kortslutning så går den oftast sönder. Efter en kortslutning kan man inte längre med säkerhet veta vid vilken ström dvärgbrytaren löser ut (jag har mätt upp skillnader på en 10A dvärgbrytare där dessa löst ut allt mellan 1,5A och 20A en del har t o m inte löst alls (jag har inte haft möjlighet att prova med mer last än 22A).

Således bör man omgående byta en dvärgbrytare efter en kortslutning.

//mats

(tackar även knut för beskrivningen ang det norska elnätet, jag har funderat varför dom har det på detta viset och har nu fått en bra förklaring)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

För de som tycker att tidigare inlägg har varit "mumbo jumbo" och inte
förstår skillnaden mellan fas, nolla och (skydds-)jord vill jag här försöka
förklara de olika namnen och uppkopplingarna.

Ute på kraftledningarna är det 3 ledningar. en för varja "FAS" med de andra
2 som gemensam "motpol". Detta gör att man bara behöver 3 ledningar.
Det blir billigast så, detta är det system/koppling som Norge har
(och 20% fler elolyckor än Sverige).

I Sverige sker i den lokala "transformatorstationen" både en spännings-
transformering OCH en kopplingstransformering rum!
Ut "från stationen" kommer en "Y-koppling" där faserna "sitter ute i ändarna" på ett Y.
Inne i "mitten" har vi en gemensam NOLLA som alla 3 fasers "motpol".
Dessutom så kan man från nollan, i varje fastighet (eller bil) koppla en (skydds-)jord för jordning.

Som väl alla inser krävs det kunskaper och behörighet om detta för att få
"sticka fingrarna i", om inte syltburken, men väl kopplingarna!
Det är inte alltid som det är den som kopplat som får "straffet".
Därför är elektriker en av 3 yrken som kräver tillstånd av "K. Majestät"
och lagarna är stränga mot felkopplingar.

Håll fingrarna i styr och lev väl! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

För att kompletera/röra till (?) Hans utredning så kan man valfritt koppla en bealstning mellan 2 fasledare (ca 400V i Sverige/ 230V i Norge) eller en fasledare och "nolla" (230V i Sverige, fungerar inte i Norge) eller Neutralledaren som det eg heter som skall vara blå nu förtiden.

Detta gör att "framledning" sker i en tråd och "återledning" i en annan (växlar riktning 50ggr/sek).

Neutralledaren är ansluten till moder jord, liksom många av oss själva och våra tillhörigheter.

Framledning/fas, den tråd som driver strömmen, skall vara skyddad för beröring för lekmän.
OM nåt händer, ex vis ett isolationsfel så att fasen kopplas till ett plåthölje, uppstår livsfara om nån person tar i höljet o strömmen går genom kroppen till jord (eller om det börjar brinna innan).
Därför ansluts alla utsatta delar/ plåthöljen med skyddsjord (gröngul) för att säkerställa god förbindelse med jord så att säkring/jordfelsbrytare löser ut om det händer.

På "fast mark" har man som sagts ovan ansvar för att hålla ordning på fas o nolla och säkrar av faserna. Men i en bil kan det hända att ett Schuko/ "vanligt" uttag vänds o strömmen drivs in på det som tros vara nollan. Har man ett fel i husbilen går fas-säkringen, men har fortfarande spänning in i bilen och risk för en "stöt" /strömgenomgång/brand är stor.

3-fasiga laster, mest motorer finns också men det rör jag inte till med här, liksom att man inte kan koppla hur många sarvsladdar efter varandra heller, för då går inte säkringen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

För de som tycker att tidigare inlägg har varit "mumbo jumbo" och inte
förstår skillnaden mellan fas, nolla och (skydds-)jord vill jag här försöka
förklara de olika namnen och uppkopplingarna.

Ute på kraftledningarna är det 3 ledningar. en för varja "FAS" med de andra
2 som gemensam "motpol". Detta gör att man bara behöver 3 ledningar.
Det blir billigast så, detta är det system/koppling som Norge har
(och 20% fler elolyckor än Sverige).

I Sverige sker i den lokala "transformatorstationen" både en spännings-
transformering OCH en kopplingstransformering rum!
Ut "från stationen" kommer en "Y-koppling" där faserna "sitter ute i ändarna" på ett Y.
Inne i "mitten" har vi en gemensam NOLLA som alla 3 fasers "motpol".
Dessutom så kan man från nollan, i varje fastighet (eller bil) koppla en (skydds-)jord för jordning.

Som väl alla inser krävs det kunskaper och behörighet om detta för att få
"sticka fingrarna i", om inte syltburken, men väl kopplingarna!
Det är inte alltid som det är den som kopplat som får "straffet".
Därför är elektriker en av 3 yrken som kräver tillstånd av "K. Majestät"
och lagarna är stränga mot felkopplingar.

Håll fingrarna i styr och lev väl! :)

Hej Hans.
Jag vet inte om jag håller med om det Du säger gällande inkoppling av skyddsjord till nollan i en bil. Efter vad jag har förstått av tidigare inlägg och trådar så vet man inte vad som är fas resp. nolla när man kopplar upp sig mot ett uttag på campingplats eller liknande. Med den gamla typen av stickpropp är det definitivt så eftersom den är vändbar 180 grader, med den nya blå modellen så förutsätter man att det är rätt kopplat så att fas resp. nolla kommer på "rätt" stift men man vet aldrig, det kan ju vara felkopplat. Om det är som jag tror skulle en sådan inkoppling kunna leda till att jordstiften eller vad man nu skall kalla det i vägguttagen skulle bli anslutna till fasen om man har otur. Min uppfattning är att skyddsjorden från bilens vägguttag och andra fasta anslutningar bara skall vara ansluten till jordstiftet i bilens anslutningskontakt och inte till nollskenan i elcentralen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Huvudsäkringar på både fas och nolla

Hej Hans.
Jag vet inte om jag håller med om det Du säger gällande inkoppling av skyddsjord till nollan i en bil. Efter vad jag har förstått av tidigare inlägg och trådar så vet man inte vad som är fas resp. nolla när man kopplar upp sig mot ett uttag på campingplats eller liknande. Med den gamla typen av stickpropp är det definitivt så eftersom den är vändbar 180 grader, med den nya blå modellen så förutsätter man att det är rätt kopplat så att fas resp. nolla kommer på "rätt" stift men man vet aldrig, det kan ju vara felkopplat. Om det är som jag tror skulle en sådan inkoppling kunna leda till att jordstiften eller vad man nu skall kalla det i vägguttagen skulle bli anslutna till fasen om man har otur. Min uppfattning är att skyddsjorden från bilens vägguttag och andra fasta anslutningar bara skall vara ansluten till jordstiftet i bilens anslutningskontakt och inte till nollskenan i elcentralen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh / Roland

Din uppfattning är korrekt gällande skyddsjorden (gröngul) den skall vara ansluten till jordskena/jordbock/jordpunkt i husbilen, dock är det så att det spelar ingensomhelst roll vilken väg du stoppar en stickpropp mod schuko eftersom jordstiften är på BÅDA sidor om stickproppen. Beträffande europadonen är dessa inte möjliga att "vrida" 180 grader, således ligger alltid jordstiftet rätt. Det är min bestämda uppfattning att inkoppling av skarvsladdar mod europadon skall dessa kopplas av en elektriker alt, köpas färdigkopplade tänk på att dessa skall vara med en kabelarea på 2,5 mm2

//mats
 
Toppen