• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudförfallodag

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Hade kontakt idag med mitt försäkringsbolag om min huvudförfallodag för ev byte, deras besked har tidigare varit mån tio. Nu visar det sig att den ändras vid varje av och påställning
Är det så på alla bolag, för mig var det något nytt iaf
Kunde heller inte få besked om vad garageförsäkringen kostar förrän jag ställt av bilen
Ska man behöva göra ett ägarbyte för att byta bolag kan man undra
Någon med bra koll
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Efter påställning av bilen har du rätt att byta försäkringsbolag inom 2 veckor
Jag tror inte det stämmer för alla försäkringsbolag, de har rätt att teckna avtal på ett år i taget
men jag undrar om man inte kan säga upp försäkringen under avställningen då behövs ju ingen lagstadgad trafikförsäkring, vill man ha en avställningsförsäkring är det frivilligt
Vad som sedan händer om man tar ett nytt bolag vid påställning kanske har man två försäkringar jag vet inte
får bara olika svar.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vi byte av försäkringsbolag/samlade vi ihop allt på ett ställe.
Hade då tecknat ny avställningsförsäkring med det ”nya” bolaget. (Var alltså ett fordon som även innan detta var avställt.)
Vi trodde att avtalsperioden var slut med det gamla, men ringde tidigare bolag för säkerhets skull. Dom hävdade då att huvudförfallodag var ett halvår senare. Men eftersom bilen ifråga var avställd & ny försäkring redan tecknad så sket vi i den räkningen. Dom kan ju inte skicka trafikförsäkringsföreningen på en för ett avställt fordon. Kom en påminnelse som vi också sket i.
Hände därefter inget mer. Har nu gått långt över det aktuella halvåret som tydligen var kvar till huvudförfallodag.
Jag misstänker att det stödet dom har för ett år i taget hänger ihop med fordon i trafik eftersom dom inte drev frågan hårdare. Dessutom är ju premien på en avställningsförsäkring ganska låg, vilket knappast gör det lönsamt med inkassoåtgärder etc.
Den gången var det en fordonsförsäkring dock inte en PB2.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag hade min avställd och ringde in och sa att jag inte vill ha er längre sa upp den helt enkelt. Men hade en annat försäkringsbolag klart. Dom sa ungefär så här. Okej det få gå för denna gången. Självklar vill dom ju inte tala om att man kan göra så under avtalstiden
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Visst är det lite snurrigt för ska man följa försäkringsbolagets derektiv har man en ny årsperiod vid varje på och avställning det är väl deras önsketänkande att låsa fast sina kunder.
 
Toppen