• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Huvudförfallodag för försäkringen?

F

F.d. 55734

Guest
Jag undrar om någon kan upplysa mig om vad som gäller som huvudförfallodag. Jag är missnöjd med mitt försäkringsbolag och vill byta.
Det senaste försäkringsbrevet jag har så står det att försäkringen gäller mellan 2016-09-23 och 2017-05-01, men jag har ställt av min husbil den 2016-10-03 gäller inte en ny försäkringsperiod då ?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Hej,
Jag har nyligen bytt försäkringsbolag för mina bilar. Huvudförfallodagen är kopplad till fordonen och infaller årligen vad jag vet. Däremot kan premien vara halvårsvis. Jag är ganska säger på att du måste ha samma bolag till 2017-09-23.
//Conny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Ett ägarbyte gjorde jag till sambon, för att snabbt komma ur en försäkring jag inte ville fortsätta med.


Avställning förändrar inte detta "problem" :(
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Jag är osäker på om det räcker att ställa av bilen för att kunna byta bolag, och det känns trist att behöva göra ett ägarbyte bara för en sån sak.

Det man kan göra om man är lite busig är att byta ut autogiro/helårsbetalning/halvårsbetalning till månadsbetalning via faktura, och när den räkningen kommer struntar man i att betala den... (det kanske går lika bra att skapa ett separat konto som man flyttar autogirot till och "glömma" att sätta in pengar där)
Det som händer om man inte betalar premien är att kommer det en påminnelse om att om inte räkningen betalas så sägs försäkringen upp, Hmmmm, det var ju ungefär precis det man ville från början. Jackpot! ;););)

Det viktiga i en sån här manöver är att hålla koll på vilket datum försäkringen slutar gälla och se till att man försäkrar husbilen i ett annat bolag så att den inte blir oförsäkrad, dels är det jättetrist om något skulle hända (katastrof) och dels är det lätt att hamna i klorna hos trafikförsäkringsföreningen om bilen blir oförsäkrad under en period (supertrist, men ändå bara pengar)
Så tajmingen med en försäkring i ett annat bolag är av högsta vikt om man skulle vilja busa på det här sättet, har man husbilen avställd under en sån här manöver så tror jag man eliminerar risken att få kärleksbrev/räkningar från trafikförsäkringsföreningen.

mvh jocke
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Hej,
Jag har nyligen bytt försäkringsbolag för mina bilar. Huvudförfallodagen är kopplad till fordonen och infaller årligen vad jag vet. Däremot kan premien vara halvårsvis. Jag är ganska säger på att du måste ha samma bolag till 2017-09-23.
//Conny

Hej
Du har rätt att avsluta försäkringen med omedelbar verkan om du ställer av bilen.
Vid påställning väljer du annat förs bolag.
Gjorde denna manöver nyligen, gick alldeles utmärkt.
Ring till nuvarande förs bolag och meddela att du vill avsluta förs pga avställning.
Du har inget förs krav på en avställd bil.

Hejs
Claes 105
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

I mitt fall, det räckte att jag "hotade" (på ett snällt sätt så klart) med avställning för att få respons och kunna avsluta en försäkring som inte passade mina behov! Det fungerade utan problem...
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Hej alla!
Fattar inte problemet. Jag har haft If försäkring alla år på min husbil och när jag har ställt av den för vintern via Trafikverket så får jag några dagar efteråt ett email från If att jag har en så kallad garageförsäkring som är avsevärt mycket billigare men täcker det som behövs. Så funkar det för mig.
Hälsningar
Enokalma
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Det man kan göra om man är lite busig är att byta ut autogiro/helårsbetalning/halvårsbetalning till månadsbetalning via faktura, och när den räkningen kommer struntar man i att betala den... (det kanske går lika bra att skapa ett separat konto som man flyttar autogirot till och "glömma" att sätta in pengar där)
Det som händer om man inte betalar premien är att kommer det en påminnelse om att om inte räkningen betalas så sägs försäkringen upp, Hmmmm, det var ju ungefär precis det man ville från början. Jackpot! ;););

mvh jocke

Om man struntar i att betala försäkringen hoppar väl Trafikförsäkringsföreningen in och då kan det bli dyrt om inte bilen är avställd.

>Blasse
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Om man struntar i att betala försäkringen hoppar väl Trafikförsäkringsföreningen in och då kan det bli dyrt om inte bilen är avställd.

>Blasse

Och så fortsätter man läsa i texten vad det står, och får allt förklarat.

Livsfarligt att sluta läsa när man "tror" att man är klar
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Det finns försäkringar som tex den jag har på Moderna Försäkringar för mc. Den går inte att ställa av alls utan man betalar för hela året oavsett vilket.
Trafikmässigt går den ställa av men inte försäkringsmässigt. Fördelen är lite över 1000kr helår helförsäkring för en 1200. Tror det är liknande som dyker upp i tråden?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Om man struntar i att betala försäkringen hoppar väl Trafikförsäkringsföreningen in och då kan det bli dyrt om inte bilen är avställd.

>Blasse

Jag föreslår att du även läser texten du valde att inte citera i mit inlägg (nr 4). Där står det viktiga saker och är det någon punkt jag varit otydlig på så fråga gärna. :)
Men ja, det är viktigt att se till att bilen är försäkrat så länge det är påställt för annars kommer trafikförsäkringsföreningen med sin räkning, lika säkert som ett brev på posten. ;)

Men som Claes skriver i inlägg nr5, att det går bra att säga upp försäkringen utan att sluta betala, så är min manöver inte nödvändig.

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

I mitt fall, det räckte att jag "hotade" (på ett snällt sätt så klart) med avställning för att få respons och kunna avsluta en försäkring som inte passade mina behov! Det fungerade utan problem...

Bytte ni försäkringsbolag då, eller blev ni kvar med annan försäkringsform?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Mitt gamla bolag saknade reseskydd efter 45 dagar, (vi behövde 185 dgr) och föreslog att jag skulle teckna ytterligare en komplement till hemförsäkringen. Jag avböjde förslaget i all välmening och fick lov att "hoppa av" i förtid utan påföljder. Idag har vi allt hos Folksam.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Huvudförfallodag för försäkringen?

Hej
Du har rätt att avsluta försäkringen med omedelbar verkan om du ställer av bilen.
Vid påställning väljer du annat förs bolag.
Hej,
Ja du har rätt.
Då jag frågade mitt bolag så svarade man:

En försäkring tecknas alltid för ett år i taget men om försäkringsbehovet upphör så har man rätt att avbryta försäkringen.
Ett avställt fordon har du ingen skyldighet försäkra så när det ställs av har du rätt att annullera försäkringen.

Det är alltså inte enbart avställningen som gör att försäkringen upphör.
//Conny
 
Toppen