• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hushållens semesterbudget lyfter igen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
3D7C7686-A5D1-46F3-9BDE-8A4FFF91D210.jpegKantar Sifo har gjort en undersökningen på uppdrag av Nordea, för att finna ut våra semesterplaner inför sommaren. Den visar att nära fyra av tio har sparat mer under pandemin jämfört med innan, och att över hälften av uppger att pengarna kommer att gå till långsiktiga investeringar och buffertsparande.

Majoriteten finansierar semestern genom lönen och sparade pengar. Samtidigt uppger 20 procent att möjligheterna att finansiera semestern har påverkats till följd av pandemin.

Vi lägger mer pengar på vår semester igen. Semesterbudgeten ökar med 2 300 kronor i år, jämfört med i fjol.

I år tänker svenskarna spendera 15 900 kronor i snitt på sin semester. Det kan jämföras med 13 600 kronor i semesterbudget under fjolåret.

— Vi är på väg tillbaka till nivåerna före coronautbrottet, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson. Fyra av tio svenskar har kunnat spara mer under pandemin jämfört med tidigare. Men unga har påverkats i högre grad. Största orosmolnet inför semestern är att det blir dåligt väder”, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson i en kommentar.

Sju av tio oroar sig för semestern​

I pressmeddelandet framgår det att sju av tio svenskar oroar sig för semestern, och dåligt väder oroar alltså mest. De återstående tre av tio, som inte oroar sig inför semestern gissar jag är vi som åker husbil, det säkra sättet att semestra!

Källa: Nordea


Tommy
 
Toppen