• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter "for dummies"

F

F.d. 13113

Guest
dummies... d.v.s mig själv.

Har alltså idag bytt husbil till en Adria 660 SL. Får hämta ut den på fredag.

Säljaren pratade om det här med att "dom är ju personbilar nu för tiden"
"och för personbilar finns ingen maxvikt bara man håller sig inom vad tillverkaren tillåter"

Nu märker jag här på klubbens sida att det talas om att man regar om äldre bilar och att man då kan få problem med körkortsbehörigheten...
läste också om det på någon annan hemsida...att plötsligt kan det bli så att kanske bara en i familjen har den rätta behörigheten att köra...

Själv har jag både B och C.

Men vad betyder allt det här man diskuterar om....?

Jan "dummie" Otto
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

jan-otto

det finns massor av information inom detta ämne här i klubbens databas..
sök på rätta nyckelord så finner du svaren...

ds
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

Jo, men jag förstår dom inte...
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

Hej

Efter att ha läst, pratat med vägverk och polisen så hävdar jag följande

Om man har ett B-körkort som är äldre än 1996 så får du köra husbilar som totalt väger mer än 3500kg, annars inte. Det gäller i alla EU-länder.

Om du har C kort så är det inga problem.

Problemet som jag har upplevt är att tjänstevikten inte stämmer med verkligheten. Det betydder i mitt fall att min bil skulle haft en tjänstevikt på 3080 kg men efter att jag kontrollerat bilen på vågen själv så var den 3240 kg. Eftersom maxvikten är 3500kg så hade jag inte klarat att få med min familj. Därför registrerar jag om den till 3850kg.

Niclas
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

gubbar o gummor oxå för den delen...
botanisera inom klubbens databas och ni finner massor av svar på era frågor..
ds
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

Nu har jag registeringsbesiktat till pb2 och vägt upp bilen till 4200 kg. Dessutom petade jag in 2 pers till (5 pass) i bakåtvända dinetten om utifall grabbarna ska ha tjejer med sig ngn gång. Vilket jag inte tror men nu finns möjligheten. Nu får jag lasta 990 kg mot tidigare 290 kg. Det finns säkert för och nackdelar med detta men det känns bra att kunna åka även dagtid i storhelger när de blåvita är på bettet och vill dra in så mycket pengar dom kan på allehanda idéer.
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Husbilsvikter "for dummies"

Nu är jag ingen "dummie" längre.

Tror att jag fått grepp om läget - även med hjälp av min husbilsförsäljare.

Det var visst inte så avancerat i alla fall.
Jag ska bara vara nöjd med min husbil och hamnar nog aldrig i läget att behöva väga upp den

Tack till alla och även ni som postat svar i ärendet på andra sidor i detta forum.
:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen