• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstvätt

F

F.d. 29837

Guest
Hej!

Vill gärna ha åsikter om högtryckstvätt av husbil.

Vi har kämpat med att tvätta våra husbilar själva under 21 år, men det blir jobbigare med åren.
Skulle gärna vilja lämna in bilen för tvätt ,men vad vi
förstått så är det då bara högtryck som gäller.

Som sagt skulle vi gärna höra hur andra gör med husbilstvätten. Tvättar själva med vanlig vattenslang , lämnar in bilen och får högtryckstvätt eller finns det någon som har hittat nåt ställe dar dom "handtvättar"

Tacksam för råd.
Marianne och Bengt:confused:
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Hej..
Jag kör själv till en "gör det själv-tvätt", min husbil är för hög, men jag ställer mig utanför "båset" och tvättar sida för sida.. Varmvatten, långa borstar och högtryck med lagom avstånd fungerar bra för mig. Annars tror jag man kanske kan köpa tvättid hos ngt bussbolag.. Autom. högtryckstvätt skulle jag inte rek. till husbil, med våra takluckor antenner etc.
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 25111

Guest
Sv: Husbilstvätt

Om du inte vill tvätta själv, så finns det en aldeles utmärkt husbilstvätt vid Stigs Center på Hisingen. Den ligger bakom bensinstationen.
Har själv använt den flera gånger.
5-6 man går på bilen och sköljer, tvättar och efterjusterar. Det enda jag påpekat för dem är att inte använda högtrycket vid kylskåpsventilationen och att inte köra direkt på bodelens fönster.
Om jag inte missminner mig tar de ca 300:- och resultatet kan inte bli bättre ens om du gör det själv. Det enda de inte gör är att tvätta taket. I övrigt är jag väldigt nöjd.
Billigt och med strålande resultat. Lycka till.

Donna
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Viktigt att se till att det inte används avfettning ( bara för hand och svåra fläckar) tätnings massan kan lösas upp med risk för vattenläcka, vissa åkerier stå till tjänst med tvättar ,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstvätt

Det är inget farligt att använda högtryckstvätt om man inte går för nära, de flesta hobbytvättar är dessutom ganska svaga, så risken är ganska liten. Undvik bara skarvar, och tätningar så är det ofarligt. Högtryckstvätten är ju ett bra sätt att lägga på tvättmedel och sedan skölja av smutsen utan att repa bilen. Dessutom är den mycket snål med vatten! :)
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

jag har en teleskopborste och 10slang som jag kopplar till den utvändiga duschen på så sett får jag tanken tömd och en ren bil ganska lätt att hålla bilen ren använder lite bil tvättmedel på sprayflaska mycket utspädd på dom svarta ränder som blir mvh håkan
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.539
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

jag har en teleskopborste och 10slang som jag kopplar till den utvändiga duschen på så sett får jag tanken tömd och en ren bil ganska lätt att hålla bilen ren använder lite bil tvättmedel på sprayflaska mycket utspädd på dom svarta ränder som blir mvh håkan

Hej Håkan!

Att jag inte tänkt på det. Det var det smartaste jag hört idag. :D
Jag har istället en 10 liter sprutflaska som man pumpar upp lufttryck, men det här lät bättre.

Ansluter du 10 meters slangen via en adapter till duschslangen (tar bort duschhandtaget) eller direkt i uttaget?

Har du någon bild på hur du gjort?
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Hej Stockholmare!
Vet Ni om det finns någon motsvarighet till tvätten som finns vid Stigs Center i Göteborg här i Stockholmområdet?
Elisabeth
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

hej frankia jag trycker fast duschslangen, i en snabbkoppling, typ luftkoppling, fick med när jag köpte bilen,det finns att köpa en lös koppling, det är litet hål i kopplingen, så det är dåligt tryck. men det räcker för att tvätta bilen. har gjort så med två st bilar, min nya bil har
en plast plugg i lastrummet, som jag tar ur, så får jag slangen in i billen underifrån, det finns en avstängning på tvättborsten, så man kann stänga av pumpen utifrån (tryckpump)
så slipper pumpen gå hela tiden, jag vet ej hur man gör för att lägga in bilder,men kan ta bilder med telefånen och skicka till våren om du vill, mvh håkan
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hejsan
Jag har polerat en hel del husbilar och det finns en alfagrön avfettning som funkar, själv tar jag helst en gul polertrissa och amaze från smartab efter att jag skölt av bilen, då blir den som ny.
mvh tommy




Hej!

Vill gärna ha åsikter om högtryckstvätt av husbil.

Vi har kämpat med att tvätta våra husbilar själva under 21 år, men det blir jobbigare med åren.
Skulle gärna vilja lämna in bilen för tvätt ,men vad vi
förstått så är det då bara högtryck som gäller.

Som sagt skulle vi gärna höra hur andra gör med husbilstvätten. Tvättar själva med vanlig vattenslang , lämnar in bilen och får högtryckstvätt eller finns det någon som har hittat nåt ställe dar dom "handtvättar"

Tacksam för råd.
Marianne och Bengt:confused:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Var imorse på lastbilstvätten i Jordbro. Inomhus med varmvatten och det ingick högtryck och kem som man lägger på med särskild spruta.
Med tanke på att det var 10 grader kallt ute så var det skönt att få tvätta inomhus.
Blev en ren och fin husbil.
Barbro och jag höll på en timme, och tack vare att vi kostade på varmvatten så torkade bilen snabbt.
sökte på "lastbilstvätt i jordbro" och då dök hd truckwash upp
På vardagar öppet 5:00 till 21:00 men fredag till 19:00.
Inte direkt billigt men vad gör man, när man måste få bilen ren.
mvh Gert

quote=Elisabeth;335732]Hej Stockholmare!
Vet Ni om det finns någon motsvarighet till tvätten som finns vid Stigs Center i Göteborg här i Stockholmområdet?
Elisabeth[/quote]
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Efter en resa till Bjursås ToR så var husbilen i stort behov av en tvätt. Så i dag var jag till Spacewash i Västerås. Dom har två tvättar här i stan, men den på Erikslund tar in husbilar upp till 3,30m höga. Och det är "drivethrough" med upphöjda "landgångar" på sidorna. Så man kommer lätt åt att tvätta bilens sidor. Värre med taket!
Det kostar 60:-/10 minuter. Och då ingår "allt".
Det värsta var att när jag kom hem därifrån så var den så skitig igen att den borde tvättas!
 
Toppen