• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstvätt

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilstvätt

Asfaltfläckarna liksom insekter på husbilen tog jag bort med Grummes grönsåpa i går utan större ansträngning!

Jappe
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Bernt o alla andra.

Vad gäller Alfanol HD Grön så tar den som Du skriver inte bort asfalt och tjärfläckar. För att få bort dessa så måste man använda sig av ett medel med lösningsmedel, kallavfettning eller en microavfettning. Det bästa för att få bort asfalten är dock en ren kallavfettning som är baserad på nafta, sprit eller dyl. En microavfettning är dock inte lika skarp men löser en hel del av asfalten såvida det inte är väldigt mycket asfalt.

Själva smutsen tar dock inte en kallafvettning bort, den löser endast upp asfalten och då behövs en alkalisk avfettning som typ HD Grön el dyl.
Att ta bort asfalt och tjära med Grumme Såpa fungerar säkert i mindre omfattning, beror helt och hållet på hur mycket som ska tas bort och hur "ingrott" det är. Självklart är det bra om man slipper använda lösningsmedel ur miljösynpunkt men ofta så räcker det inte till.

Man brukar rekommendera att använda kallavfettning under list på bil, alltså lite i fronten men mest vid hjulhus och bakom och då oftast behöver man inte gå på över dörrlisterna där asfalt och tjära är mindre förekommande.

En klyscha som man ska tänka på är att "Låta medlet verka". Många gör misstaget att spraya på medlet och sen spola av direkt och får man då inte ett toppresultat - ja då brukar man skylla på medlet. Bästa miljö är ju att stå inomhus i en tvätthall där luftfuktigheten är högre så inte kemet torkar in. Utomhus så är det ju sällan vindstilla så medlet får oftast inte den tid på sig som det behöver för att verka effektivast.

Antar att många gör sin vårstädning kommande helger så lycka till med rengörandet. Har ni några problem, omöjliga fläckar eller sånt - hör av Er så hjälper vi till!

Trevlig helg på Er alla!
 
Senast redigerad av en moderator:
B

brell51

Guest
Sv: Husbilstvätt

En tanke! Vi är runt 170 bilar som skall åka på Årsmötet,skulle det va något att skicka en pall så vi klarar fraktfritt?? Det kan ju tillåme bli lite mängd rabatt?? Det e ju bara en som kan svara på det!Fredrik
På igensyn Kjell Å Ann-Marie
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej på Er alla!

Vill passa på att säga att det är väldigt kul o trevligt med alla Er husbilsägare, många trevliga entusiaster har jag både träffat och pratat med i telefonen och de flesta har ju då hittat oss via denna hemsida och forum!

Fick frågan om fraktfritt och rabatter i föregående inlägg. Visst så kan man skicka produkterna fraktifritt vid lite större kvantiteter och självklart ge bra rabatter på utvalda produkter.
Vi kan ordna med frakt till ert möte, kanske man skulle göra någon form av förhandsorder isåfall, att någon av er tar det ansvaret eller om ni kommer överens om detta och jag sedan sammanställer alltihop och ser till att få sakerna dit ni vill.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Jag känner till ett stort företag i mina hemtrakter som har blivit mycket försiktig med att använda HD grön.Problemet enl. företagets underhållsavd. är att den påverkar plastdetaljer b.l.a i deras maskiner.Dom blir sköra och krakelerar .Naturligtvis har jag inga vetenskapliga belägg att det är så men jag använder det inte till min husbil sen jag fick reda på detta.
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej Göte!

Intressant det Du skriver om att HD Grön skulle göra plast skör och att den krakelerar. Produkten är uppbyggt på det viset att den inte skall förstyva plaster. Vet Du vad det är för sorts maskiner? Även om detta inte är en kund till mig skulle jag gärna vilja komma i kontakt med kunden så att man kan rätta till problem som uppstått och felsöka.

Jag vet i alla fall att Alfanol HD Grön är helt ofarlig att använda på husbilar. Vi har själva en Adria och det har fungerat alldeles utmärkt. Vi levererar produkten till många privatpersoner och företag såsom husbils/husvagnsfirmor och faktiskt är det så att produkten är väldigt uppskattad.

Litet urklipp från Strovels Produktblad om Alfanol HD Grön (Strovels är tillverkaren)

Användningsområde:​

Används vid rengöring av lastbilar, truckar, kapell, containers,
traktorer, lantbruksredskap, gräv- och vägmaskiner etc.

Rengöring av ytor vid brandskadesanering.

Rengöring och avfettning av maskiner, transportband och metaller
och i lantbruk.

Hårt smutsade lokaler.

Även bra för rengöring av fasader och målade ytor före målning.​

Egenskaper:​
Vattenbaserat rengöringsmedel.
Löser olja, fett, sot, vägsmuts och statisk bindning.
Kan användas i kallt, varmt, hårt och även salt vatten.
Snabbverkande och effektiv.
Förstyvar inte plaster.
Fungerar även på våt yta.
Anpassat till Högtrycks-, Borst- och Automattvätt.
Lätt att skölja rent.
Högkoncentrerad och ekonomisk.
Frigör och dispergerar (transporterar) bort föroreningar.
Effektiv även i låga koncentrationer.
Efterlämnar en glansig yta.

Ha en trevlig 1:a maj!

//Fredrik​
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Husbilstvätt

Hej igen Göte!

Jag har varit i kontakt med Strövels som tillverkar Alfanol HD Grön angående problemet som Du beskrev i ditt inlägg. De blev väldigt frågande men tog det till sig och återkom till mig för en stund sedan.

Svaret från kemisterna på Strövels är; "HD Grön eller annan alkalisk produkt KAN ha negativ verkan på vissa plaster MEN detta gäller vid långtidsverkan samt tät upprepad användning" Med andra ord finns det inga hinder att använda HD Grön tex. husbils/husvagnstvätt, så Du kan utan problem tvätta din husbil med Alfanol HD Grön.

Vänliga hälsningar,

Fredrik
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Husbilstvätt

I går så tvättade jag husbil o bil med vatten o såpa, i dag på morgonen ser det fortfarande blank o fin ut, går det att tvätta golv så går det väl att tvätta en vägg.
:)

händerna blev mjuka o rena också :yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Husbilstvätt

Nu har det gått 2 månader med testverksamheten med såpa och jag är mycket nöjd med resultatet, våran svarta personbil blir vackrare o vackrare för varje såpbehandling, o husbilen lika dant, köpte såpa på Ullared för 7 kr för en flaska, räcker troligtvis hela året,
allt enligt mitt ordspråk : gratis är gott
:)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstvätt

Lite off topic! Har upptäckt samma effekt när man använder såpa i toatanken. Den blir ren direkt. Kan rekommenderas.

EssoJ
 
Toppen