• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilstvätt

F

F.d. 12730

Guest
Hej! är det någon som har nåt tips på bra medel att tvätta bort insekterna som fastnar på husbilen
matte
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: husbilstvätt

På Jula finns ett insektsborttagningsmedel som fungerar bra.
 

Bilagor

  • 629093_b.jpg
    629093_b.jpg
    3,8 KB · Visningar: 1.984
F

F.d. 12730

Guest
Sv: husbilstvätt

hej! tack för bra tips, jag ska åka till jula och handla fortast möjligt. Däremot är jag tveksam till att spara några bromsar. Sambon sitter och bromsar hårt i golvet när jag kör så jag klarar mig nog bra utan bromsar
matte
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: husbilstvätt

Vi använder en "mirakeltrasa" med ljummet vatten, :snowman-2-icon: miljövänligt o bra !!
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: husbilstvätt

Globex husvagn/husbilstvätt funkar bra ochså på dom svarta ränderna.
 
S

suneAl

Guest
Sv: husbilstvätt

Jag använder vanlig HANDDISKMEDEL för att tvätta våra bilar och husbilen.
Varför köpa dyr bilschampo när det finns effektivare medel i handdisken.

:mcride: :wink: :wink: :wink: :wink:

mvh / 571
 
S

suneAl

Guest
Sv: husbilstvätt

Hej essge

Diskmedel finns för MASKINDISK och HANDDISK, vad menar är HANDDISKMEDEL som innehåller schampo t.ex YES och liknande. MASKINDISKMEDEL SKALL man EJ ANVÄNDA !
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: husbilstvätt

Hej hopp..

Gubben har nyss varit ute o tvättat av husbilen.. igen..*..vi använder Globex..mot insekter o hård smuts..superbra..spraya på och insekterna rinner av..Det kan du köpa hos husvagns/husbilsåterförsäljare..det bästa som finns, tycker vi...den blir sååå fin..pröva det ..du ångrar dig inte..lycka till. Hälsn Lotta & Stefan
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: husbilstvätt

Hej hundfamiljen.
Angånde insekter, gå in på "www.ejes.nu" så får du sakkunnig hjälp, både med tips och produkt. Se även sidan "Under markisen", den tråd som heter "Husbilstvätt".
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: husbilstvätt

Hej jag tror att vanligt handdiskmedel inte är så bra, det löser nämligen upp lacksskyddet, maskindiskmedel kan ju knappast essge ha menat, det är ju frätande. Men om man ska göra en ny lackbehandling t.ex. vaxa bilen, så är det bra att ta vanligt handdiskmedel vid den sista avtvättningen innan man vaxar, då blir bilen helt ren från "film" som kan bli både efter lackrengöringsmedel, gamla vaxer och avfettningsmedel.
Om man inte är så noga med att vaxa bilen o så, så kan man ju tvätta den med vanligt handdiskmedel, men sen är det vädigt viktigt att man tvättar en sista gång med riktigt bilschampo, så att man får en skyddande yta på lacken, annars lär lacken bli ful och smutsig på kortare tid. De flesta bilschampon innehåller nåt som ger en skyddande hinna på lacken. Men man sparar ju miljön och plånboken om man slipper använda bilschampot för att få bort smutsen, och istället bara använder det som en sista ytbehandling.

Hälsar Annette
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: husbilstvätt

Hej jag använder vax det tar dom svarta ränderna och insäkter.Hälsningar Toscana
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: husbilstvätt

Hej !!! Jag håller med Skipper GLOBEX kan man ha till allt som utemöbler i plast , inredning i husbilen , och utanpå. Perfekt till takluckor som blir vita!


Mvh Tore
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: husbilstvätt

Hej alla!

Jag brukar rekomendera Alfanol HD Grön till det mesta, och även nu som insektsborttagare. Det räcker gott o väl med att använda en produkt över hela bilen, som avfettning för smuts, som insekslösare, motortvätt etc etc

Ps. Den tar även de svarta ränderna...så slipper man vaxa - det kan man göra efter rengöringen.
 
Toppen