• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taket på husbilen

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.686
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Såg på bilen lite från ovan och fick se denna hemska syn. Så skitigt. Det är värre än bilden visar. Men det det blir väl så när huset står ute i "friska luften"?
 

Bilagor

  • DSCF0048.JPG
    DSCF0048.JPG
    29,7 KB · Visningar: 2.736
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Taket på husbilen

Hasse, fungerar inte multifunktionsverktyget Eva?
:twitcy:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Taket på husbilen

Ser blott alltför bekant ut! :(
Och här i huset finns ju bara multiverktyget Åsa, och det är inte av bästa kvalitet, med tveksam pålitlighet...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.686
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Taket på husbilen

Multiverktyget Eva är bra på det mesta. Men hon är höjdrädd,allt över golvhöjd kan vara farlig:wub: Ska försöka lura upp Nalle:p
HaDe Hasse HBK 9
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Taket på husbilen

Jaha kvinnor o män,det är bara hårt arbete som gäller!
Har förövrigt tagit fram min bil idag efter vintervilan....det var ljuvligt att sätta sig bakom ratten och i bara farten så blev det en 8-9 mil!;)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Taket på husbilen

Sådär såg våran "Hilton" också ut. Lite Biomicro 2000 och en långborste så vart det som nytt (*L*) . Det är det där vi andas i oss om dagarna!
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Taket på husbilen

Hej
Hur gör man för att lägga in en bild Hasse?
MVH KEJO 20
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Taket på husbilen

prova biltemas fasad tvätt, 4L kostar 65 kr och ska spädas 1:20.

spraya på och gnugga med mjuk borste eller trasa. spola sedan av och tvätta med
vanligt vax schampo.

det funkar jättebra, till och med intorkat diesel och raps kladd under tanklocket
försvinner lekande lätt.
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Taket på husbilen

Fasad tvätt! låter som om det skulle vara lite väl starkt för en lack? Annars mottas tips med stor tacksamhet...
För övrigt gäller det nog att ha något bra i botten,vax e.dyl
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Taket på husbilen

jag använde fasadtvätten hela förra sommaren, och såg ingen åverkan på lacken.
man får bara skölja noga, och gärna tvätta med vax schampo, eller vaxa efteråt.

jag hade även problem med alger i den kulhamrade plåten, men det försvann också.

jag provade flera varianter både dyrare och billigare, men lyckades inte hitta nåt annat
som bet på skiten under tanklocket...
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Taket på husbilen

Hej
Jag tvättade bilen hela förra året med biltemas fasadtvätt, fick rådet av en HUgos-ägare, det fungerar kanon, inga problem med varken lack eller min bild på sidan.
Kan rekomenderas.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Taket på husbilen

Det verkar som fasad tvätt är bra! var lite tveksam när Leif nämnde det. Om Hugo, Vetlanda rekomenderar det så borde det väll inte vara någon fara för lack(deras bilar är ju inte dom billigaste=dom är nog rädd om sina prylar!) Det är inte så att det inte går att tvätta var som helst, man bör ju vara lite miljömedveten också! det händer att man står på gräsmattan och tvättar.
OBS Kejo & Leif, ni menar väll att ni tvättar HELA bilen med fasadtvätt, inte bara taket?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Taket på husbilen

Om du är miljömedveten så är gräsmattan det bästa stället. Då tas det hela hand av naturens eget reningsverk vilket är det mest miljövänliga. Allt enligt de senaste körkortsreglerna och det stämmer också!
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Taket på husbilen

jag brukar spraya och gnida där det behövs. efter en vinter ute är hon ganska randig, och med alger och skit i ränderna på plåten.
(jag kör året om, så den står alltid ute i fukt och kyla)
men det som överaskade mej mest var dieselspillet som varken lacknafta, thinner eller avfettning bet på.
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: Taket på husbilen

Thinner? Leif-143

Kan man inte få lite motivlack eller iallafall brokig nyans efter Thinner rengöring.
Måste väl finnas miljövänligare saker att få bort din blandning av lite diesel och mycket matolja som är mer biologiskt än Thinner?.

H.Olof
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Taket på husbilen

jovisst finns det sånt. men innan jag fick tips om fasadtvätten var jag nästan desperat och provade allt möjligt, och inget funkade riktigt bra.
tilläggas bör att min är väldigt svårtankad, röret sitter för lågt i förhållande till tanken.
så det kommer ofta några droppar utanför... (som gubben sa) :D
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Taket på husbilen

Hej EVA o HASSE och alla andra med i hbk kul att ett skitigt husbilstak blir en rollig konversation men det vore kul att veta när det tvättades sist
mvh deicer:music-icon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.686
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Taket på husbilen

I höst innan det blev för kallt.Bilen står utanför huset när vi inte är rullande.sommartid brukar det bli vaskat minst två ggr.Nu är det dags för vädret tillåter det nu.
HaDe:yes:
Hasse HBK 9
 
Toppen