• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsstölder

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Detta brev fick jag idag av LF Skåne. Är det verkligen så illa här nere i syd att husbilsstölderna ökat med 46% i år. Vi t.o.m rekommenderas använda bla rattkrycka. Är det bara vi i Skåne som är så drabbade?
image.jpg

Det "lustiga" är att de inte nämner larm som förebyggande åtgärd. Är det för att de vet att tjuvarna struntar i om husbilen är larmad?
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsstölder

Visst kan det vara så, men om det bara är sälja prylar LF vill så borde de väl även haft en webbadress till egen rattkryckeförsäljning ;)
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstölder

biltema har krycka.
Vi köpte Biltemas krycka. Billig!
Mycket effektiv att hindra oss komma iväg eftersom det vid flera tillfällen var stört omöjligt att låsa upp den! Vid senaste tillfället var jag på väg att hämta bågfilen men frugan lyckades lirka upp låset i sista stund. Ca 1,5 timmar höll vi på! Återlämnades till Biltema och en ny köptes från Mekonomen. Godkänd av SSF. Dyr men pålitlig i funktion. Snålheten bedrar visheten ibland!

Claes
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstölder

En rattkrycka kanske fördröjer bilstölden med någon minut vilket är skit samma om man ponerar att bilen/husvagnen vid sidan börjar brinna och man vill i väg snabbt. Jag undrar om inte biltjuven är snabbare.
 

Kroken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstölder

Har också fått samma brev.
Ställde fråga till författaren av brevet att jag ville ha de i klartext o inte %.
Han lovade återkomma via mejl.
 
F

F.d. 55288

Guest
Sv: Husbilsstölder

Den här rattkryckan vet vi av egen erfarenhet att det tar inte ett par minuter att ta bort. Tror att rattkrycka har en avskräckande effekt då det tar längre tid att stjäla bilen.
Vi har den aldrig på när vi sover just för att man kanske vill snabbt i väg.

image.jpg

Leena
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstölder

Rattkrycka , nja ja tror nog att det är bättre att huvudströmmen är bruten med en kontakt på ett undangömt ställe. Tror inte att några klåfingriga släpar med sig startbatterier och gör sig bemödan att koppla in det.
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsstölder

Vi använder en MegaLock Twin rattkrycka som rekommenderas o säljs av försäkringsbolaget IF!
När vi parkerar hemma på uppställningsplatsen där många kan konstatera att bilen står när den inte används eller när vi parkerar för natten på platser som vi bedömer vara "tveksamma", då använder vi rattkryckan.

Rattlås MegaLock Twin från If Säkerhetsbutik®.

MegaLock Twin är den kraftigaste rattkrycka på marknaden, testad och godkänd av Stöldskyddsföreningen och försäkringsbolagen. Det här rattkryckan utgör ett mycket effektivt stöldskydd för din bil.
Dessutom ingår vid köp av produkten en självriskeliminering på upp till 10.000 kr, vilket innebär att självrisken ersätts om bilen mot förmodan skulle bli stulen, trots att rattkryckan användes.
 

Kroken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstölder

Svaret jag fick via mejl från LF Skåne enl. nedan,

Hej Bosse
Här kommer lite siffror i antal. Mellan 2013-01-01 till 2014-06-17 har det stulits 56 husbilar. Av dessa har 32 inte kommit tillrätta.
Mellan 2014-01-01 till 2014-06-17 har det stulits 19 st. Motsvarande period förra året stals det 13 st.
Observera att flertalet bilar förra året stals efter midsommar.


Syftet med vårt brev till dig och övriga kunder som äger en husbil är att göra er observanta på att stölder förekommer och att trenden är ökande och att det finns vissa saker man kan göra för att försvåra för tjuven.


Ha en trevlig kväll.
Med vänlig hälsning
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: Husbilsstölder

En bekant hade en sån rattkrycka som inte täcker rattcentrum, resultat:
Ratten liggande på parkeringen och bilen stulen..
Så för min del blir det krycka som täcker rattcentrum så det inte bara är att skruva bort ratten och åka iväg om jag nu skaffar krycka nån gång.
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsstölder

Vi har också fått brevet. Kollade upp spårutr och det är tydl bara denna som är godk av SSF. Anledning är att endast detta märke har erbjöd dom att testa.

Kostar 2600 kr m 1 års avtal samt utr. År 2 o 3 kostar det ca 1200 kr/år och batteriet skall bytas efter 3 år vilket innebär att man får skicka tillb den gamla och får en ny till priset av 50% rabatt på 2600 kr.
Du slipper då att betala självrisken...... Som är på?....
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsstölder

Glöm rattkryckan om det kommer en tjuv som vill ha just er bil, dom har egen ratt med sig det tar dom ca. 5min att byta ratt adjöss med bilen.
Olle.
 
Toppen