• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsstöld under midsommarhelgen

B

Bosse.L

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Man kan bara tacka för att vi ska vara öppna mot alla andra vad skit som ändå kommer in
Sverige skall alltid vara föregångare jag hoppas ni förstå mitt inlägg
Och jag är verkligen ledsen över situation. själ sitter jag på kärnsjukhuset i Skövde
min hustru har fått hjärnineflammation hon är tidigare opererad för cancertumör i ryggmärgen
Kan bara sitta brivid och hoppas Hälsningar Bosse.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

en husbil genererar ett stort kapital,,både för den som köpt den,,ock den som stjäl den,,vi ser säkert mer av dessa händelser i framtiden,,,,

för övrigt är vi medlemmar av EU,,där råder fri rörlighet av tjänster ock arbetsmarknad??????????????????

vi har en fungerande tull idag,,men dom får inte ställa frågan,,

vad ska ni göra i sverige?
semester?
arbete?

vi glömmer detta,,finns ingen tullare som har legitimitet att stanna en husbil,,

såvida den inte är efterlyst,,

vi väntar i stället på turkiet,,då blir det säkert bra:D:D:D
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Tråkigt när saker försvinner!

Det finns enkla saker förutom larm som ställer till det för tjuvarna.
Ett tips är att sätta en strömbrytare på antingen förpumpen eller annat viktigt ställe. Detta har ju nämnts förut i tråden.

Men ett faktum är att tjuvarna kopplar in sig på OBD2 uttaget för att på så sätt ta sig förbi
imobilizern. Detta finns det ett sätt att hindra!

Man monterar bort/kopplar eller flyttar bort uttaget! Ska kolla på Ducaton hur illa det sitter nu.
Det måste dock fungera vid kontrollbesiktningen och eventuellt verkstadsbesök.
Jag tror jag kan lova att tjuven försvinner ganska kvickt om han inte kan koppla in datorn.

En annan risk är nycklar på vift, men säg till vid service att de kollar hur många nycklar som är parade med bilen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Har satt en avstängning till tändningen som var så effektiv då den servades kunde man inte få igång den och fick boxera in den i hallen men ville inte lämna den på parkering kvällen innan utan tillsyn. Dom tyckte att jag var lite väl nervös men förtroende har rubbats med hjälp av våra gäster som besöker oss här i härligheten Sverige.
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Korumperade människor gör allt olagligt möjligt. En slant under bordet öppnar de flesta dörrar och fixar papper mm i framförallt öststatsländerna.
Visst har du rätt i att det är "öststatare" framförallt, men var är vi själva på väg. Reinfeldt och andra lovade hårdare tag mot buset men vad är det vi upplever. Ända in i våra statliga institutioner ser vi ju hur mutor och korruption breder ut sig. Det är väl inte många det har undgått att man kan köpa sig uppehållstillstånd och arbetstillstånd för en ringa summa pengar "under bordet" av en handläggare på Migrationsverket. Undrar hur många promille av all skit som förekommer som vi får reda på genom undersökande journalister.
Det är fruktansvärt tråkigt att polisen är så bakbundna och oroliga för att bli stämplade för att vara främlingsfientliga så de inte vågar köra bort buset från t.ex. vägverkets (svenska skattebetalares) rastplatser. När jag själv står på dessa rastplatser så vet jag ju att det är camping förbjuden så därför drar jag mig för att sätta en "nivåkloss" under något av mina hjul. Så fungerar de flesta av oss svenskar, det är jag säker på.
Jag lever och verkar på den värmländska landsbygden. Det är inte alls länge sedan som folk här omkring hade sin stuga olåst när de var t.ex. och handlade. Bilen kunde stå olåst på tomten dygnet runt. Uthusen och vedskjulen var ofta olåsta. Man kunde campa med ett enkelt tält i princip i vilken skogsdunge som helst utan att känna det minsta obehag eller oro.
Nu för tiden ska allt larmas, bevakas och inte lämnas utan uppsikt en enda minut. Man kan inte vara ute på utflykter med husbilen utan att riskera att utsättas för till och med rån och stöld vid bensinmackar.
För att undvika att bli påhoppad och kallad rasist (vilket jag absolut inte är) så vill jag tala om att jag vet att det finns bra människor i öststaterna....det finns bra människor bland våra invandrare.....det finns bra människor bland alla nationaliteter...........MEN det måste till mycket större insatser, både ekonomiskt och personellt för att stävja det eskalerande buset!

Walle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Visst har du rätt Walle, korruptionen breder ut sig även i gamla svedala. Tyvärr.
Har vistats mycket i Estland och Polen sedan början av 90-talet och kan nog konstatera att de flesta jag mött och haft att göra med är hederliga och försöker göra sitt.
Precis som du kommer jag från landsbygden och har aldrig låst omkring oss. Minns när min mor sade kanske på 70 talets mitt att jag skulle få en nyckel hem, det kändes främmande med tyvärr så var nog detta nödvändigt.
Med våra öppna gränser så har ju buset lätt att ta sig hit. Det kommer ju även vanligt hederligt folk också med de märks inte så mycket.
Hänger fast vid en gammal slogan - det var bättre förr, och har egentligen en till men den skriver jag inte om.....
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Nordwalls. Det är bedrövligt det som hänt Er. Jag är intresserad av om Ni har fått reda på något!

Walle
 

ingela nordvall

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Tack alla ni vänliga som har lämnat tips och råd samt medkänsla. Ännu har vi inte hört något från polisen om bilen. Beträffande försäkringsbolagets handläggning får jag återkomma senare.
 
Toppen