• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsstöld under midsommarhelgen

ingela nordvall

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2024
Hjälp oss med att hålla utkik !
Midsommarhelgen firade vi i glada vänners lag ombord på båt ute i skärgården. En trevlig helg trots vädret. Söndagen den 23 juni ringer kamrater som redan åkt hem och undrar var vår husbil är. Vi ber dem åka runt fastigheten där den stod, en gång till. Nej, den var borta.
Samtal till polisen tel 114 14 från ön. Ärendenr blir 1400-K102377-13. Hem dagen efter och samtal med bland andra försäkringsbolaget och transportstyrelsen o många fler. Försäkringsbolaget har lagt ut bilen på larmtjänst.se, beskrivning och 5 bilder finns där.
Av dessa samtal framgår det att en husbil kan stjälas genom att någon går in på sin dator bredvid bilen och kan både öppna dörren och starta bilens motor. Frågan är om den redan har passerat Östersjön eller är kvar i Sverige.
Vi har haft bilen jämt ett år och utrustat den som vi vill ha den. För att inte tala om alla inventarier som fanns i bilen. Den har registreringsnr DGM365, Knaus Sport Ti på Fiat Ducato med 157 hkr (det står 160 i krom på utsidan), årsmodell 2010. Skyltarna kan vara utbytta och bilen kan också befinna sig på någon camping.
Kännetecken på utsidan är en dekal från Camping La Torreta, Benidorm, Spanien, från början röd men nu urblekt, på vänster sida i framrutan och en dekal DEKRA 4 i högra sidan. Svenska flaggor är klistrade bak på bilen och på sidorna jämte dörrarna. Rester av ett blått skrapmärke finns bak på kofångaren, vänstra sidan. Luckan till gasolen är spärrad från garaget, man måste gå in där för att kunna öppna gasolluckan.
Från framrutan kan man se in i bilen, bakom soffan och bordet finns en svart TV monterad, den är säkrad med en kornblå gummicord. Toalettfönstret har fått en plastgardin (en som klistrar sig fast med hjälp av fukt) med mönster av små stenar som glittrar när ljuset faller på den.
De bakre fönstren är försatta med isolering, tillskurna av ett grått liggunderlägg. På förarstolen hänger/hängde en mycket färgglad hemstickad poncho och på passagerarsätet en grå hemstickad sjal med volangkanter i rosa, den har också broderade liljor i rosa.
Från utsidan kan man eventuellt se en extra bordsskiva monterad över baksätet och bordet, matbordet har ett stöd i rostfritt som håller korgar på plats under fönstret.
Solcell och en uppskjutbar TV-antenn på taket. Bak sitter stommen till ett cykelställ kvar, själva stället är borttaget. Bilen är helt vit förutom Knausmärket med sina ränder.
Om ni ser bilen,ring polisen på 114 14, ärendenr 1400-K102377-13. Konfrontera inte!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Har du en bild eller två? Det skulle göra det lättare att känna igen bilen!

Jappe
 

ingela nordvall

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12519
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Har en massa bilder, men först måste jag lära mig att förminska dem till önskad storlek. Det var en hel del att titta på innan jag förstod mig på att göra inlägget Det finns 5 bilder på larmtjänst.se så länge.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Har en massa bilder, men först måste jag lära mig att förminska dem till önskad storlek. Det var en hel del att titta på innan jag förstod mig på att göra inlägget Det finns 5 bilder på larmtjänst.se så länge.

Du behöver inte förminska dom det gör forumet automatiskt
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Trist ämne. Husbilsstölder ser ut att vara ökande. Undar vart de tar vägen. Såg för några veckor sedan ett mindre läger på en rastplats med en klart hemmalackad delintegrerad husbil bland risiga husvagnar och skåpbilar. Vissa skåpbilar såg ut att ha levt ett tidigare liv som plåtisar. Tanken känns inte helt främmande att de bilar som nu i ökande grad försvinner återuppstår som bostäder för de migranter vi ser runt europa på rastplatser och parkeringar. Det behövs nog nya gränskontroller vid in och utpassering där registeringshandlingar samt id handlingar uppvisas för att komma tillrätta med detta problem. Nuvarande bekväma gränspassager är på väg att bli för dyra Jag ryser inför tanken på vad vi kommer att få betala i försäkring om denna trend håller i sig.:mad: Ämnet har tydligen låg prio hos polisen och tullen men kanske försäkringsbolagen kan få maktens öron att lyssna.:mad:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

"en husbil kan stjälas genom att någon går in på sin dator bredvid bilen och kan både öppna dörren och starta bilens motor. "

Kan vara så att det är möjligt att låsa upp och starta motor med hjälp av en dator vari man har tillgång till koder och annat som behövs för ett specifikt bilmärke, men kan man med tillgång till dessa uppgifter för bilens original programmering dessutom koppla bort /stänga av ett eftermonterat larm med lås-öppning . Dessa larm är väl programmerade av larmleverantören och tjuvarna måste väl i sådant fall knäcka ytterligare en kod? Eller ligger ett eftermonterat larm/dörrlås på bilens original kod som sannolikt endast bör finns kvar original för startnyckel/startspärr ? Har jag fel i detta antagande??
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Jag har ju som jag skrivit tidigare, 7 olika larm.

Ett är ett PIR/SMS-larm som jag aktiverar när jag går och handlar.

Ett annat är att jag får ett SMS varje gång motorn startar. Går ej att stänga av. Kan bli lite många SMS vid Europasemester. :)
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Rattlåset kan man inte öppna med någon dator. Det måste brytas upp om man inte har nyckel.
Det tar förmodligen en liten stund.
Olle.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Fy vad tråkigt, just nu skulle jag dö av sorg om någon stjäl vår husbil..:mad:


Sen kom nästa fundering in i huvudet, vill man ha tillbaka husbilen efter en stöld med tanke på vad den kan ha utsatts för?


Hoppas allt i alla fall löser sig till det bästa för er!!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Återigen kommer frågan upp om GPS larm med spårningsfunktion .
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Jag kanske inte är som andra men det var det första jag satte in. Den är även bra att ha när man skriver reseskildringar.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Egentligen vill jag inte tillföra "smolk i bägaren" men Googla på GPS jammer.

Min uppfattning är att det bästa stöldskyddet är en ratt med snabbfäste som går att ta med sig när man lämnar husbilen.. Tyvärr så är ju den lösningen svår då de flesta bilar idag har airbag i ratten. Jag var på en Niesmann träff nyligen och där var det en som hade satt in en ratt i sin Flair som gick att plocka bort med ett enkelt handgrepp. Han hade denna lösning för att få bättre plats att snurra förarstolen.

Kenneth
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Egentligen vill jag inte tillföra "smolk i bägaren" men Googla på GPS jammer.

Min uppfattning är att det bästa stöldskyddet är en ratt med snabbfäste som går att ta med sig när man lämnar husbilen.. Tyvärr så är ju den lösningen svår då de flesta bilar idag har airbag i ratten. Jag var på en Niesmann träff nyligen och där var det en som hade satt in en ratt i sin Flair som gick att plocka bort med ett enkelt handgrepp. Han hade denna lösning för att få bättre plats att snurra förarstolen.

Kenneth


Då kommer bovarna att ha en ratt med sig, tyvärr går det inte att skydda sig till 100%, hade man kunnat detta hade det aldrig blivit några stölder. Rattkrycka försvårar och tar tid, GPS sändare är bra men går att störa ut. Gör det så svårt för bovarna att det tar tid att stjäla bilen. Larm som tjuter stressar tjuven.
 
E

Elis13

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Hej, jättetråkigt att höra att ni råkat lika illa ut som vi...... I sept -12 stals vår husbil utanför vårt garage och tack vare en snabb anmälan och uppmärksam tullpolis i Finland(!) stoppades bilen med förövarna (3 män från Litauen). Det var den 3je husbilen denna tjuvliga stal på kort tid - de två första hann dom föra över till Baltikum = för alltid borta! Vi fick tillbaka vår bil efter mycket om och men, massor av telefonsamtal till försbolag, polis i Sve och Fin, verstäder mm mm. Vi hade ägt bilen i 3 veckor men hunnit utrusta den fullt ut. Tjuvarna tog sig in utan att krossa något fönster, bröt sönder tattlåset och med datorhjälp(?) startades bilen och försvann som en avlöning via Haparanda på väg till Helsingfors och färja till Estland innan dom stoppades i Helsingfors. Tjuvarna numera i "finkan" i Fin, bilen återbördad men........ det känns inte riktigt bra att veta att andra varit i besittning av vår husbil:mad:.
Hoppas att allt löser sig till det bästa för Er - husbilsstölder är tyvärr ett faktum som vi måste ta med beräkning att det ofattbara(+) verkligen kan hända.
Sköt om Er därute efter vägarna!!!
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Hej på er alla!
Och här är en till tyvärr.

STJÅLET ETTERLYST Ford Hobby FSC T650 -06 | Värmland

Tråkigt när det händer, och man undrar ju var alla fordon tar vägen som blir stulna? Och tittar man på efterlyst på 3:an förvånas man över vilka fordon som stjäls, grävskopor, traktorer, och andra stora fordon, borde ju inte vara så lätt att föra ut s.k yrkesfordon ur landet, jag menar t.ex grävskopor och lastbilar.
Men den stora frågan är ju, var tar alla stulna fordon vägen, och vad händer med fordonen efter de är stulna, slaktas de för att sälja delarna? Och vilka är det som inte kan skilja på rätt och fel?
Jag är absolut inte rasistiskt lagd, men man kan väl anta att de allra flesta fordon hamnar i öststaterna, men vad vet jag.
Man kan ju se att han/hon som blev av med husbilen är en medlem här på forumet, så häll ögonen öppna.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

Har alltid förundrat mig hur de bilar som stjäls, och förs ut ur landet kan registreras i respektive land? Har man inga krav på papper?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsstöld under midsommarhelgen

De länder dit bilarna troligen går var okuperade av sovjet under mer än femtio år.
Under den tiden fanns två ekonomier en vit och en svart vilket byggde upp en tradition av korumperade metoder för det mesta. För att få nogot gjort krävdes alltid svart betalning.
Jag reste ganska mycket i dessa länder på den tiden och svartväxling och mutor var legio
Tyvärr frodas fortfarande detta system då rättsmedvetade mm tar mycket lång tid att ändra. Lönenivån är också fortfarande låg hos mydighetspersoner varför man lockas till att ta extrabetalt. Bygger man upp ett maffiasamhälle under lång tid är det mycket svårt att montera ned igen. Spritförbudet i USA visar detta tydligt. För varje nytt land som ansluts till EU och Schengen får vi därför dessa problem under ett stort antal år. Att ändra människor tar tyvärr lång tid men detta är det pris vi betalar för ett öppet europa. Om det är värt priset kan man ju ha olika åsikter om men för de som blir av med sina dyrt förvärvade ägodelar kan det nog synas litet högt.
 
Toppen