• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsskatten och gäller 15 dagarsregeln?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har lagförslaget gått igenom än, den som gör att man kan ställa av bilen efter en helgs åkning och bara betala skatt för de dagar den är på ställd.
Gäller dessa datum med skatten oxå än? Fram till 2018-06-30 lägsta skatten( typ 5000-6000kr) Där i mellan ca 12000kr fram till 2020-01-01 Nästan trippel skatt? (24000-26000kr).
Så rörigt så det känns som man bor i Ankeborg:twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har lagförslaget gått igenom än, den som gör att man kan ställa av bilen efter en helgs åkning och bara betala skatt för de dagar den är på ställd.
Gäller dessa datum med skatten oxå än? Fram till 2018-06-30 lägsta skatten( typ 5000-6000kr) Där i mellan ca 12000kr fram till 2020-01-01 Nästan trippel skatt? (24000-26000kr).
Så rörigt så det känns som man bor i Ankeborg:twitcy:

Finansministern har gett Skatteverket i uppdrag att innan den 28 februari komma med förslag med något i den riktning som du beskriver. Förslaget har ännu inte presenterats.

TommyD
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du betalar bara för de dagar bilen är påställd med nuvarande regler, MEN om du ställer på den igen inom 15 dagar från avställningen får du betala även för de dagar den var avställd.
Man ser påställningsbeloppet i t.ex. appen, och detta sjunker tydligt efter 15 dagars avställning
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
vad ska man med hb till då ? köra typ 2 ggr i mån ell ? det kan la kvitta ! nej kör upp apppen och allt som hör till i ....................
Tyvärr är inte alla pensionärer, innan semester och efter semestern blir det enbart helger som man kör, då skulle det va gått och slippa skatten om man har en hb som har en skatt på tex 26000kr, det blir ju drygt 71 kr per dag!
Tror det är många som håller med.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
jag har full förståelse att om man är yrkesverksam och har familj o dessutom husdjur så blir det inte mycket tid över för hb ? inte länge sen jag var där själv ! desto större anledning att ha en rättvis och realistisk beskattning av sitt fritidsfordon så att man kan glädja sig åt de korta stunder man får med familjen och hb ! utan att behöva hålla på med appar o annat ! finns väl annat att göra vid frukostbordet ? planera sin resa kanske ? men vi tycker alla olika och jag har respekt för det med oavsett om du kör hb eller har häst o vagn ! bara du lägger skiten på avsedd plats !
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Kan man sedan hitta en lämplig försäkring så kan man ju ställa av husbilen om man ska stå still några dagar på ställplatsen/fricamping. Tanken är väl att man bara betalar när man rullar/smutsar ner? ;)
Fredag kväll: påställning. Lördag: avställning. Söndag: påställning. Måndag-torsdag: avställning.
Sedan är det fredag igen :)
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
men hur blir det för oss som använder den året runt ? finns ju en del som använder sin hb i arbetet osv många olika grupper att ta hänsyn till ? det där med att hålla på o ställa av o på hittar de snart ett sätt att täppa till ! ja ja jag vet att datorer sköter det men de vill de tjäna pengar på ! inget är gratis !
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
men hur blir det för oss som använder den året runt ? finns ju en del som använder sin hb i arbetet osv många olika grupper att ta hänsyn till ? det där med att hålla på o ställa av o på hittar de snart ett sätt att täppa till ! ja ja jag vet att datorer sköter det men de vill de tjäna pengar på ! inget är gratis !

?? Men om man inte kör hb:en så ofta... Då kan man ju inte säga att.... Inget är gratis... Eller hur?
Då skulle ju de som har elavtal med100A betala fullt även om de bara har använt 10A... Om man resonerar så som du skriver....
 
R

RobbeS

Guest
men hur blir det för oss som använder den året runt ? finns ju en del som använder sin hb i arbetet osv många olika grupper att ta hänsyn till ? det där med att hålla på o ställa av o på hittar de snart ett sätt att täppa till ! ja ja jag vet att datorer sköter det men de vill de tjäna pengar på ! inget är gratis !

Syftet är väl lite att man ska betala för de utsläpp och slitage man faktiskt orsakar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
men hur blir det för oss som använder den året runt ? finns ju en del som använder sin hb i arbetet osv många olika grupper att ta hänsyn till ? det där med att hålla på o ställa av o på hittar de snart ett sätt att täppa till ! ja ja jag vet att datorer sköter det men de vill de tjäna pengar på ! inget är gratis !
Metoden att ställa av och på är förslaget för att minska skatten från Magdalena Andersson, så det ska nog inte försvinna...
 
Toppen