• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsservice i Frankrike

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
På vägen ner genom Franrike slutade värmepannnan att fungera.

Vi vaknade på natten med ca 15 grader i bilen och värmepannan gick inte att starta, på morgonen kontaktade jag Alde i Kristianstad och fick några namn på företag som kunde tänkas hjälpa oss att få igång pannan igen. Vi körde till de föreslagna verkstäderna men ingen av dem hade reservdelar eller tid att ens titta på pannan men gav oss nya förslag.

Efter det femte förslaget fick vi napp i Bordeaux en firma som vi gärna rekommenderar.
Vi kom dit sent på eftermiddagen och en man satte direkt igång att leta efter felet.

Eftersom det var sen eftermiddag var vi oroliga att man skulle stänga verkstaden för dagen, men man lugnade oss med att vi stänger inte förrän vi har hittat och lagat felet.

Det visade sig vara kretskortet som var paj, ett nytt fanns i lager så efter en timme var vi åter på vär mot Spanien.

Firman, ett familjeföretag, heter Horizon och finns förutom i Bordeaux även i Rouen och Caen.

Horizon Bordeaux, Camping cars, concessionnaire multi-marques


GPS: N44 51 56 W0 39 18   
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsservice i Frankrike

Hej

Ett tips är att ha med en nödkörningskontakt som säljs som ett Aldetillbehör.
Med hjälp av denna kan man ersätta kontrollkabeln från panelen till pannan och pannan ska då starta på 1Kw läget och gå utan temp styrning.

Man kan även bygla stiften ( tror det var mellan 1 o 9) med en kabelstump, men detta är ganska bökigt.

Hejs
Claes 105
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsservice i Frankrike

Detta provade jag, men när kortet är sönder fungerar det inte att bygla mellan kontakterna 2 och 9 som bekrivs i manualen.

Kan fungera om det är panelen som är kass!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsservice i Frankrike

Gunnar har du det defekte kortet - tipper det er samme felsom jeg hadde for snart 2 år siden. Like innefor sikringsholderene er det en innloddet termosikring som smelter om det blir for varmt, men den varmes også litt av strømmen gjennom den. Husker ikke hvilken temperatur den er på, men noe under 100 grader. Fikk tipset på en verkstad som ikke hadde kortet inne at en kunne midlertidig bygle denne komponenten. Sikringen finnes ikke som løs del fra Alde, men er en standard komponent hos Elfa, de finnes imange verdier med et par grader mellom hver.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsservice i Frankrike

Tror som du Knut att det är termosäkring som gått av. Varför vet jag inte, någon överhettning har jag inte märkt. Har kretskortet med hem.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsservice i Frankrike

Nu vet jag i o f s inte hur termosäkringen ser ut och vid vilken temperatur den bryter, men liknande finns i kaffebryggare och brukar bryta vid ca 95°.
Jag är nästan säker på att jag har en i min "bra att ha-låda" i HB'n.
Har du vägarna förbi kan vi titta på det.
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsservice i Frankrike

På mitt "reservekort" sitter det nå en 98 grader sikring. Sikringens plass øverst på kortet og en panne som er innstillt på 80 grader gir liten margin over tid.
 
Toppen