• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilssemester är inte klimatsmart

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi måste väl alla vara med och dra vårt strå till stacken... Att resonera som att "de gör inte ditten eller datten, då behöver inte vi heller", tycker jag är lite naivt och närmast barnsligt.

Som flera i tråden påtalar. Detta är ett globalt problem. Det betyder väl att alla måste hjälpa till och lösa klimatet. Lättaste sättet är väl att börja på gräsrotsnivå, ändra på sig själv med andra ord. Fråga dig själv vad du kan göra för klimatet. Vi kan inte gå i tankarna att bara för att Kina inte (eller något annat land) gör vad de ska, så behöver inte heller vi. Det är ingen hållbar utveckling.

Tidigare hade jag och min fru varsin bil som vi åkte till/från jobbet med. Nu har vi sedan några år tillbaka valt att cykla till jobbet. Ena bilen har vi sålt, och den vi har kvar kör vi ungefär 300 mil/år med. På det sättet känner vi att vi kan försvara vår körning om c:a 700mil/år med husbilen.
För vår del är vi på intet sätt "helylle miljöpartister", men det känns lite bättre i hjärteroten om man i alla fall försöker bidra med något för ett bättre samhälle.

Det finns givetvis många fler exempel på hur man kan klimatkompensera det egna samvetet på.

//Jocke

Håller med er helt och hållet, det är först när vi alla på gräsrotsnivå hjälps åt och gör det där lilla som vi får någon effekt. Att semestra med husbil är ju bland det mest klimatsmarta sättet och passar oss och borde ju även passa en ”miljöpartist”. Kan vi dessutom klimatkompensera med lite annat som ni beskriver så bidrar man ju till en bättre miljö.
Jag har själv aktivt jobbat med miljöfrågor i yrkeslivet och har fått förklarat ett antal ggr hur jag kan motivera min fritid med husbilsresor och rallykörning och har fått beräkna på kilonivå min miljöpåverkan för att få acceptans. Ett av våra löften när jag återupptog min rallykörning var bl a att inte göra semesterresor med flyg( vilket inte var så svårt för ekonomin tillåter inte det om man har en rallybil). Vid en jämförelse kan vi t ex köra rally i 10-12 år på samma koldioxidutsläpp som EN resa till Thailand skapar. Med husbilen blir det några färre år.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Straffskatt husbilar som är 20 år å äldre
Och en skatt för nyare husbilar billigare ju nyare de är en rimlig skatt på nya bilar så behöver inte KABE avskeda personal. Att företag måste säga upp personal p.g.a av att skatterna är för höga. Då är det ett alvarligt fel hos beslutsfattarna.
Där sitter människor och tar dessa beslut man undrar vilken värld de lever i och vem har sett till att de sitter där kan man ju undra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Straffskatt husbilar som är 20 år å äldre
Och en skatt för nyare husbilar billigare ju nyare de är en rimlig skatt på nya bilar så behöver inte KABE avskeda personal. Att företag måste säga upp personal p.g.a av att skatterna är för höga. Då är det ett alvarligt fel hos beslutsfattarna.
Där sitter människor och tar dessa beslut man undrar vilken värld de lever i och vem har sett till att de sitter där kan man ju undra.

Varför skulle det vara straffskatt på husbilar som är äldre än 20 år?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
P.g.a utsläpp ,sämre avgasrening mm.

Är du säker på att det stämmer? De utsläpp som produktionen av en ny husbil ger täcker med stor sannolikhet de extra utsläppen från en äldre bil i
många år. Man måste ju se till helheten. Sedan körs ju förmodligen de flesta av de äldre bilarna mindre än de nya, så då kanske de verkliga utsläppen kanske t.om. blir mindre? Inte många med bilar äldre än 20 år som ligger och pendlar till Spanien varje år, troligen inte till Nordkap heller.
Följden av ditt förslag kan ju också få andra följder, många som inte har så höga inkomster och äldre som också är pensionärer skulle inte ha råd att ha husbil alls, är det en önskvärd följd av ditt förslag?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Reflektera litet över skillnaden mellan:
"Att föra en politik för att uppfylla Sveriges klimatmål"
och
"Att föra en politik för att förbättra klimatet."

För mig ger det inte nödvändigtvis samma åtgärder.

MVH
Hans
Menar du att Sveriges klimatmål inte går ut på att förbättra klimatet? Vad skulle det i så fall gå ut på? Bra om du i så fall kan redovisa källorna till den kunskapen.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Straffskatt husbilar som är 20 år å äldre
Och en skatt för nyare husbilar billigare ju nyare de är en rimlig skatt på nya bilar så behöver inte KABE avskeda personal. Att företag måste säga upp personal p.g.a av att skatterna är för höga. Då är det ett alvarligt fel hos beslutsfattarna.
Där sitter människor och tar dessa beslut man undrar vilken värld de lever i och vem har sett till att de sitter där kan man ju undra.
STRAFFSKATT ? Vi har betalt som det ansågs hög skatt hela tiden. Kanske på sin plats att alla som åkt billigt skattemässigt ska betala retroaktivt nu istället o göra rätt för sig!?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Är du säker på att det stämmer? De utsläpp som produktionen av en ny husbil ger täcker med stor sannolikhet de extra utsläppen från en äldre bil i
många år. Man måste ju se till helheten. Sedan körs ju förmodligen de flesta av de äldre bilarna mindre än de nya, så då kanske de verkliga utsläppen kanske t.om. blir mindre? Inte många med bilar äldre än 20 år som ligger och pendlar till Spanien varje år, troligen inte till Nordkap heller.
Följden av ditt förslag kan ju också få andra följder, många som inte har så höga inkomster och äldre som också är pensionärer skulle inte ha råd att ha husbil alls, är det en önskvärd följd av ditt förslag?

En husbil som är 30 år är skattefri ,på en ny husbil 2020 går skatten upp till 30 000 per år, lite snett eller?
Att producera en ny husbil 2020 vill jag påstå har mycket högre miljö krav en för 20 till 30 år sen.
Jag menar inte att en husbil som är 20 till 30 år ska betala 30,000 om året.
Ett mer relevant skattesystem borde införas.
Baserat på miljöklass på bilen.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om ni är så rädda om klimatet, skrota husbilen. Om ni säljer den finns ju risk att någon annan kör med den.
Sitt hemma och spela kort under husets enda tända LED lampa. Använd ingen dator, platta eller telefon för då bidrar ni till ytterligare serverhallar som byggs i sverige eftersom vår regering sponsrar deras EL med våra skattepengar som vi betalar med alla skatter som påstås vara gröna och då blir det svårt att klara klimatmålen. Ät bara rovor eftersom korna pruttar etc och alla fräcka grönsaker som TV kockarna använder i det vegetariska har transporterats för långt eller odlats i växthus som drar energi.
Halleluja nu har ni ingen anledning till klimatskam längre!

Själv har jag 45 cylindrar jag tänker fortsätta att använda. Har absolut inte råd att byta ut dom jag har mot EL alternativ. Dom flesta av dessa går åt till att undvika att landskapet runt mig skall växa igen. Några sitter på diverse bilar också, fast jag använder bara en åt gången, varav en råkar vara en husbil. Den senare har tyvärr inte varit ute på vift så mycket i år pga Corona. Den är den nyaste och enda EU6 i sällskapet. Snart har garantin gått ut också, så då kan jag tanka HVO100 om jag vill.
Skulle gärna leverera råvara till HVO också, om det hade funnits en bättre efterfrågan på detta. Men tyvärr gör ju någon mystisk EU regel att HVO måste beskattas lika hårt som fosildiesel inkl. miljöskatt, så det går trögt med investeringar för HVO tillverkning. Men en viss tillverkning med svartlut som råvara finns det ju, fast nu klappar ju pappersbruken igen pga minskad efterfrågan i spåren av Corona så då lär ju svartluten minska i tillgång också.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Den bästa miljöbilen måste vara den som inte används eller används väldigt lite. Därför kan det inte finnas skäl till att köpa nyare miljöbilar för oss som kör lite. Bättre att lägga skatten på bränslet i stället för på en bil som står stilla mest hela tiden.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sverige: 4,5 ton per innvånare och år
Kina: 8 ton per innvånare och år


Om siffrorna för Kina inkluderar deras hela industriproduktion (gör de det?) så ingår också de utsläpp som uppstår i Kina vid tillverkning av produkter för export, t.ex. till Sverige. Många länder inklusive Sverige har ju "utlokaliserat" sina utsläpp till Kina genom att handla varor som tillverkas där istället för på hemmaplan.
 
Toppen