Gösta Evén
HBK Medlem
Hur skall någon kunna kontrollera om jag sover i min HB när alla gardiner är fördragna??????????????
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack Jokin, du är troligen den på Forumet som är bäst insatt och kunnigast i den här frågeställningen och juridiken omkring den här frågan.
Tycker du att informationen är rent missvisande, då skall jag i sådant fall be webb att ta bort tråden. Vad tycker du?
TommyD
Ingen så länge du inte misstänks för att göra något olagligt i husbilen som ger anledning till husrannsakan.
.....
Fel , RB 28 kap . : 5 § En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål. Detta gäller dock inte husrannsakan för delgivning. Lag (1995:637).Husrannsakan kan bara utfärdas av åklagare & detta vet polisen.
Men polisen måste väl uppge av vilken anledning husrannsakan ska ske?Polisen får göra husrannsakan i fordon utan åklagarbeslut, och jag vet av erfarenhet.
Misstänker Polisen att brott eller brottslig verksamhet/verktyg kan finnas i ett fordon får dom ta eget beslut på plats eller ok från vakthavande befäl.
Ps.
För att ingen skall spekulera om att jag är tungt kriminel så vill jag bara tala om att det gällde en laserstörare som jag råkade slänga under sätet, när länsman vinkade in mig efter att INTE fått utslag på lasern.
Tyvärr inte. Räcker med misstanke om brott eller förberedelse till brott.Men polisen måste väl uppge av vilken anledning husrannsakan ska ske?
@Bennsan .Skärpning, det börjar bli löjligt. Vi pratar ju om att parkera & kanske övernatta i en husbil vilket inte är ett brott, inte om grov kriminalitet.
Inte å vi är inte 08Kan vara Botvaldevik. "O" uttalas som "Å" på ön.
Heter det då Glåben? Gåtland? O uttalas O på GotlandKan vara Botvaldevik. "O" uttalas som "Å" på ön.