• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilslängd?

F

F.d. 55347

Guest
Hej! Hur mäts längden av husbil med cykelställ bakpå. Min Adriatik är 687 cm enl. leverantören. Med cykelställ in- eller utfällt blir det över 7 m. Frågar eftersom Siljaline har en gräns på just 7 m priset ökar från 97 till 226 euro om jag åker efter den 17/8. Alternativetär ju att montera av stället?

Någon som vet?

Harry

F

F.d. 6081

Guest
Sv: Husbilslängd?

?????
Mig vetligt så går väl gränsen vi 6 meter., så om du har packbox eller cykelställ som bygger ut gör ingen skillnad.Förra ägaren till våran husbil sålde den just för den anledningen att den var över 6 meter. Sen vet jag inte om siljaline har någon meter extra. . annar får du väl fälla in stället och sätta cyklarna inne i bilen så länge. :yes:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

TT-line har infört ett bra system för längder. Ett grundpris för bilar upp till 6m och sedan ett tillägg på 100.- kr för påbörjad m utöver denna längd.
Roadglider

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ta med den insexnyckel och en 10:ans nyckel till terminalen och bråkar dom om det så skruva av det på plats och ställ in det .
Cykelstället sitter ju högre upp än vad en bilskofångare är så det påverkar ju inte färjans kapacitet ändå .

F

F.d. 25023

Guest

Vi har precis åkt Silja-Line, Tallink och Eckerö-line. Alla dessa hade en gräns på 7 meter och vår bil är 7,18m.

Ingenstans mätte man bilen, det är nog inte så enkelt heller om man inte har laser-utrustning, eller mätplats (eller tid så här sommartid).

Så 7 meter dög överallt.

hälsning
jyrki

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

de flesta färjelägen idag lasermäter.Har du cykelställ el.dylikt och vill spara några kronor,skruva av det.Förtjänsten varierar på olika linjer.Över Själland t.ex.blir det några extra ölflak:)

F

F.d. 55347

Guest

Tack alla!

Jag glömde nämna att det gällde turen Åbo-Stockholm. (Föe övrigt var det Vikingline jag landade ihop färjerederierna). Det blir nog Insex- o skiftnycklar.

Hälsningar Harry

F

F.d. 1649

Guest

Hej.Beträffande Eckerö Linjen till Åland ,så får husbilen vara över 10m lång men på Eckerö Line (till Estland)så är jag inte säker,säkert 7m.Det är två skilda bolag.inom samma koncern.
Mvh Jan-E

Toppen