• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilskonstruktioner

F

F.d. 52952

Guest
Var kan jag hitta, hur olika husbilsmärken är uppbyggda, när det gäller reglar, isolering
och material i undergolv o. s v. Finns det på nätet eller i samlad broschyr.

Med vänlig hälsning. Göte.:confused:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Husbilskonstruktioner

Det är en djungel å inte så lätt att läsa sig till.
Hur det är idag står på respektive märkes/modells hemsida - men hur det var ifol eller för 5 år sedan är lite svårt att läsa sig till.
Enklast är nog att ställa en rak fråga här på forumet - så kommer oftast svar inom kort.
Vissa har under flera års tid haft träfria konstruktioner å då är det lättare att få fram fakta.
Lycka till! :)

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskonstruktioner

Ett mycket svårt ämne att kartlägga. Det varierar ofta mellan model av bil och årsmodel till och med från samma tillverkare. Vissa kallar sig träfria men menar då reglar men har fortfarande trä i innerväggar och mellangolv. Det finns dock några som är träfria sedan mycket länge och på alla modeller. Concodre, Morelo och N-B tillhör dessa. Det enklaste är nog att fråga om specifik bil och årsmodel men var försiktig för ibland får man svar från sådana som tror men inte vet. Inte ens återförsäljarna verkar ha full koll och svarar ibland helt galet.

Toppen