• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubbens husbilsförsäkring?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I ”Ordförande har ordet 2021-04-14” läste jag;
Vi i klubben ligger inte på latsidan i år heller, och nu kan vi presentera ett nytt samarbete med mySafety Försäkringar som kommer att gynna er medlemmar. Den första förmånen är att alla gamla och nya medlemmar kommer att erhålla en personlig nyckelbricka helt gratis, så att ni slipper oroa er för borttappade nycklar. Detta lanseras den 14 april, och ni hittar information om hur ni beställer brickan under förmåner.

Det kommer mera… Fler erbjudanden från mySafety och deras systerbolag SBM Försäkring kommer under maj och juni, så håll ögonen öppna!


Personligen hade jag starka åsikter beträffande val av samarbetspartner, vad gäller relevanta försäkringar för oss med husbil. Sett två erbjudande från dem, nyckelbrickan och en försäkring från Försäkringsbolaget Moderna som heter Bilplus. Sedan har jag som uppmanats, hållit ögonen öppna både i maj och juni, ja ända fram tills idag men inte sett flera erbjudanden. Vad hände?

Ordförande informerade mig i april att det pågick två parallella förhandlingar med försäkringsbolag, gällande en fördelaktig husbilsförsäkring för klubbens medlemmar. I min värld är troligen en bra unik husbilsförsäkring, relevant för en majoritet av Sveriges husbilsägare, den effektivaste formen att skapa intresse för klubben och öka antalet medlemmar.

I mellantiden har jag fått veta att ett nytt samarbete skall presenteras under hösten och nu skriver vi 17 september och jag undrar när kommer vi att få presenterat något nytt, eller en lägesrapport?

I vårt fall är det lite panik, eftersom vi sagt upp husbilsförsäkringen, pb-försäkringen och villa/hemförsäkringen till den 30 september, om 13 dagar. Vi, precis som flera andra HBK’are, har valt att säga upp våra försäkringar hos Caravan Club/Water Circle.

Tacksam om den som arbetar med försäkringsfrågorna i Styrelsen kan ge oss medlemmar en situationsrapport, vad gäller husbilsförsäkringen.

Blir gärna den första kunden hos det aktuella försäkringsbolaget, som Husbilsklubben ingått samarbete med.

Tommy
 
Senast ändrad:

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.678
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Tommy, tyvärr går inte allt lika snabbt som vi hoppats.

Men vi arbetar fortfarande med två olika bolag som vi hoppas kan leda till något bra för våra medlemmar. Men det ser ut som att vi inte får dessa förhandlingar klart än på ett tag. Vår tanke är att vi ska ha flera alternativ att erbjuda våra medlemmar, då vi i dagsläget endast har Folksam som alternativ.

/Leif
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy, tyvärr går inte allt lika snabbt som vi hoppats.

Men vi arbetar fortfarande med två olika bolag som vi hoppas kan leda till något bra för våra medlemmar. Men det ser ut som att vi inte får dessa förhandlingar klart än på ett tag. Vår tanke är att vi ska ha flera alternativ att erbjuda våra medlemmar, då vi i dagsläget endast har Folksam som alternativ.

/Leif
Tack, då vet jag det.

Sätter genast igång och letar, troligen blir det Folksam som åter får oss som försäkringstagare, trots att vi inte kan nyttja den fina fördelen med förlängd reseförsäkring. Vi måste tyvärr ställa av bilen trots att vi är utomlands i 6 månader, men har man en husbil från 2020 är skatten för hög för att låta bilen vara påställd.

Hoppas iallafall att HBK går vidare med att finna en bra husbilsförsäkring, som kan nyttjas av de flesta medlemmarna. Dealen med Folksam om de 185 dagarna på reseförsäkringen är bra, men kan bara nyttjas av ett fåtal medlemmar.

Tommy
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi är oerhört nöjda med Husbilsklubbens försäkring i Folksam. Heder åt de som förhandlat fram den!
Vi tycker att innehållet i en försäkring och bemötandet när det händer något är viktigare än premien. Premien är ändå en kostnad som man kan ta med i hushållsbudgeten.
Vi har använt försäkringen några gånger främst med vår första husbil men även nu med vår tredje.
Bärgning, batterislut, larmproblem, hyrbil m.m.
Saker jag uppskattar med den försäkringen.
4 utryckningar / år istället för två
Inget tjafs. Bara ring Folksam och de löser problemet om man själv är villig att hitta en lösning.
Assistans även vid egen försummelse.
Återbäring om man har andra försäkringar i Folksam
m.m.
Jag hoppas verkligen att vårt avtal med Folksam inte upphör. Sen har jag inget emot om det finns alternativ och ska naturligtvis seriöst bedöma dessa.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Häromdagen fick jag nytt försäkringsbesked från Folksam inför nästa försäkringsår.
Premieökningen 2021-2022 blir för min del 4,1%
Ökningen 2020-2021 var 2,0%
Prisutvecklingen inkluderar också att assistansförsäkring har lagts till, den hade jag inte tidigare.

Det känns som en ganska OK utveckling. En sänkning hade varit trevligare men det är väl inte att förvänta sig ;)
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag vill instämma i beröm vad gäller rabatt och villkor som förvandlats fram med Folksam! Nu har jag förvisso inte granskat och jämfört villkor och pris i detalj, men för oss passar försäkringen våra behov, och då vi redan hade hushållets övriga försäkringar i Folksam (delvis tack vare kollektivavtal) blev det en bonus utöver samlingsrabatten det ger. För oss kostar således helförsäkring med assistans 8.868 kr/år, och när vi inte är ute med husbilen ställer vi av den och får automatiskt avställningsföräkring som kostar 1.611 kr/år. Enligt min samlade bedömning således okej villkor till okej pris, och för det mesta är Folksams kundtjänst enligt min erfarenhet bra att ha å göra med, så den rabatten hoppas jag HBK är rädda om! :bock:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sådärja, då var det klart med försäkringarna.

Tack och adjö till Caravan Club/Water Circle. Det betyder i vårt fall, att Caravan Club tappar en medlem, eftersom vi enbart var medlemmar för försäkringens skull. Water Circle tappade en kund som hade 1 husbilsförsäkring, 1 villa/hemförsäkring, 1 PB1 försäkring och 2 olycksfallsförsäkringar.

Vi valde Folksam, inte för att det var billigast, men prismässigt helt ok. Vi har enbart tidigare goda erfarenheter av Folksam och en rabatt för Husbilsklubben fanns det också. Tyvärr kan vi inte nyttja den generösa förlängningen av reseskyddet, eftersom vi ställer av bilen i Spanien under vintern.

Priset för husbilen blev 10 312 kr/helår, 859 kr/månaden för den dyraste försäkringen. Nu kommer vår bil av vara avställd cirka 6 månader, då kostnaden är 145 kr/månaden. Våra totala kostnader för att försäkra husbilen de nästa 12 månaderna blir därmed totalt cirka 6 015 kr.

Priset på husbilen blev ungefär som Water Circles, halvförsäkringen på vår Mazda RX CX5 blev några 100-lappar dyrare, den stora skillnaden i vårt fall, var Villa-/hemförsäkringen som man utan orsak ökade från 6 000 kr till 10 527 kr! Hos Folksam försäkrade blev nu kostnaden cirka
3 400 kr/år.

Tommy
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Mazda har ett samarbete med Folksam som jag förmodar är tänkt att ge lite rabatt till Mazdaägare.
Man får förmodligen denna försäkring per automatik när man försäkrar en Mazda men ville bara nämna det ifall att. På mitt försäkringsbrev står det "Mazdaförsäkring" och en Mazdalogga.
Ingen aning vad det eventuellt ger på sista raden.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mazda har ett samarbete med Folksam som jag förmodar är tänkt att ge lite rabatt till Mazdaägare.
Man får förmodligen denna försäkring per automatik när man försäkrar en Mazda men ville bara nämna det ifall att. På mitt försäkringsbrev står det "Mazdaförsäkring" och en Mazdalogga.
Ingen aning vad det eventuellt ger på sista raden.
Ja det står ”Mazda Försäkring” på försäkringsbrevet, men är några hundringar dyrare. Nu kan det vara så att den innehåller bättre villkor, det har jag inte orkat kolla. Bilen har fortsatt vagnskadegaranti så det är bara en halvförsäkring som är aktuell.

Tommy
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej på er alla
Själv har jag haft Folksam som bolag vi har en Rapido 8065DF.
Och kollade på Swedbank och de har Tre Kronor som är ett dotterbolag till Folksam och jag sänkte premien med över 2500 isch per år, värt att jämföra.
Ha det gott
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej på er alla
Själv har jag haft Folksam som bolag vi har en Rapido 8065DF.
Och kollade på Swedbank och de har Tre Kronor som är ett dotterbolag till Folksam och jag sänkte premien med över 2500 isch per år, värt att jämföra.
Ha det gott
Hej
Kan vara en god idé men du tappar reseförsäkringen på 185 dagar, men det är ju inte alla som har behov av den.
 

Loppan21

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Gislaved
Vi är oerhört nöjda med Husbilsklubbens försäkring i Folksam. Heder åt de som förhandlat fram den!
Vi tycker att innehållet i en försäkring och bemötandet när det händer något är viktigare än premien. Premien är ändå en kostnad som man kan ta med i hushållsbudgeten.
Vi har använt försäkringen några gånger främst med vår första husbil men även nu med vår tredje.
Bärgning, batterislut, larmproblem, hyrbil m.m.
Saker jag uppskattar med den försäkringen.
4 utryckningar / år istället för två
Inget tjafs. Bara ring Folksam och de löser problemet om man själv är villig att hitta en lösning.
Assistans även vid egen försummelse.
Återbäring om man har andra försäkringar i Folksam
m.m.
Jag hoppas verkligen att vårt avtal med Folksam inte upphör. Sen har jag inget emot om det finns alternativ och ska naturligtvis seriöst bedöma dessa.
Vad kostar försäkringen?
 
Toppen