Nej där har du fel, åtminstone i det fall du är flexibel och själv kan välja datumen och tid, då är du en vinnare.
Var med redan på den tiden vi satt och för hand prickade in datum som höstlov, julen, påsken, mässan i Stuttgart, Prideveckan, Vattenfestivalen, O-ringen, olympiaden i Lillehammer, invigningen av världsutställningen Sevilla 92 osv.
Där vi kalkylerade med costprice = 100 och sedan pendlade priserna mellan 180 på riktiga heta dagar och kanske nere 40 på riktigt hopplösa datum, som var hopplösa att fylla även om man nästan gav bort biljetten.
Sedan har du sista plats, dvs priserna sjunker ju närmare datumet du kommer, vanligt inom flyget, charter och hotell. Men här hade t,ex. Norwegian en helt egen och ny filosofi, man sålde billigast när avresan låg långt fram i tiden och sedan ökade man priserna ju närmare avgång man kom. Kan hända att Norwegian gjorde så för att få ett snabbare cashflow, men en unik modell var det och man gick i kk. Troligen var det andra konstiga grepp som man gjorde som förorsakade kk.
Självklart är det ur företagets perspektiv, ett sätt att öka intäkterna orsaken till att man använder en dynamisk prissättningsmodell.
Men det finns en skillnad hos de företag som använder dynamisk prissättning och det är att deras produkter är på marknade bara nu och här. En tom flygstol på SAS SK189 som just lämnad Arlanda på väg till Malaga, de tomma stolarna är en förlorad intäkt för alltid, samma sak på hotellet, rummet som inte fylldes igår blev en förlust som aldrig kan kompenseras, säljas senare. När det gäller charterarrangören, eller campingen så lever de med samma verklighet. Det som är osålt kan man inte lägga på lagerhylla för att sälja senare.
Ett hotell eller campingplats står där med sina antal rum/tomter, som egentligen bara behövs 80 dagar om året, därför är 100 kr på vissa datum bättre än inga kronor alls. Samma med flyget och chartern, man är bundna till sin flygserie, eller säsongsavtal för både flyg och hotell vad gäller chartern.
Nu finns det för kunden även en plussida, som oftast bara kan nyttjas av de som inte är bundna till ett datum eller tid på dygnet.
I lågsäsongen är ofta flygbiljetter, charterresor och hotellrum prissatta under den verkliga kostnaden. Lite av gungor och karuseller. Gungorna betalar affärsmännen som måste till mässan, eller barnfamiljen som vill resa till Rhodos men är hänvisad till datum som sammanfaller under barnens lov.
Inom campingen får gästerna i perioden midsommar till mitten av augusti betala för att bolaget skall visa svarta siffror i bokslutet. Vi som kommer i för-/eftersäsong drar nytta av det, genom bra produkter som campingen kunnat investera i tack vare priserna gästerna i högsäsong betalar.
Idag sköts prissättningarna av avancerade managementprogram som till stor del bygger på historiska data och avancerade AI.
Pust det här blev långt…
Tommy