• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubben i exklusivt samarbete med Skandinaviens största campingkedja

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
D45E7E52-25E5-4ACA-95BD-BE00403767CA.jpeg

Vi började våra samtal om samarbete med First Camp för precis ett år sedan. Sedan har vi haft en pandemi som förändrat förutsättningar och vardag, First Camp har knutit flera nya campingplatser till sig i både Sverige och Danmark, man har ändrat prismodell, infört lågpriskalendern och nu senast förvärvat den tidigare konkurrenten Svenska Campingpärlor. First Camp har haft fullt upp om man säger så…

Vi har under resans gång diskuterat olika scenarier, som skall vara intressant för dem som företag, samtidigt som det skall gynna våra medlemmar. Det har till exempel varit diskussioner om generella unika rabatter för våra medlemmar, utanför den absoluta högsäsongen, ”sista minutenppriser” på vissa anläggningar vissa datum och träffar på deras anläggningar, osv.

Har presenterat våra starka sidor i form av längre säsong, kort planeringstid, ökande antal husbilar utefter våra vägar och våra
27 000 registrerade användare.

För First Camp har det gällt optimering och ett marknadssegment som ökar och hela tiden blir viktigare för campingbranschen. För vår del har det handlat om att skapa unika fördelar för oss, medlemmar i Husbilsklubben.

Nu gör vi en första test, för att söka utröna intresset bland våra medlemmar, genom att under perioden 16 augusti - 3 oktober, erbjuder First Camp våra medlemmar en unik rabatt på 15% på deras 38 destinationer i Sverige.

Som medlem i Husbilsklubben.se, kan du här läsa vidare om rabatten och boka här:

Håller tummarna att den här första testen vill attrahera många av oss och som därför passar på att nyttja rabatten och lär känna en av deras destinationer, någon eller några nätter. Det är enkelt, inga minimum antal nätter, men det skall bokas på nätet vilket passar oss som är en webbaserad klubb.

Blir det en lyckad test, så är jag övertygad om att vi finner flera givande samarbetsformer som ger oss medlemmar konkreta förmåner.

Lägg sedan gärna en recension här i den här tråden.

Tommy

A92305DB-D6A8-41CD-AEC6-99491ED9A728.jpeg

Lite fakta om First Camp.

First Camp är Skandinaviens största kedja inom camping. Över 2,5 miljoner gästnätter varje år talar sitt tydliga språk. Som Skandinaviens ledande campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna.

Idag finns First Camp på över 55 destinationer, från danska Frigård – Flensborg Fjord i söder till Björknäs – Boden i norr. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Utmärkt initiativ att söka samarbete med campingägare. Men Först camp är inte precis ett lågpris alternativ och om jag förstår det rätt måste man förboka via nätet. Deras ställplatser ser inte heller ut att vara de i erbjudandet, eller har jag fel?
När jag för många år sedan föreslog ett samarbete med SCR fick jag på skallen, det var att svära i kyrkan. Kan man tänka sig ett samarbete med CC? Välskötta campingar och rimliga priser.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Tyvärr så tror Firat Camp lite för mycket om sig själva. 195:- extra för att jag ska kunna välja en plats själv på en karta?? Nej tack. Det innebär att dom går bort i min värld av principskäl, oavsett rabatt.

Dock bra jobbat av föreningen att skapa förutsättningen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Utmärkt initiativ att söka samarbete med campingägare. Men Först camp är inte precis ett lågpris alternativ och om jag förstår det rätt måste man förboka via nätet. Deras ställplatser ser inte heller ut att vara de i erbjudandet, eller har jag fel?
När jag för många år sedan föreslog ett samarbete med SCR fick jag på skallen, det var att svära i kyrkan. Kan man tänka sig ett samarbete med CC? Välskötta campingar och rimliga priser.
Det är sant First Camp är inte synonymt med den där enkla campingen på åkern, med begränsat serviceutbud, tvärtom.

First Camp har satsat på hög servicegrad. aktiviteter och annan kringservice. Man använder inte ens begreppet campingplats utan kallar sina anläggningar för destinationer, det är troligen för att markera att man inte är en ”vanlig camping ”.
Vad gäller ställplatserna ber jag att få återkomma.

Vad gäller SCR kan jag berätta att jag började med att diskutera med dem och visst var man intresserad, men….
SCR är först och främst en branschorganisation för Sveriges campingvärdar och driver inga egna campingar och kan därför inte gå in i den typen av samarbeten. Synd.

C.C. är precis som vi en klubb och en av deras egna argument för att bli medlem i C.C. är just en rabatt på deras egna mycket trevliga campingar.

Nu är det så att inom husbilskollektivet är vi som samhället i övrigt, vi gillar olika saker, har olika prioriteringar och lägger våra pengar på olika saker.

Vi själva tänkte igår stanna på Grönhögens ställplats på Öland. När vi kom fram fanns det platser i 3:e raden på en trist grusplan för 200 kr. Nej det var inte attraktivt för oss. Vi körde vidare 11 km till Sandviks camping och står på en naturplats med Kalmarsund rakt framför oss. Det kostar oss 270 kr, de 70 kr tycker vi var väl investerade.
11BE52BF-9EFF-4D59-B736-24BE43DF1C5F.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Dom borde haft 75% rabatt för att komma ner till ställplatspriser
Det är väl inte speciellt realistiskt att tro att Tommy skulle lyckas förhandla fram en sån rejäl rabatt för klubbens medlemmar, vi kanske ska vara glada och tacksamma för det Tommy uppnått med First Camp i denna test, istället för att sätta upp mål som inte går att nå.

Bra jobbat Tommy, :msn_kiss::msn_heart:
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Här kommer lite fakta men också lite tyckande.
Först vill jag va tydlig med att jag tycker att 15 procent är bra. Om det gäller generellt. Detta kan jag inte se eftersom den länk som finns i inlägg #1 endast kan nås av medlemmar.
* Om man läser på First Camps hemsida så är det ganska lätt att genom ett gratis medlemskap i First Camp Club få poäng som motsvarar 10 procent rabatt vid nästa besök. Sen finns det lite begränsningar o andra luriga skrivningar som gör att... det inte gäller generellt... t ex oklart om man får nya poäng om man utnyttjar sina poäng??? I så fall blir ju inte 10 procent 10 procent! ! ! ! Jag kan ha fel! Fanns också andra undantag.
Men eftersom jag inte kan läsa vilka villkor som gäller för husbilsklubben så vet jag inte hur man exakt ska värdera erbjudandet.
* Jag tycker som Tommy i inlägg #8 . Utifrån vad jag har sett....inte utnyttjat, enbart stannat o kollat.. så är prisskillnaden ibland väldigt liten mellan en synnerligen enkel ställplats.. med priser upp emot 200 kronor och den mellanskillnad som behöver betalas för avsevärt större service på en camping. Detta kan så klart variera.
* Av detta drar jag slutsatsen att det finns ställplatser som är kraftigt överprissatta. Det betyder... det är i första hand priset på ställplatser som är för högt.. ( jodå finns säkert undantag )
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det kan väl vara bra att ha tillgtill campingar KABE har tätt samarbete med carav an clubb det funkar bra dom skall drivach
elmia mä ssan ihop och det är ju lovande ut
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Dom borde haft 75% rabatt för att komma ner till ställplatspriser

Tycker du, andra tycker säkert att det skulle upphandlats så vi stod gratis och då hade ändå inte alla varit nöjda, då hade någon skrivit att dom tyckte vi skulle få betalt för att besöka dessa campingar.

Det är därför det blir så otaksamt att jobba ideellt, en negativ kommentar förtar lusten även om det är 30 positiva. Alla borde vara nöjda, dom som inte är det kan ju jobba fram bättre förmåner till oss eller hålla kä...en.

"Käppen" ;)
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Tycker du, andra tycker säkert att det skulle upphandlats så vi stod gratis och då hade ändå inte alla varit nöjda, då hade någon skrivit att dom tyckte vi skulle få betalt för att besöka dessa campingar.

Det är därför det blir så otaksamt att jobba ideellt, en negativ kommentar förtar lusten även om det är 30 positiva. Alla borde vara nöjda, dom som inte är det kan ju jobba fram bättre förmåner till oss eller hålla kä...en.

"Käppen" ;)
Det var inget negativt menat mot klubben utan mot campingens priser
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg # 9 och # 14.
Jag tycker att ni tolkar in saker i inlägg 9 som det faktiskt inte alls står skrivet.
Dom borde ha 75 procent...... om de ska ligga på samma pris som en ställplats! Så står det! Dom är First Camp ....det står inte att detta är ett krav..önskemål eller ens realistiskt. Det uttrycker enbart en kvot som Mats/Inger tycker är rimligt.
Dvs camping 100 kronor..ställplats 25 kronor. Camping 200 kronor ställplats 50 kronor....
400 kronor.... 100 kronor 500 kronor..125 kronor. Etc.
Det skrivs absolut inget om att exempelvis Tommy gjort ett dåligt jobb. Han kan ju enbart föra fram önskemål. Till slut är det ju First Camp som bestämmer sina priser o ev rabatter.
...........
Det som Mats/Inger inte väger in är att servicenivån skiljer ibland stort. De tittar enbart på priset. Så lite vänligare ton!
Vi får väl se om jag har fattat Mats/Inger rätt annars så har de ju möjlighet att kommentera här.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Tack, bra jobbat! Det är viktigt att husbilsklubben märks och syns i branschen. Det är väl jättebra att ha fler alternativ när vi är ute och åker? (Tommy belyser detta väl med sitt exempel)
Jag förstår att många undviker campingar men vill också påpeka att för oss barnfamiljer som då och då står på campingplats är detta initiativ mycket välkommet!
Dessutom är det viktigt för klubben att ha en relation/samtal med aktörer inom mobil fritid för att klubben ska kunna påverka våra intressen i framtiden. Relationer som byggs idag kan ge frukt imorgon, detta kallas ofta stakeholder Management, det är viktigt för ideella föreningar.
Jag har bara varit medlem i HBK i ett år men jag tycker att styrelsen har denna insikt och visioner om vad HBK kan göra för medlemmarna och samhället i stort.
Jag har full förståelse för att endel av HBK medlemmar stör sig på dyra campingplatser som inte har ett erbjudande som passar denna medlem, men det är ändå så att det är bättre för HBK att samarbeta för att påverka intressenter i branschen så att vi medlemmar kan ta del av erbjudanden som passar oss. Det finns förmodligen ett behov av utbyggnad av infrastruktur för oss, då är det ju även så att de av våra medlemmar som inte gillar att stå på camping, kommer att gynnas då en del husbilar flyttar in på campingar och det blir mer plats på andra ställen. Med mindre trängsel och förbud. Jag tycker HBK gör helt rätt som jobbar på många fronter, tex uppförandekod som jag tycker är mycket viktigt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tycker du, andra tycker säkert att det skulle upphandlats så vi stod gratis och då hade ändå inte alla varit nöjda, då hade någon skrivit att dom tyckte vi skulle få betalt för att besöka dessa campingar.

Det är därför det blir så otaksamt att jobba ideellt, en negativ kommentar förtar lusten även om det är 30 positiva. Alla borde vara nöjda, dom som inte är det kan ju jobba fram bättre förmåner till oss eller hålla kä...en.

"Käppen" ;)
Nja, det förekommer faktiskt, jag har skrivit om det tidigare men det förtjänar kanske att tas upp igen nu. För några år sedan tog vi en sen kväll in på en camping på Danska västkusten, priset för en plats var någonstans 370-380 dkr men om man kom i husbil och INTE erhöll någon kod till deras servicehus så stod man på samma plats för 70 dkr, ville man ha tillgång till deras servicehus så var det fullt pris som gällde.
Det här var en enskild (större) camping och är inte överförbart på en hel kedja men den här campingägaren insåg antagligen att han fick kunder som han annars helt skulle gå miste om ( vi hade också kört vidare för 370 kr).

Det är bra jobbat av HBK att ha förhandlat fram en rabatt på First camp och det allra viktigaste är nog att det skapats en relation till First camp för ev vidare samtal. First camp är ett vinstdrivande företag som givetvis vill (och ska) maximera vinsten och prissättningen blir naturligtvis vad tilltänkta kunder maximalt kan tänkas betala, vi får hoppas att det här rabattavtalet ger några fler kunder vilket kan göra att ett fortsatt samarbete verkar intresssant.
 
Toppen