• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen har inte gett upp

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ett förtydligande kan också vara på sin plats. Man kan ställa på dagen efter man ställt av men för att få pengar tillbaka måste bilen vara avställd minst fyra dagar.
Allt jag skrivit gäller malusbilar. Andra bilar har andra regler.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ja, och då räknas den som påställd en dag.
Vi är egentligen helt överens även om du inte gillade min definition av karensdagarna initial. Men min poäng var egentligen inte av- och påställnings reglerna för malus bonus bilar. Utan min poäng var, och fortfarande är, den ockerskatt våra husbilar av nyare årsmodeller utsätts för i allt högre utsträckning. Oavsett de här fruktansvärt konstruerade reglerna, som tillkommit för att i efterhand försöka mildra ett idiotiskt beslut!
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Fantastiskt bra att det finns ett intiativ som Husbilkampen mot orättfärdig beskattning av husbilar. En skatt som saknar logik. Ska det verkligen var så att vi ska behöva ställa av och på våra husbilar när vi är ute och reser vilket många av oss gör flera månader om året. Jag har svårt att förstå när någon försvarar skatten som inte har någon positiv miljöinverkan vilket var den ursprungliga tanken med skatten. Kanske det påverkar köp till miljövänligare alternativ när det gäller vanliga personbilar men absolut inte när det gäller husbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Straffskatt äldre fordon som inte han någon avgasrening...
Man kan ju inte "straffskatta" i efterhand, köp en husbil 30år eller äldre så slipper ni skatten, eller som är klassad som miljöbil med bensin V8.
När jag reggade om min husbil 2014 till PB2 så mer än dubblerade de skatten till 5640kr/år, innan var den 2500kr/år.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vaddå inte har avgasrening? De hårdast beskattade husbilarna har alla modifierad Euro 6 med Adblue och s k smartgenerator, mm. Dvs de renaste av dieslar! Eller har jag missförstått dig?
Jag tolkar det som att han föreslår att det införs straffskatt på äldre fordon som saknar den rening som nya bilar har. Detta istället för att beskatta nya (i förhållandevis) rena bilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Straffskatt äldre fordon som inte han någon avgasrening...

Miljökostnaden för att bygga en ny husbil tar det många år att "köra ikapp" med en äldre husbil, så det är en väldigt tveksam miljöåtgärd
i jämförelse med att behålla och bruka en äldre! Speciellt eftersom många äldre husbilar rullar ganska få mil per år.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I fortsättningen köper man 3år gamla bilar, inte nya.
Hej
Ja, det stämmer nog men problemet är att dessa gått upp rejält i pris. En nära släkting har letat efter en tre år gammal personbil (diesel) men har funnit att dessa är genomgånde klart dyrare än de var förra året som två år gamla, han vill av förklarliga skäl inte köpa en nyare än tre år men har nu istället börjat leta efter bilar som har ytterligare några år på nacken.
Antagligen blir det så även med husbilar att kundunderlaget minskar med husbilar nyare än tre år och då brukar priserna stiga på de bilar som är straks under gränsen.
 
Toppen