• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen har inte gett upp

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
"Det innebär att i många fall har den årliga fordonsskatten under de första tre åren efter detta varit i storleksordningen
13 000-16 000 SEK/år".???? Det skulle vara fint. Jag har en skatt på 32000 sek/år för en helt vanligt halv intergraal 6,7m lång.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet med husbilsskatten? Jag betalar 37.5kr/dygn som vår 5 ton Nordic är i trafik. 100dygn/år = 3750kr. Jag antar att alla som har en husbil registrerad fr.o.m 1/7 2018 har denna möjlighet till avställning dagligen. Eller så har jag missförstått detta helt och hållet.
Även om jag skulle ha den påställd samtliga 365d per år så skulle skatten bli ca 13700kr.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet med husbilsskatten? Jag betalar 37.5kr/dygn som vår 5 ton Nordic är i trafik. 100dygn/år = 3750kr. Jag antar att alla som har en husbil registrerad fr.o.m 1/7 2018 har denna möjlighet till avställning dagligen. Eller så har jag missförstått detta helt och hållet.
Även om jag skulle ha den påställd samtliga 365d per år så skulle skatten bli ca 13700kr.
Vi köpte en 2020 i höstas, som var tillverkad december 2019. Motsvarande skatt som din. Men vi tittade också på en ny 2022, lite mindre men väldigt fin. Den skulle kosta 34 000 om året i skatt! Då är det nästan en hundring om dagen i skatt! Visst kan man ställa av och på eftersom karensen bara är 2 dagar för bonus malus bilar. Men det är ändå en jäkla ockerskatt på ett fritidsfordon.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
... Visst kan man ställa av och på eftersom karensen bara är 2 dagar för bonus malus bilar. Men det är ändå en jäkla ockerskatt på ett fritidsfordon.
Den ska vara avställ minst fyra dagar. Dagen då man ställer av räknas den som avställd.
Ett exempel: Påställning torsdag och avställning söndag. Då räknas torsdag, fredag och lördag som påställd. Söndag och framåt är den avställd vilket innebär att fyra dagars avställning blir söndag, måndag, tisdag och onsdag. Dvs man kan ställa på på torsdag och ställa av söndag varje vecka.
 

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Mitt skatt är 90 sek och har bilen påställt cirka 180 dagar så det blir cirka 16000 sek/år
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Är den inte ute och sliter på vägarna så är det onödigt att betala skatt. Vi åker med husbilen normalt ca 120 dgr/år men bor i den kanske 60 dgr till. Det gör för oss ca 7000:-/år som vi kan ha roligare för. Förra året var det extra bra då jag låg på sjukhus från 22/5 - 28/10 och dessutom inte klarade att köra bil förrän mitten på januari. Fick sk postcovid efter 10 dgr och låg förlamad (GBS) i 4 månader och håller på att lära mig gå igen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är den inte ute och sliter på vägarna så är det onödigt att betala skatt. Vi åker med husbilen normalt ca 120 dgr/år men bor i den kanske 60 dgr till. Det gör för oss ca 7000:-/år som vi kan ha roligare för. Förra året var det extra bra då jag låg på sjukhus från 22/5 - 28/10 och dessutom inte klarade att köra bil förrän mitten på januari. Fick sk postcovid efter 10 dgr och låg förlamad (GBS) i 4 månader och håller på att lära mig gå igen.
Oj krya på dig.

Jag hade covid första svängen innan vaccinet fanns. Inte kul. Tappade 9 kg muskler. Men hade inte lika otur som du..
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag pudlar om mitt svar till inlägget om detta med Husbilskampen då jag nu läst mig till vad detta handlar. Jag fick en beskrivning av det hela från CC och igen visar politikerna att de har inte en susning om vad husbilar är för något. Precis lika lite som den förra regeringen när skattebesluten togs. Tragiskt...
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag pudlar om mitt svar till inlägget om detta med Husbilskampen då jag nu läst mig till vad detta handlar. Jag fick en beskrivning av det hela från CC och igen visar politikerna att de har inte en susning om vad husbilar är för något. Precis lika lite som den förra regeringen när skattebesluten togs. Tragiskt...
Att kräva att politiker skall ha koll på husbilar och husbilsliv är väl att ta det lite för långt.
Det är en försvinnande liten del av befolkningen.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Vi köpte en 2020 i höstas, som var tillverkad december 2019. Motsvarande skatt som din. Men vi tittade också på en ny 2022, lite mindre men väldigt fin. Den skulle kosta 34 000 om året i skatt! Då är det nästan en hundring om dagen i skatt! Visst kan man ställa av och på eftersom karensen bara är 2 dagar för bonus malus bilar. Men det är ändå en jäkla ockerskatt på ett fritidsfordon.
ja det är vansinnigt idiotiskt....är det flera länder som har samma idioti....tror inte dä..
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Köper man verkligen en husbil för att ställa av den??
Gör man samma sak med personbilen?
Ja samma sak med personbilen.
Kör inte med den när husbil är på resa.
Tyvärr kan vi inte alla resa med husbilen året om.....alltid lika intressant med inlägg om varför ställa av ....94:-/dag....ja är väl kaffepengar för somliga.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Man får väl respektera om att vi alla har olika ekonomiska muskler och om någon vill ställa av bilen när den inte används är det väl upp till personen själv. Genom det förfarandet så möjliggörs kanske trevliga saker på deras tur när det är dags att ta en längre tur.
Tommy
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Är det inte tanken att vi ska ha Bonus Malus? Nu finns bara Malusen kvar!
Vi bara betalar in skatten men ingen bonus utgår.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bonusen är numer att man inte behöver betala någon vägskatt (nästan) om man väljer "rätt" energilagring för bilen.

Köp en husbil som kan köras på etanol, då blir skatten låg.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.834
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Den ska vara avställ minst fyra dagar. Dagen då man ställer av räknas den som avställd.
Ett exempel: Påställning torsdag och avställning söndag. Då räknas torsdag, fredag och lördag som påställd. Söndag och framåt är den avställd vilket innebär att fyra dagars avställning blir söndag, måndag, tisdag och onsdag. Dvs man kan ställa på på torsdag och ställa av söndag varje vecka.
Det är rätt. Den ska vara avställd minst 4 dagar. Däremot kan du ställa på den en dag och ställa av den dagen efter.
 
Toppen