Husbilskampen går vidare

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Har fått en underhandsrapport om vad som har hänt och händer i frågan om den oproportionerliga beskattningen av husbilar och den utredning som Finansministern beställt från Skatteverket.

Nu är utredningen utskickad på korrektur till dem som deltagit i den.
Låt se vad de kommit fram till.

Husbilskampen har varit aktiva och sökt påverka dem, utan att begå övertramp.

Rent konkret innebär det att representanter från Husbilskampen har haft ett dialogmöte med utredarna, ett möte som uppskattades från båda parters sida.

Parallellt med det har Husbilskampen hjälpt dem med faktaunderlag kring husbilar och camping/mobilt boende.

Under tiden har frågan om den oproportionerliga beskattningen av nya husbilar åter varit uppe i riksdagen, så sent som i förra veckan.

Vi har ett gott stöd av Riksdagens bilnätverk, men de representerar inte alla partier. Väsentligt är dock att även den grytan hålls kokande.

Hoppas att vi inom den närmaste tiden har ett färdigt förslag att få ta del av.

TommyD

Senast ändrad:

Jonathan Lopez

HBK Intresserad
Kommun
Vellinge
Har fått en underhandsrapport om vad som har hänt och händer i frågan om den oproportionerliga beskattningen av husbilar och den utredning som Finansministern beställt från Skatteverket.

Nu är utredningen utskickad på korrektur till dem som deltagit i den.
Låt se vad de kommit fram till.

Husbilskampen har varit aktiva och sökt påverka dem, utan att begå övertramp.

Rent konkret innebär det att representanter från Husbilskampen har haft ett dialogmöte med utredarna, ett möte som uppskattades från båda parters sida.

Parallellt med det har Husbilskampen hjälpt dem med faktaunderlag kring husbilar och camping/mobilt boende.

Under tiden har frågan om den oproportionerliga beskattningen av nya husbilar åter varit uppe i riksdagen, så sent som i förra veckan.

Vi har ett gott stöd av Riksdagens bilnätverk, men de representerar inte alla partier. Väsentligt är dock att även den grytan hålls kokande.

Hoppas att vi inom den närmaste tiden har ett färdigt förslag att få ta del av.

TommyD

Hejsan, tack för ditt svar, det gjorde allting mycket klarare.
Har endast en fråga.

När du säger "nya" husbilar hälls det också för en husbil som ska importeras från Spanien som är från 98?
Ska den skattas lika rejält den med?:(

Mvh
Jonathan

Los Suecos

HBK Redaktör
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Hejsan, tack för ditt svar, det gjorde allting mycket klarare.
Har endast en fråga.

När du säger "nya" husbilar hälls det också för en husbil som ska importeras från Spanien som är från 98?
Ska den skattas lika rejält den med?:(

Mvh
Jonathan
Samma sak gäller importerade bilar, dvs första registrering oavsett var, avgör vilken skatt som blir aktuell.

I ditt fall med en importerad bil från -98 gäller den gamla, lägre skatten. Egentligen en paradox när man tänker på att motiveringen för den nya högre skatten är miljön, men ger lägre skatt på ”skitigare” utsläpp, än vad nya moderna motorer åsamkar.

TommyD

Bella4

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Hej alla
Jag har läst och förstått det här med skatt , av-och på ställning. Så vi får se vad som händer.
Det jag vill berätta om är om en dansk pensionärsfamilj som ja träffade förra året uppe vid Storforsen. Dom berättade att det är oerhört dyrt att äga och köra en större husbil i Danmark. Dom bodde ca 10 mil från den Dansk-Tyska gränsen, så dom registrerade sin husbil i Tyskland och körde med tyska regskyltat till en bråkdel av kostnaden för en danskregistrerad husbil. Nackdelen var att dom inte kunde åka med sin husbil i Danmark då dom är danska medborgare så dom tog färga från Khil till Sverige för att se Sverige. Vad gäller i Sverige? När jag importerar en bil ifrån Tyskland så kan jag väl köra den i Sverige under sex månader innan jag måste registrera den i Sverige. Får jag köra en tyskregistrerad bil här hemma i sex månader , köra tillbaks till Tyskland samma år och nästa år göra om samma procedur. Vad gäller?
Krångligt kanske men spara pengar???

Jonathan Lopez

HBK Intresserad
Kommun
Vellinge
Samma sak gäller importerade bilar, dvs första registrering oavsett var, avgör vilken skatt som blir aktuell.

I ditt fall med en importerad bil från -98 gäller den gamla, lägre skatten. Egentligen en paradox när man tänker på att motiveringen för den nya högre skatten är miljön, men ger lägre skatt på ”skitigare” utsläpp, än vad nya moderna motorer åsamkar.

TommyD
Hej igen, tusen tack för ditt svar. Är väldigt spänd för det första husbils köpet, kan inte vänta! Verkligen härligt att vara på ett forum med så mycket svar på alla frågor.

Hälsningar
Jonathan

Toppen