• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp

F

F.d. 4574

Guest
Funderar på köpa en husbil... vinkelkök... storakylen & frysen.... stortgarage... finns det max 6 meter :msn_hot:

S

suneAl

Guest
Sv: Husbils köp

Kolla i första hand Max Lastvikt, Totalvikten, vilken chassi bildelen har "Bör ha 16" hjul för att få Totalvikten till 3.850 - 4250 kg. Enligt min uppfattning SKALL TOTALVIKTEN vara minst 3.850 kg för man har last på c:a 500 -600 kg alltid med sig.
Sedan kan titta på det andra.

Häls 571

:mcride:

F

F.d. 10627

Guest

Skippa det där med 6m kravet, ska man ha husbil så ska man ha en rejäl jävel, inget trams, någon hundring eller mer på färjor eller biltullar spelar väl ingen roll.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker nog lite tvärtom, med en för stor husbil blir det problem att komma in där man vill, parkeringar blir ett bekymmer o.s.v. Däremot tycker jag att det här med sex meter överdrivs, färje- och brokostnaderna är oftast inte så stor del i den totala kostnaden. vår bil är helintegrerad 6,70m, det har fungerat bra på de flesta ställen, känns som en bra kompromiss mellan smidighet och utrymmen.

Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest

Tror tyvärr att dina krav blir svåra att uppfylla. Om vi håller oss till bilar med garage och under 6m så om du kan tänka dig ett rakt kök istället för vinkelkök då kanske Hymer 502 skulle passa.
Om du tycker att garaget är för litet på Hymern så misstänker jag att du får ge avkall på vinkelköket och den stora kylen med frys. I så fall har du t.ex. Pilote G 600 TGA eller G 600 LGA.
/David

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En litt eldre Arto 59G kunne også passere, noen årganger er 5.99 lange og har en bra garage under en bred enkeltseng bak + senkeseng framme. Halvdinette sammen med forsetene, 105 liter kjøleskap med frys.

lasselisa

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
2797
Medlemskap
2025

Några förslag på modell ?
En fantastisk bil är Frankia 840 GD med stort garage långbäddar samt vinkelkök, snacket att det är problem med parkeringar kostnader med färja mm är inte något som ska hindra dig/er från att köpa en rejäl husbil. Problem är till för att lösas. Hälsningar lasselisa.:music-icon:

F

F.d. 4574

Guest

Kolla i första hand Max Lastvikt, Totalvikten, vilken chassi bildelen har "Bör ha 16" hjul för att få Totalvikten till 3.850 - 4250 kg. Enligt min uppfattning SKALL TOTALVIKTEN vara minst 3.850 kg för man har last på c:a 500 -600 kg alltid med sig.
Sedan kan titta på det andra.

Häls 571

:mcride:

Fin husbil ni har.....längd ?

F

F.d. 25144

Guest
Sv: Husbilsköp

Vi är väldigt nöjda med vår Adriatik, utrustning, komfort och utrymme känns optimalt. Kanske en aning stor för endast 2 personer (som vi nu är). Enda kruxet är lastvikten. Jag skall kolla upp möjligheterna att väga upp den till 3850 kg. Tror det kommer att gå då den även har 16" hjul, vilket jag läst någonstans är en av förutsättningarna. Jag får nog ringa Adria i Tenhult....

ChristerP

S

suneAl

Guest

Fin husbil ni har.....längd ?

Tack för den.

Längd = 7.10m

En långbädd blir alltid längre.

Har haft en bil under 6,0 m " Eura-Mobil 585 LS, den var mycket studdsig.

Kort hjulbas och orginalchassi, annars en underbar bil.

Det är annat med en bil som har lång hjulbas 4,10m den ligger fint när man färdas.

En delintergrerad bil är inte lika vindkänslig som alkov.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

F

F.d. 4574

Guest

Trevlig bil " Eura-Mobil 585 LS " :yes:´men söker efter halvintegrerad husbil :)

F

F.d. 29841

Guest

Tja Brandservice
Du kan inte få allt som du tänkt dig i en så liten husbil?

Du får sälja lite fiske drag så det kan bli en större vagn.

/Vidhem & GS Tampongtryck

F

F.d. 4574

Guest

Tja Brandservice
Du kan inte få allt som du tänkt dig i en så liten husbil?

Du får sälja lite fiske drag så det kan bli en större vagn.

/Vidhem & GS Tampongtryck

Ha ha... så är det nog...men det handlar inte om pengar...mer att parkera den hemma + ev färjor.... men funderar och frågar om era erfarenheter. Mvh Brandis

F

F.d. 29841

Guest

Tja
Hur ofta tänker du åka på färjor ? inte varje gång du är ute med husbilen.???
Du stannar väl i kloten och fiskar kan ja tro, och där finns inte någon färja, bara ädelfisk.
/Vidhem

F

F.d. 4574

Guest

ha ha det är sant inte många färjor i kloten :) ... söker vidare. ..Många modeller att välja på..Höres mvh Brandis

Toppen