• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Fått en förfrågan från Tyskland om det behövs TUV (tysk bilbesiktning) och AU (avgaskontroll) för att ta hem bilen till Sverige. (Dessa har gått ut). Förmodar att det som i Sverige måste vara godkänd besiktning för att få köras men kan avgaskontroll vara fristående? Iaf behövs det för tysk försäkring, men om jag kör hem den på svensk försäkring kanske TUV räcker? Vad gäller köpekontrakt, ni som handlat, använder ni tyskt eller finns dessa på engelska också? (Lite pirrigt att skriva under på något man knappt förstår ett ord av...).

Mvh Marita
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Husbilsköp

Hej,
Jag kan inte svara rakt på dina frågor men jag kan tala om hur jag gjorde köpet i Holland.
Först så hade jag folk i Magirus-Deutz Club som undersökte bilen, diskuterade med säljaren samt genomförde köpet. På det viset kunde jag komma runt språkproblemet vilket gjorde saken mycket enklare. Förutsätter dock att man har pålitliga människor på plats.
Köpekontraktet författades på två språk, holländska och engelska.
Bilen blev besiktningsbefriad (APK) i Holland från och med 1 januari 2008. På holländska motsvarigheten till Vägverket menade man att bilen skulle besiktas innan vi kunde köra hem den men efter påpekande kom man själv på att det inte behövdes genom regeländringen. Jag hade en svensk trafikförsäkring, en s.k. 30dagars som jag fick visa för tjänstemannen.
Fick därefter en utförselregistrering med temporära skyltar som gällde 14 dagar.
Väl hemma i Sverige hade jag att ansöka om ursprungskontroll hos Vägverket. Samtidigt ansökte jag om temporär registrering som gällde i 4 månader. Med en trafikförsäkring kunde jag då bruka bilen innan registreringsbesiktning.
När ursprungskontrollen var färdig kunde jag beställa reg.bes. samt kontrollbesiktning hos Bilprovningen.
Visserligen köpte vi inte en ny bil utan en från 1952 men fordon är fordon i myndighets ögon oavsett årsmodell etc.
Hoppas att detta kan hjälpa dej på traven.
Lycka till!:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Husbilsköp

Är bilen i Tyskland begagnad och den stått avtälld en viss tid eller varit utan godkänd besiktning, då kan man ej få tyska exportskyltar.
Råkade ut för det en gång i samband med personbilsköp.

Så att besiktningen är gjord är viktigt, avgaskollen är inget krav i dessa sammanhang.
 
Toppen