”Övervinst” är för mig ett nytt begrepp inom företagsamhet, förstår att du med det begreppet vill påskina att de svenska företagen tjänar för mycket pengar. Själv kallar jag det för täckningsbidrag, den marginal som handlaren kalkylera med för att täcka sina kostnader och göra vinst på sista raden. Tror inte alls att den svenska husbilsbranschen har orimliga marginaler och skär guld med täljkniv. Så har det i alla fall inte sett ut i boksluten på de branschföretag jag kollat.
Att alla handlare oavsett land/marknad och storlek har samma utgångspris är självklart inte sant. Vet inte säkert, men till att börja med tror jag att tyska handlare hoppar över ett mellanled när de handlar med tyskproducerade husbilar. Det är generalagenten som den svenska återförsäljaren handlar via, som också skall ha sin del av kakan.
Sedan är det volymerna. Självklart arbetar branschen med priser baserade på volymer och att det förekommer volymkampanjer ad hoc-mässigt är självklart. Tack och lov har inte planekonomin slagit igenom inom husbilsbranschen.
TommyD