• Missa inte vårt lotteri som pågår under september månad.
    Det du behöver göra för att delta i lotteriet är att bidra med uppdateringar för en Husbilsplats.
    Läs mer här

Husbilsförsäljningen ökade i juni, är det bra eller dåligt för oss?

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.800
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Fortsatt uppåt för hela branschen

När det gäller nyregistreringar av husbilar ser siffrorna mycket ljusa ut. Nära 58 procent fler husbilar har hittat nya ägare under det första halvåret, och under juni månad var ökningen nära 58 procent.
På begagnat sidan har intresset varit stort för både husvagnar och husbilar, och lagren hos återförsäljarna börjar gapa tomma – både när det gäller nya och begagnade fritidsfordon.
83FC602B-4764-4665-85A3-2721584C07E9.jpeg
Husbilsregistreringar för juni 2021
Juni månads husbilsregistreringar visar 738 stycken, medan det i juni föregående år registrerades 656 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 3 128 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 registrerades 1 982 stycken. I procent innebär detta en ökning med 57,82 % för år 2021.

Trevligt att se att vårt fritidsintresse ökar och sprider sig, samtidigt som det skapar vissa problem som vi tillsammans måste försöka undvika och arbeta preventivt, så att vi även i framtiden kan njuta av friheten som kommer med husbilslivet.

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
9.233
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Fortsatt uppåt för hela branschen

När det gäller nyregistreringar av husbilar ser siffrorna mycket ljusa ut. Nära 58 procent fler husbilar har hittat nya ägare under det första halvåret, och under juni månad var ökningen nära 58 procent.
På begagnat sidan har intresset varit stort för både husvagnar och husbilar, och lagren hos återförsäljarna börjar gapa tomma – både när det gäller nya och begagnade fritidsfordon.
Visa bilaga 212459
Husbilsregistreringar för juni 2021
Juni månads husbilsregistreringar visar 738 stycken, medan det i juni föregående år registrerades 656 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 3 128 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 registrerades 1 982 stycken. I procent innebär detta en ökning med 57,82 % för år 2021.

Trevligt att se att vårt fritidsintresse ökar och sprider sig, samtidigt som det skapar vissa problem som vi tillsammans måste försöka undvika och arbeta preventivt, så att vi även i framtiden kan njuta av friheten som kommer med husbilslivet.

Tommy

Men detta är väl endast bra för företagen som säljer husbilar, för användarna uppstår väl egentligen mest problem när det blir fler på kort tid?
Jag kan i varje fall inte se några fördelar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
9.233
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Fördelarna kan vara att ju fler husbilar det blir så kanske kommunerna tvingas att anlägga fler ställplatser, för att möta efterfrågan

Men om vi tänker att det säljs tusentals (5000?) nya husbilar och en genomsnittlig ställplats har 10 platser, då behövs det 500 nya genomsnittliga ställplatser bara för att täcka upp det behovet? Är det någon som tror på det? Samtidigt kommer det genom anstormningen upp alltfler
skyltar som förbjuder övernattning med husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
9.233
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Är det trolig att alla bilarna är ute på samma gång.

Ja, vissa tider på året blir det ju nästan så, juni, juli, och augusti. Det är ju inte bara de 5000 nya, utan också de som finns här sedan tidigare, plus
bilar från andra länder t.ex. Tyskland, där tillväxten också är enorm!
 

Knazig & Ilis

HBK Medlem
Inlägg
469
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2021
Känns bra att man tagit ett sommarjobb i juli och augusti.
Sedan kan man åka ut i september när det lugnar sig...

Tur det finns bokningsbara stallplatser så man får lite plats på helgerna
 

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.800
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
Men om vi tänker att det säljs tusentals (5000?) nya husbilar och en genomsnittlig ställplats har 10 platser, då behövs det 500 nya genomsnittliga ställplatser bara för att täcka upp det behovet? Är det någon som tror på det? Samtidigt kommer det genom anstormningen upp alltfler
skyltar som förbjuder övernattning med husbil.
Det är faktiska realiteter, att med ökad försäljning ökar trycket på befintlig infrastruktur anpassad för oss husbilsresenärer. Det är också en sanning att den infrastrukturen inte alls hållit samma utbyggnadstakt som ökningen av husbilar utefter våra vägar.

Här kanske man skulle önska sig att branschen som rider på vågen även tog ett ansvar för nästa steg, det som händer efter att husbilen lämnat återförsäljaren.

Nu gör man inte det, inget konstigt i det, är väl det vanliga i alla branscher.

Många ser det som en kommunal angelägenhet, andra tror att marknadskrafterna sköter det här med automatik eftersom efterfrågan ökar, så finns det business.

Nu fungerar det tyvärr inte riktigt så i den verkliga världen. Kunskapen ute i kommunerna vad husbilsresenärer är och har för behov är urusel. Lovar, att i 90% av Sveriges kommuner är husbilsresenärer lika med en campare och ”för dem har vi inte mindre än två campingplatser, kommunens och Eva och Lasses camping”. Här sker det hela tiden förbättringar, men det går långsamt.

Marknadskrafterna då? Här går det om möjligt ännu långsammare av den enkla anledningen att det är svårt att räkna hem investeringen. Det är dyrt att anlägga en ställplats efter våra egna önskemål i Sverige. Säsongen är kort och att det på toppen av det är en ogynnsam moms på ställplatsen 25%, mot campingens 12% gör inte investeringen intressantare.

Vad blir resultatet? Visst åker vissa husbilsägare in på campingarna eftersom det passar just dem. Majoriteten av oss åker förbi den trevligt kurbitsdekorerade entrén till campingen, eftersom vi inte är den traditionella camparen. Vi har helt enkelt inte samma frtitidsbeteende som den klassiska campinggästen. Jämförelsen blir liksom äpplen och päron, likheter finns men i grunden är vi helt annorlunda.

Därför blir det ofta övernattningar på platser som inte är avsedda för just det och som ibland skapar konflikt med lokalsamhället. Det är också ett faktum att husbilar säljs under parollen, ”Möt friheten med husbilen”, ett mantra som saluförs av husbilsbranschen med lite olika ordalydelser, men samma budskap.

Ett budskap som den inte så initierade tolkar som fricamping och med det budskapet i vantolkning av vår allemansrätt, då blir det problem redan idag och imorgon ännu mer.

Medvetenheten om ett hållbart resande, ökad miljömedvetenhet kommer att få konsekvenser för oss i framtiden.

Vad gör vi då? Tror inte att vi kan luta oss bakåt och tro att någon annan fixar de här problem för oss. Nej jag tror att vi själva måste ta tag i frågan och arbeta både utåt som inåt.

Utåt, genom att vara med i debatten, på olika sätt och plattformar informera, sälja in vilka vi är och våra behov och inte minst stå upp för våra rättmätiga krav och kräva dessa.

Inåt, skapa förståelse att vi själva måste leva upp till vissa enkla men viktiga regler, för att förhindra konflikter, en enkel uppförandekod kan vara början på något. Samhällets ökade intresse och medvetande vad beträffande miljön och hållbart resande måste även komma upp på vår egen agenda.

Undrar vem som skall ta den utmaningen, Husbilsklubben.se?

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
9.233
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2023
Det är faktiska realiteter, att med ökad försäljning ökar trycket på befintlig infrastruktur tillägnad oss husbilsresenärer. Det är också en sanning att den infrastrukturen inte alls hållit samma utbyggnadstakt som ökningen av husbilar utefter våra vägar.

Här kanske man skulle önska sig att branschen som rider på vågen även tog ett ansvar för nästa steg, det som händer efter att husbilen lämnat återförsäljaren.

Nu gör man inte det, inget konstigt i det, är väl det vanliga i alla branscher.

Många ser det som en kommunal angelägenhet, andra tror att marknadskrafterna sköter det här med automatik eftersom efterfrågan ökar, så finns det business.

Nu fungerar det tyvärr inte riktigt så i den verkliga världen. Kunskapen ute i kommunerna vad husbilsresenärer är och har för behov är urusel. Lovar, att i 90% av Sveriges kommuner är husbilsresenärer lika med en campare och ”för dem har vi inte mindre än två campingplatser, kommunens och Eva och Lasses camping”. Här sker det hela tiden förbättringar, men det går långsamt.

Marknadskrafterna då? Här går det om möjligt ännu långsammare av den enkla anledningen att det är svårt att räkna hem investeringen. Det är dyrt att anlägga en ställplats efter våra egna önskemål i Sverige. Säsongen är kort och att det på toppen av det är en ogynnsam moms på ställplatsen 25%, mot campingens 12% gör inte investeringen intressantare.

Vad blir resultatet? Visst åker vissa husbilsägare in på campingarna eftersom det passar just dem. Majoriteten av oss åker förbi den trevligt kurbitsdekorerade entrén till campingen, eftersom vi inte är den traditionella camparen. Vi har helt enkelt inte samma frtitidsbeteende som den klassiska campinggästen. Jämförelsen blir liksom äpplen och päron, likheter finns men i grunden är vi helt annorlunda.

Därför blir det ofta övernattningar på platser som inte är avsedda för just det och som ibland skapar konflikt med lokalsamhället. Det är också ett faktum att husbilar säljs under parollen, ”Möt friheten med husbilen”, ett mantra som saluförs av husbilsbranschen med lite olika ordalydelser, men samma budskap.

Ett budskap som den inte så initierade tolkar som fricamping och med det budskapet i vantolkning av vår allemansrätt, då blir det problem redan idag och imorgon ännu mer.

Medvetenheten om ett hållbart resande, ökad miljömedvetenhet kommer att få konsekvenser för oss i framtiden.

Vad gör vi då? Tror inte att vi kan luta oss bakåt och tro att någon annan fixar de här problem för oss. Nej jag tror att vi själva måste ta tag i frågan och arbeta både utåt som inåt.

Utåt, genom att vara med i debatten, på olika sätt och plattformar informera, sälja in vilka vi är och våra behov och inte minst stå upp för våra rättmätiga krav och kräva dessa.

Inåt, skapa förståelse att vi själva måste leva upp till vissa enkla men viktiga regler, för att förhindra konflikter, en enkel uppförandekod kan vara början på något. Samhällets ökade intresse och medvetande vad beträffande miljön och hållbart resande måste även komma upp på vår egen agenda.

Undrar vem som skall ta den utmaningen, Husbilsklubben.se?

Tommy

En fördel vore det ju onekligen om husbilsåkarna kunde sluta att önska sig ställplatser med nästan alla faciliteter som en campingplats har.
De flesta husbilar har ju batterier, gas, toa och dusch och behöver alltså inte tillgång till elstolpar, och fasta VVS- faciliteter som ju alltihop
är mycket dyrbart att anlägga, utan det räcker med en central plats i varje kommun där man kan tömma alla typer av toaletter samt gråvatten, och fylla färskvatten. Då kunde vi istället få fler platser att tillgå mycket snabbare och till en mycket lägre kostnad.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2021
En fördel vore det ju onekligen om husbilsåkarna kunde sluta att önska sig ställplatser med nästan alla faciliteter som en campingplats har.
De flesta husbilar har ju batterier, gas, toa och dusch och behöver alltså inte tillgång till elstolpar, och fasta VVS- faciliteter som ju alltihop
är mycket dyrbart att anlägga, utan det räcker med en central plats i varje kommun där man kan tömma alla typer av toaletter samt gråvatten, och fylla färskvatten. Då kunde vi istället få fler platser att tillgå mycket snabbare och till en mycket lägre kostnad.
Håller helt med detta,tömnings/fyllningsplatsen behöver inte heller vara samma ställe som husbilsparkeringen
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.434
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2021
Denna uppgång kommer att följas av en extrem ökning av begagnade husbilar till salu.
"nu har vi provat, inget för oss, vi flyger till xyz som förr i stället." om något år.

Detta kommer ofelbart att skicka priset på begagnade husbilar in i en ond nedåtgående spiral.
Om du funderar på att hoppa av husbilslivet, passa på, om ett par år kan det vara omöjligt. (utan att "skänka bort" eller skrota husbilen)
 

JANKRO

HBK Medlem
Inlägg
4.178
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2023
Denna uppgång kommer att följas av en extrem ökning av begagnade husbilar till salu.
"nu har vi provat, inget för oss, vi flyger till xyz som förr i stället." om något år.

Detta kommer ofelbart att skicka priset på begagnade husbilar in i en ond nedåtgående spiral.
Om du funderar på att hoppa av husbilslivet, passa på, om ett par år kan det vara omöjligt. (utan att "skänka bort" eller skrota husbilen)
Ja. det blir troligen guldläge för de som skall köpa en husbil och då helst utan byte.
Men att sälja en till vettigt pris blir nog rena natta.

M.v.h. JANKRO.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2021
Kollar man kurvan för husbilar över flera år har den ökat minimalt.
Sveriges befolkning ökar.
Vi har några babybomar som börjar komma upp i husbilsålder.
Det finns många äldre bilar med längre standard som kommer att fasa ut.

Något större prisras tror jag inte på, däremot kommer nog omsättning av husbilar - ägare vara stor under något år.
Malusskatten kommer att begränsa antalet som har råd att köpa en ny bil utan då väljer att köpa en begagna.

1625249762629.jpeg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.780
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Kollar man kurvan för husbilar över flera år har den ökat minimalt.

2014 fanns det i Sverige 289 husvagnar och 76 husbilar per 10.000 invånare.

2020 var motsvarande siffror 276 resp. 105.

Går vi tillbaka till 2003 (den äldsta siffran jag har), fanns det 32,474 husbilar i Sverige, vilket ger 36 husbilar per 10.000 invånare,

Pålle
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2021
2014 fanns det i Sverige 289 husvagnar och 76 husbilar per 10.000 invånare.

2020 var motsvarande siffror 276 resp. 105.

Går vi tillbaka till 2003 (den äldsta siffran jag har), fanns det 32,474 husbilar i Sverige, vilket ger 36 husbilar per 10.000 invånare,

Pålle
Vi har blivit rikare för varje år och räntan fortsätter att vara låg som vi kan leva på lånade pengar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.068
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2022
2014 fanns det i Sverige 289 husvagnar och 76 husbilar per 10.000 invånare.

2020 var motsvarande siffror 276 resp. 105.

Går vi tillbaka till 2003 (den äldsta siffran jag har), fanns det 32,474 husbilar i Sverige, vilket ger 36 husbilar per 10.000 invånare,

Pålle
Det skulle vara intressant att jämföra med utvecklingen av ställplatser. När vi åkte ner till Tyskland första gången med husbil 1999 och såg ställplatser var det något helt nytt för oss. Vi får hoppas att utbyggnaden sker i ännu högre takt men vi får nog räkna med att priserna stiger samtidigt.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2021
En fördel vore det ju onekligen om husbilsåkarna kunde sluta att önska sig ställplatser med nästan alla faciliteter som en campingplats har.
De flesta husbilar har ju batterier, gas, toa och dusch och behöver alltså inte tillgång till elstolpar, och fasta VVS- faciliteter som ju alltihop
är mycket dyrbart att anlägga, utan det räcker med en central plats i varje kommun där man kan tömma alla typer av toaletter samt gråvatten, och fylla färskvatten. Då kunde vi istället få fler platser att tillgå mycket snabbare och till en mycket lägre kostnad.
Mycket bra skrivet håller helt med
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.434
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2021
Det är nog så att ställplatsägarna plockar på sina platser all service dom kan/får, "minimal" kostnad utöver den stora kostnaden med mark, markarbeten, dra fram VVs för vatten och tömning.
Med allt "lull lull" på plats kan man begära maxpris och ändå bli fullbelagd = bäst affär.

Priset på en ställplats spelar ingen roll för den som kanske använder husbilen 25-30 dagar om året.
(gissningsvis många som förvärvsarbetar)

Dyr ställplats, 30 dagar x 200 kr = 6000 kr
Billig ställplats 30 dagar X 100 kr = 3000kr
Skillnaden blir 3000 kr, fullständigt försumbart jämfört med andra kostnader för att äga husbil.

Känsligt ämne, varning!!!
En fördel med dyra ställplatser, är att dom oftare har platser lediga när man kommer.
(min observation)
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2021
Det är nog så att ställplatsägarna plockar på sina platser all service dom kan/får, "minimal" kostnad utöver den stora kostnaden med mark, markarbeten, dra fram VVs för vatten och tömning.
Med allt "lull lull" på plats kan man begära maxpris och ändå bli fullbelagd = bäst affär.

Priset på en ställplats spelar ingen roll för den som kanske använder husbilen 25-30 dagar om året.
(gissningsvis många som förvärvsarbetar)

Dyr ställplats, 30 dagar x 200 kr = 6000 kr
Billig ställplats 30 dagar X 100 kr = 3000kr
Skillnaden blir 3000 kr, fullständigt försumbart jämfört med andra kostnader för att äga husbil.

Känsligt ämne, varning!!!
En fördel med dyra ställplatser, är att dom oftare har platser lediga när man kommer.
(min observation)
När man har råd har man inte tid,,när man har tid har man inte råd,, (pensionärsreflektion)
 
Toppen