• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkringen

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej kollar runt på försäkringar eftersom vi får vår nya husbil snart . Blev uppringd av en försäkringskvinna på Caravan Club , hon erbjöd mig en Superhusbilsförsäkring Helförsäkring . Hon sa till mig att nya husbilar oftast inte hade någon VAGNSKADEGARANTI därav en helförsäkring.

Hon frågade hur många månader på ett år , vi skulle använda den , jag drog till med 7 mån . Sedan frågade hon hur många gånger jag skulle ställa av den på ett år . Eftersom vi får den höga BonusMalus skatten så måste man ju ställa av den , när man inte använder den . Hon hade alternativen 1-2 gånger , 3-4 gånger , o.s.v , till sista alternativet som var mer än 10 gånger .

7 mån påställd ,med 3-4 gånger avställd per år blev ca : 10000 kr
7 mån påställd, med mer än 10 gånger avställd per år ca : 16000 kr

Är det någon som vet om inte nya husbilar brukar ha VAGNSKADEGARANTI
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
7 mån påställd ,med 3-4 gånger avställd per år blev ca : 10000 kr
7 mån påställd, med mer än 10 gånger avställd per år ca : 16000 kr
Det har ju blivit heltokigt med C-C försäkringen, förut när man stälde av bilen blev ju premien billigare, nu blir den ju dyrare, med dom två exemplen du redovisar så är det ju inte frågan om hur långa tidsperioder den är avställd heller.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi kör året runt, från senhöst till senvår ställer vi på och av minst en helg i månaden.
Galet att det skulle bli dyrare, CC borde kanske fundera på att börja datorisera verksamheten.
 
Senast ändrad:

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Det har ju blivit heltokigt med C-C försäkringen, förut när man stälde av bilen blev ju premien billigare, nu blir den ju dyrare, med dom två exemplen du redovisar så är det ju inte frågan om hur långa tidsperioder den är avställd heller.
Precis det här upplägget är förkastligt för dem som står under bonus malus systemet , med nyköpta husbil .
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Talade med CC idag, vi har huvudförfallodag 1 maj och har ej fått villkorsändringen. Tydligen gäller villkorsändringen de som har huvudförfallodag 1 juni och framåt. Det som driver kostnaden för premien är: antal dagar påställd/år, antal påställningar/år, resa inom eller utanför norden. Samt övriga kostnadsdrivande bitar som vanligt.

Så vi kör på det gamla upplägget ytterligare 1 år med 20 kr/dygn påställd och 5 kr/dygn avställd och "fria" utomnordiska resor (post-Covid). :msn_thumbup::D
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Talade med CC idag, vi har huvudförfallodag 1 maj och har ej fått villkorsändringen. Tydligen gäller villkorsändringen de som har huvudförfallodag 1 juni och framåt. Det som driver kostnaden för premien är: antal dagar påställd/år, antal påställningar/år, resa inom eller utanför norden. Samt övriga kostnadsdrivande bitar som vanligt.

Så vi kör på det gamla upplägget ytterligare 1 år med 20 kr/dygn påställd och 5 kr/dygn avställd och "fria" utomnordiska resor (post-Covid). :msn_thumbup::D
Det är väldigt förmånligt för er , men nästa år är det väl det nya avtalet som gäller för er också .
Jag har kollat upp några andra som jag ska syna lite noggrannare .
Kabria 6000 per år , tidigare Motormännen nu M- någonting 4700 per år .
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det är väldigt förmånligt för er , men nästa år är det väl det nya avtalet som gäller för er också .
Jag har kollat upp några andra som jag ska syna lite noggrannare .
Kabria 6000 per år , tidigare Motormännen nu M- någonting 4700 per år .
M-försäkring är också årsförsäkring och på min är i så fall Gjensidige 1000 kr billigare/år
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Talade med CC idag, vi har huvudförfallodag 1 maj och har ej fått villkorsändringen. Tydligen gäller villkorsändringen de som har huvudförfallodag 1 juni och framåt. Det som driver kostnaden för premien är: antal dagar påställd/år, antal påställningar/år, resa inom eller utanför norden. Samt övriga kostnadsdrivande bitar som vanligt.

Så vi kör på det gamla upplägget ytterligare 1 år med 20 kr/dygn påställd och 5 kr/dygn avställd och "fria" utomnordiska resor (post-Covid). :msn_thumbup::D
CC/WC verkar inte vilja ha husbilar försäkrade med dom extrema höjningar som kommer,att påsta att det beror på antal avställningar tex. är rent löjligt, en modern dator fixar beräkning på alla husbilar under en sekund,hur svårt kan det va..
För min del blir det IF eller Dina försäkringar.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Försäkringsbolaget Dina Försäkringar helförsäkrar H- bilar utan ha alternativet Maskinskada, har någon erfarenheter av detta försäkringsbolag beträffande övriga ingående allternativ. Prismässigt stor skillnad mot alla bolag, vad kan vara problemet om det finns
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Försäkringsbolaget Dina Försäkringar helförsäkrar H- bilar utan ha alternativet Maskinskada, har någon erfarenheter av detta försäkringsbolag beträffande övriga ingående allternativ. Prismässigt stor skillnad mot alla bolag, vad kan vara problemet om det finns
Maskinskada ingår i Dina upp till 8år,var har du fått denna information ifrån??
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Maskinskada ingår i Dina upp till 8år,var har du fått denna information ifrån??
Helt riktigt, men en husbil äldre än 8 år tar Dina Försäkringsr BORT delen maskinskadan, då den inte ger någon ersättning, enligt offert från 2021-05-04,
 
F

F.d. 4220

Guest
Jag hade Dina under tio år och var helnöjd med dem.
Bra att ha att göra med och väldigt smidig skadehantering. Enda orsaken att jag inte har kvar dem längre är för att jag bytte bil och det var för stor prisskillnad jämfört med nuvarande bolag. Hade de bara varit lite dyrare, hade jag varit kvar som kund.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Det är helt riktigt ,alla bolag tar bort maskinskadedelen efter 8-10år
Tyvärr är det inte så, som jag skrev tidigare så reducerar inte LF försäkringskostnaden när ålder och mil kommer upp till villkoren för maskinskada, finns några till som inte reducerar kostnaden.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
något att tänka på när det gäller Dina förs är att vagnskadan bara gäller i 6 mån utomlands så har du en nyare bil och blir kvar längre så har du ingen vagnskada även om du har betalt för Helförsäkring ? Något att tänka på ! annars tycker jag Dina är ett ok bolag !
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Jag har Dina. Har haft sedan länge då hette det Ölandsförsäkringar (många år sedan) jag fick en skada på nya husbilen när jag åkte på färjan Göteborg - Fredrikshamn troligtvis en lastskada av lastbil i ena hörnet på Hb:n, när jag kom hem anmälan och fick åk till verkstaden omg vi fixar rasten. Självklart självrisk men det får vi ju alltid betala oavsett bolag. Jag hade en jobbabil som snöplogen skalade av hela vä sida en vinter i ett möte dom skrotade bilen och jag fick bra betalt för skrotet men vad motparten som orsakade skadan fick betala vill jag inte veta. Jag är väldigt nöjd med Dina.
"linkan"
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Jag har Dina. Har haft sedan länge då hette det Ölandsförsäkringar (många år sedan) jag fick en skada på nya husbilen när jag åkte på färjan Göteborg - Fredrikshamn troligtvis en lastskada av lastbil i ena hörnet på Hb:n, när jag kom hem anmälan och fick åk till verkstaden omg vi fixar rasten. Självklart självrisk men det får vi ju alltid betala oavsett bolag. Jag hade en jobbabil som snöplogen skalade av hela vä sida en vinter i ett möte dom skrotade bilen och jag fick bra betalt för skrotet men vad motparten som orsakade skadan fick betala vill jag inte veta. Jag är väldigt nöjd med Dina.
"linkan"
Jag pratade med en tjej från Dina idag , väldigt trevligt bemötande , det lutar åt att vi tar den försäkringen , man får ju även avställnings försäkring
 
Toppen