• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring Tre kronor

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Nu får man betala full försäkring även när husbilen är avställd , premien sjunker inte ,finns inget som heter avställningsförsäkring längre hos dom
????? Kolla detta .

Husbilsförsäkring

Vi erbjuder en husbilförsäkring med ett omfattande skydd och en enkel och smidig skadehantering. Välj mellan HusbilBAS och HusbilPLUS. Båda finns som hel- och halvförsäkring och gäller året runt, även när husbilen är avställd.
Ersätter skador på klimatanläggning och hushållsmaskiner
Ersätter vid stöld av ljud- och ljusanläggning samt personligt lösöre
Assistans vid driftstopp med HusbilPLUS
Försäkringsalternativ
Pris
Enligt försäkringsförslag. Som kund i interrnetbanken kan du logga in och få fram ett prisförslag under Försäkra.

Försäkrar du både bilen och hemmet får du 15 procent rabatt på alla tecknade sakförsäkringar. Som nyckelkund får du upp till 20 procents rabatt på våra sakförsäkringar. Erbjudandet är inte tidsbegränsat och gäller när du tecknar helårsavtal.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Hade tidigare en EU-moped som var försäkrad i IF. Jag ställde av moppen på hösten men inget hände med försäkringen. Jag ringde IF och påpekade att moppen var avställd och att jag önskade att trafikförsäkringen därmed skulle upphöra. Fick då svaret att försäkringen rullade på i ett år även om moppen var avställd. Det slutade med att jag fick göra ett ägarbyte och skriva över moppen på hustrun för att bli av med försäkringen.
I våras skulle vi köpa husbil. Kollade då med flera försäkringsbolag om villkoren. För IF var det samma som för EU-moppen att försäkringen rullade på ett år i tagen oberoende av om bilen var på- eller avställd. I dag har vi vår husbil försäkrad i Trygg-Hansa och där övergår försäkringen automatiskt i garageförsäkring när jag ställer av den. Garageförsäkringen har jag för mig kostar runt 60:- till 70:- kr i månaden.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Hej. Har IF försäkrad husbil -12 Vid avställning sker automatisk garageförsäkring

Leffe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Är du verkligen säker på att man får betala full försäkring när din husbil är avställd?

Tror inte det.

I Tre Kronors försäkringsvillkor läser jag det här;

"C.6 Avställningsförsäkring
Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för personbil, lätt lastbil, husbil och snöskoter som i samband med avställningen var halv- eller helförsäkrad. Försäkringen kan inte tecknas för snöskoter året-runt.
Vad du får ersättning för
När försäkringen gäller
När fordonet är registrerat som av- ställt i Vägtra kregistret och är taget ur drift.
Var gäller försäkringen
Avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige."

Tror den texten är identisk med Folksams husbilsförsäkring och även identisk vad gäller kostnaden för försäkringen när bilen är avställd, dvs mycket lägre.

Tre Kronor är bara ett eget "varumärke" för Swedbanks kunder, men produkten är troligen i övrigt identisk med Folksams husbilsförsäkring.

Föreslår att du kollar upp ditt påstående, trist om du har fel.

TommyD
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Har nu varit ner till vårat lokala Swedbank kontor och ställt frågan om
garage försäkringen, dom ringde Tre kronor support och ställde samma
fråga. När man har en tecknad försäkring är det ingen skillnad mot tidigare,
tecknar man en ny försäkring efter 1 april -17 då går det inte att teckna
någon avställning/garage försäkring.

Tommy R
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Nu börjar jag tro att det är sant.

Mitt inlägg igår, med kopia på 3 Kronors försäkringsvillkor fr.o.m. 01 april 2017 har idag på förmiddagen ändrats till;

"C.6 Avställningsförsäkring
Vad försäkringen gäller för
Försäkringengällerförpersonbil,lättlast- bil, husbil och snöskoter som i samband medavställningenvarhalv-ellerhelför- säkrad.Försäkringenkanintetecknasför Snöskotereller Husbil året-runt.
Vad du får ersättning för
När försäkringen gäller
När fordonet är registrerat som av- ställt i Vägtra kregistret och är taget ur drift.
Var gäller försäkringen
Avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige."

Man har alltså lagt till husbil idag på förmiddagen.

Det bekräftar ytterligare en gång att Folksam helt enkelt inte längre är intresserade av våra husbilar, först stora prisökningar, i vårt fall över 20% och nu det här med att inte acceptera vårt beteende med ideliga avställnings av våra husbilar.

Vet att de finns medlemmar här som förfäktar tanken att det för försäkringsbolaget inte har någon som helst betydelse att vi ofta ställer av bilarna.

Självklart har det betydelse för husbilskollektivet om man t,ex får in 3000 kr istället för 6000 kr i snitt per husbil.

Troligen får vi nog se att samma villkor snart dyker upp hos Folksam.

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Hej, det finns en del försäkringar på motorcyklar som gäller hela året, men där har de kompenserat priset eftersom det är nästan omöjligt att åka året runt, så en årsförsäkring ligger i storlek som en normal säsongsförsäkring, och man kan ta en tur en fin vårdag utan inreggning och försäkringsändring.
Skatten är ju inte så hög på en motorcykel så den har ju knappt ingen betydelse i sammanhanget.

Men att behöva betala trafikförsäkring för en avställd husbil är ju så j.... dumt så man kan ju undra om det inte borde finnas en lag mot sådana påhitt. Eftersom skatten också är så hög så vore det ju rena dumheten att låta en husbil vara inreggad för trafik när den inte används.

Men man har sett en del underliga påhitt från bolag förr. Antingen omotiverat höga premier på ett visst fordon, eller som det här som inte tillåter avställningsförsäkring.
Alla udda påhitt beror troligen på att fordonet inte är önskvärt hos försäkringsbolaget av någon anledning.
I datorernas automatiska värld så kan det ju knappast bero på att det blir så mycket merarbete för personalen med av och påställningar utan det är nog vinsten som blir för liten.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

".............av och påställningar utan det är nog vinsten som blir för liten."

........... eller att intäkterna helt enkelt är för låga för att försäkringsgruppen "husbilar" så den inte bär sina egna kostnader.

När vi fick, den för mig omotiverade höjningen utav premien i juli, så pratade jag med en person på Folksam som just arbetade med fordonsförsäkringarna och som bekräftade att intäkter contra skadekostnaderna inte låg inom den ram man kalkylerat med.

Det är dyra grejer vi åker omkring med, dyra reservdelar t.ex. fönstren på de helintegrerade bilarna, men även andra originaldelar har priser här i Sverige som man baxnar när man hör priserna.

Sedan det här med av-/påställningar som många av oss satt i system, hade man säkert inte räknat med, men som märks när det börjar bli volym på antalet försäkringar.

TommyD
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

"..
Det är dyra grejer vi åker omkring med, dyra reservdelar t.ex. fönstren på de helintegrerade bilarna, men även andra originaldelar har priser här i Sverige som man baxnar när man hör priserna.

TommyD
--------------------------------------
Ja man tycker kanske att försäkringsbolagen skulle kunna ha tillräcklig kunskap och makt för att ifrågasätta de fantasifulla reservdelspriserna som sätts på delar här i Sverige, så det kunde bli ett slut på det eländet.

M.v.h. JANKRO.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

När jag i våras sökte försäkring för husbil och frågade IF fick jag svaret att man inte hade avställningsförsäkring. Man påstod att man beräknat försäkringskostnaden under ett kalenderår och då tagit med i beräkningen att husbilen skulle vara avställd en del av året. Jag upplevde inte att IF:s försäkring var billigare än andra försäkringsbolag. På IF:s hemsida finns avställningsförsäkring med trots att man sade att detta inta fanns när jag frågade. EU-moppen jag hade var försäkrad i IF och för den hade man inte någon avställningsförsäkring. Det gick inte att säga upp försäkringen så att för att bli av med försäkringen var jag tvungen att göra ett ägarbyte efter att jag ställt av moppen.
Om några försäkringsbolag tar bort avställnings- garageförsäkring tycker jag att vi skall flytta våra försäkringar till något bolag som har kvar den försäkringstypen. Normalt går det inte att byta försäkring annat än vid huvudförfallodag men det kan man lösa genom att ställa av husbilen, göra ägarbyte till någon annan i familjen och teckna ny försäkring i ett bolag som erbjuder avställningsförsäkring.
/Jan-Olov
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

När jag i våras sökte försäkring för husbil och frågade IF fick jag svaret att man inte hade avställningsförsäkring. Man påstod att man beräknat försäkringskostnaden under ett kalenderår och då tagit med i beräkningen att husbilen skulle vara avställd en del av året. Jag upplevde inte att IF:s försäkring var billigare än andra försäkringsbolag. På IF:s hemsida finns avställningsförsäkring med trots att man sade att detta inta fanns när jag frågade. EU-moppen jag hade var försäkrad i IF och för den hade man inte någon avställningsförsäkring. Det gick inte att säga upp försäkringen så att för att bli av med försäkringen var jag tvungen att göra ett ägarbyte efter att jag ställt av moppen.
Om några försäkringsbolag tar bort avställnings- garageförsäkring tycker jag att vi skall flytta våra försäkringar till något bolag som har kvar den försäkringstypen. Normalt går det inte att byta försäkring annat än vid huvudförfallodag men det kan man lösa genom att ställa av husbilen, göra ägarbyte till någon annan i familjen och teckna ny försäkring i ett bolag som erbjuder avställningsförsäkring.
/Jan-Olov

Till syven och sist så är det väl vad du betar totalt över ett år och vad som ingår i försäkringen , inte bara om dom tillhandahåller avställningsförsäkring.... Jag har jämfört försäkringar och kommit fram till att dessa som har avställningsförsäkring många gånger blir dyrare för oss än om man betalar en summa för hela året. Vi har husbilen intagen ca 8 månader / år.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Vi har Tre kronors Husbil+, ställer av bilen i 6 mån, skillnaden blir 1800 kr
när vi ställer av.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

När jag i våras sökte försäkring för husbil och frågade IF fick jag svaret att man inte hade avställningsförsäkring. Man påstod att man beräknat försäkringskostnaden under ett kalenderår och då tagit med i beräkningen att husbilen skulle vara avställd en del av året. Jag upplevde inte att IF:s försäkring var billigare än andra försäkringsbolag. På IF:s hemsida finns avställningsförsäkring med trots att man sade att detta inta fanns när jag frågade. EU-moppen jag hade var försäkrad i IF och för den hade man inte någon avställningsförsäkring. Det gick inte att säga upp försäkringen så att för att bli av med försäkringen var jag tvungen att göra ett ägarbyte efter att jag ställt av moppen.
Om några försäkringsbolag tar bort avställnings- garageförsäkring tycker jag att vi skall flytta våra försäkringar till något bolag som har kvar den försäkringstypen. Normalt går det inte att byta försäkring annat än vid huvudförfallodag men det kan man lösa genom att ställa av husbilen, göra ägarbyte till någon annan i familjen och teckna ny försäkring i ett bolag som erbjuder avställningsförsäkring.
/Jan-Olov

Träffade nyligen en kille som köpt sin första husbil, han hade tagit försäkringen hos IF med garageförsäkring.

Tommy R
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Hej Tommy.
Jag har senare tittat på IF:s hemsida och sett att där finns avställnings/garageförsägring för husbilar. Tror att jag fick kontakt med en väldigt okunnig försäkringsförsäljare när jag i våras skulle köpa husbil.
När det gäller EU-moppen jag hade så löpte IF:s försäkring på en 12-månadersperiod. För den fanns ingen garageförsäkring och det gick inte att säga upp försäkringen trots att den var avställd. Enda sättet att bli av med försäkringen var att skriva över moppen på hustrun.
/Jan-Olov
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Fattar ingenting detta gäller för mig när jag ställer av husbilen varje gång den ska stå längre än 14 dagar på Folksam och HBK: s rabatt.
Har jag missat något?
Mvh
Pelle
 

Bilagor

  • 20171011_165101.jpg
    20171011_165101.jpg
    5,9 MB · Visningar: 64
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Fattar ingenting detta gäller för mig när jag ställer av husbilen varje gång den ska stå längre än 14 dagar på Folksam och HBK: s rabatt.
Har jag missat något?
Mvh
Pelle

Har jag fattat rätt att du betalar 1664 för avställningsperioden låter
jäkligt dyrt.
Tommy R
 
F

F.d. 55562

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Jag har Tre kronor och ställt av min husbil nu.
Fick från Tre kronor att avställingsförsäkringen påbörjas nu.
Så nog får man nedsatt premie. Trafikförsäkringen upphör ju vid avställning.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Under förra avställningsperioden betalade vi 93 kr i mån. (Trekronor)

Tommy R
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Har jag fattat rätt att du betalar 1664 för avställningsperioden låter
jäkligt dyrt.
Tommy R

Det är premien för ett helt år du ser.
Men prissättningen är helt klart intressant. Jag har exakt samma försäkring med samma villkor och självrisker som Pelle. Jag har dock en aning dyrare bil och bor bara 1 mil från centrala Stockholm och ändå är min premie hela 25% lägre än Pelles ?
Det skulle vara intressant att få veta hur räknenissarna på premiesättningsavdelningen jobbar :confused:
 

enjoy

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
8234
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäkring Tre kronor

Hoppas du kollar upp att din försäkring verkligen gäller. Har också Trygg-Hansa, de missade när jag ställde på husbilen i våras, de anser att skulden var transportstyrelsens. Har kört genom Europa i sommar med avställningsförsäkring. Har haft autogiro på premien från servicekonto där alla fasta kostnader dras, därför har jag inte haft anledning kontrollera vilket belopp man dragit för försäkringen, annars hade jag upptäckt felaktigheten.
Men Trög-Hansa är inte sämre än att man önskar betalt i efterhand för en försäkring jag alltså inte haft. Så får man lov att göra som försäkringsbolag, i alla fall enligt bolaget. Så, som sagt kontrollera din försäkring, själv ska jag försöka hitta ett seriöst bolag.
 
Toppen