• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdoktorn Feltyper

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilsdoktorn

Hej,

Jobbet med Forum för Husbilsdoktorn framskrider men vi skulle behöva lite hjälp med att definiera lämpliga Feltyper att lägga in som förval.

Detta för att det ska bli lättare att hitta när det med tiden blir en hel del fel inlagda.

Något i stil med:

Huvudrubrik
- Underrubrik

Tex:

Växellåda
- 5:ans växel

Kylsystem
- Termostat

Färskvatten
- Backventil

OSV....

Låt gärna kreativiteten flöda så ska ni snart kunna mata in både gamla och pågående och nya fel.
Kommer ni på många så ladda gärna upp ett excelbad annars är det bara att skriva i tråden så snappar vi upp förslagen.

Tack på Förhand!
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdoktorn

Hej

Karosseri/Chassi:
- Läckage
- Bilvård/Tvätt

Framvagn:
- Missljud
- Bromsar

Motor:
- Vevhusventilation
- Turbon

Bränslesystemet:
- Lufta

Electronik:
- TV-Video-DVD
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdoktorn

Hej. Under kaross/chassi kan lacken också läggas in. Något som jag tycker sysselsätter mig är: Elsystemet bildel/ bodel, laddning med bilens generator, solceller, laddare 220v. för elen räcker inte till alltid. Krister
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdoktorn

Husbilen består även av bodelen där vi kvinnor brukar ha våra funderingar. Jag är ju inte teknikkunnig så mina frågor kanske platsar under någon annan rubrik.

Kylskåp
Funktioner och varför slutar det att funka "utan anledning" när man har stått still ett tag utan el.

Ny klädsel till dynor
Hur fixar jag det på ett enkelt sätt.

Gråvatten
Det luktar illa in i bilen. Vad gör jag åt detta.

Vilket medel är bäst att rengöra toan med?

Kanske ska vi ha en tjejsida där vi får härja fritt med vad som vi är intresserade av.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsdoktorn Feltyper

Framhjulslagren på Fiat har fått dåligt ryckte mest beroende på felaktigt tilldragna hjullager.

Jag fick anmärkning för något år sedan av bilprovningen, att det var glapp i framhjulslagren och det måste ågärdas.

Eftersom bilen just varit på verkstaden körde jag dit igen med anmärkningen för åtgärd. Verstaden visade mig instruktionerna från Fiat, som gav besked om att det skall finnas ett visst hörbart glapp i lagren. Om man satte lagren utan detta glapp vid "kall bil" kommer kullagren snabbt att förslitas.

Med detta besked körde jag tillbaka till Bilprovningen som accepterade och strök anmärkningen.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdoktorn Feltyper

Jag har en Hymer med 16" hjul. Höger framhjulslager förde oväsen i våras, och jag bytte det med lite hjälp.
Det är inte ett konisk kullager som skall dras med ett visst moment.
I mitt fall så pressades det gamla lagret ut i sin helhet och det nya pressades också dit i sin helhet.
Muttern drog vi dit med "ordentlig handkraft". Inga moment här i allafall.
Har fungerat bra i åtskilliga mil och varken glapp eller oljud finns.

Hälsningar
Kåre-28
 
F

F.d. 4415

Guest
Sv: Husbilsdoktorn Feltyper

Hej!
Det var intressant!
Har du möjlighet att skicka denna instruktion från Fiat. Även jag har ett "hörbart glapp" i mina främre hjulllager

MVH/Kalle-Gunnar
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Husbilsdoktorn Feltyper

Oj... Det blev en hel del, frågan är väl kanske om vi som är tekniker och inte hackers kommer att kunna hitta rätt bland alla rubriker? Att dela upp det hela på dels bilmärken och dels fel på olika grupper av bilen samt om det är den kvinnliga delen eller den manliga delen av bilen tror jag kommer att bli "anka". Svårt att hitta rätt och svårt för dom som kanske har svaret att surfa rätt. Personligen så tycker jag att det fungerar bra som det är nu. Visst kan det vara enkelt för den som har problemet att "knappa" in sitt fel och få ett svar, frågan är väl också om den som har svaret orkar surfa runt bland allt och ställa svaren? Nu är det ju inte bara jag som är husbilsdoktor och kanske lite mekaniskt kunnig, finns många fler här har sett.
 
Toppen