• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdatorn kass..

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
skärmen till min bärbara HP Pavilion widescreen 7000 har gett upp, och detta efter 3½ år.
Nu får den fungera med en extern skärm i bostaden istället.

Någon med ett förslag på en bra husbilsdator (med allt vad detta innebär) i budgetklass?
+- 5000 kr.

mvh
Werner
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsdatorn kass..

Har du en tv i husbilen kan du kanske använda den som skärm!
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Hade samma fel på min HP Pavilion kommer inte ihåg numret.
Det finns en knapp under F-tangenterna där man kan byta skärm
Kolla så att du inte har tryckt ner den, jag hade antagligen tryckt på den.
Så min bild var nästan mörk lyste jag på skärmen med en lampa kunde
jag se vad som var på skärmen.
Jag tryckte även på den lilla vita knappen som stänger av skärmen när man stänger locket.
Då fick jag bild ibland, vet ej om det var denna knapp eller F-knappen som var fel.
Nu fungerar min dator i alla fall.

Lycka till
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Hade samma fel på min HP Pavilion kommer inte ihåg numret.
Det finns en knapp under F-tangenterna där man kan byta skärm
Kolla så att du inte har tryckt ner den, jag hade antagligen tryckt på den.
Så min bild var nästan mörk lyste jag på skärmen med en lampa kunde
jag se vad som var på skärmen.
Jag tryckte även på den lilla vita knappen som stänger av skärmen när man stänger locket.
Då fick jag bild ibland, vet ej om det var denna knapp eller F-knappen som var fel.
Nu fungerar min dator i alla fall.

Lycka till

Jag vet inte riktig vilken knapp du menar "... under F-tangenterna"
Får försöka ge mig på en grundlig felsökning (utan att lämna in den)
Tack ändå

mvh
Werner
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Werner
Hade samma felsymptom på min bärbara dator. Den gav bild på extra skärm men inte på den ordinarie. Felet var den inverter i datorn som skall ge spänning till bakgrundsbelysningen på skärmen.

Om du inte får bild med hjälp av den knapp som skiftar mellan extern och inbygd skärm så kan det nog vara skäl i att låta någon tekniker titta på datorn. Det brukar kosta någon 500-hundring att få felsökt och om inte datorn är väldigt gammal så kan det kanske vara värt den summan.

Knappen som skiftar mellan extern och inbygd skärm brukar vara en av F-tangenterna som skall tryckas ner samtidigt som den som är märkt "Fn". Ibland är det en egen tangen med en symbol som ser ut som en bärbar dator med uppfälld skärm och jämte den en valig datorskärm. Samma symbol används även på F-tangenten och finns då i nedre högra hörnet på tangenten.

EssoJ
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Husbilsdatorn kass..

Esso har nog rätt, håll ner knappen fn och tryck ner den av knapparna som har en
skärm som symbol i raden överst.
På vissa måste man hålla ner fn och symbolknappen då ser man mitt på skärmen
tre val datorskärm ,extern eller bägge växla med piltangenterna till skärmsymbolen.

Annars håll ner fn klicka på skärmknappen tre ggr i sakta fölljd så kan bilden komma

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Tack för tipsen, men tyvärr ,skärmen ändrar förvisso från helsvart till något, något ljusare,men detta är då också allt. Den externa skärmen kopplade jag bort så inte den spelade mig ett spratt. När den är ikopplad och jag gör som ni säger,ja då släcks, resp tänds den externa skärmen då jag håller Fn knappen ner och trycker på skärmsymbolsknappen. Men som sagt ingen större effekt på den bärbara skärmen.

Werner
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Om du ser en svag bild finns det ett alternativ till och det är ljusstyrkan på skärmen. Det är oftast också en av F-tangenterna som har sybolen som ser ut som en sol. Det är oftast två tangenter en men solen och ett plus och en med solen och ett minus. Båda används tillsammans med tangenten som har symbolen "Fn". Sol med plus ger starkare skärmljus och symbolen sol och minus ger svarage skärmbild. Svagt skärmbild ökar livslängden på skärmens bakgrundsbelysning bakrundsbelysning.

EssoJ
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Husbilsdatorn kass..

Hos mej är det FN-tangenten + vänster/högerpil för ljuset och FN-tangenten pilupp/ner för kontrasten.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdatorn kass..

Tyvärr verkar inte detta heller hjälpa, ljusstyrkan,den minimala i undre kanten av skärmen,förändras med sol/piltangenten, men ytterst marginalt.
Återstår att nu ta kontakt med HP .

Tack för er hjälp.

mvh
Werner
 
Toppen