• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdäcks ventiler

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Var inom där jag köper mina däck idag och fick kollat min franska ventil. Det blev av med fälgen och av med däcket och byta ventil då man monterat en vanlig. Jag talade om för personalen att jag ville ha en högtrycksventil som klarar 6kg, dock på engelska. Får det bekräftat på engelska. Dessutom så ser dom bilen då den står precis utanför porten och däcket måste dom ju sett annars hade man knappast fått dit fel ventil. Och när däcket var på och dom pumpade däcket så berättade jag att jag vill ha i 5,5kg för det har jag i de andra tre, och ändå blir det fel.
En branch med lite informationsproblem.
 

Bilagor

  • Däckfirma.jpg
    Däckfirma.jpg
    121 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Stålventiler på vår från leveranslandet Italien.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Montreal
Språkproblem, skulle snarare säga brist i sin yrkeskunskap. Även om vi inte kunnat kommunicera så borde man sätta i rätt ventil ändå. Då dom ser bilen och dom måste ju sett däcket då man bytt ventilen och att jag begär 5,5kg i däcket som jag ser att man trycker i.

Jaktfalken
Stålventiler är inte helt problemfria har jag lärt mig, har du dessa http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/215900 så kan den typen också svika en.

Hur som helst så är jag nyligen hemkommen från en tur i Tyskland. På väg hem så såg vänster bak lite konstigt ut, ren slump att jag tittade då vi stod på ställplats. Endast 2kg kvar i däcket, vet inte hur länge jag kört så i veckan. Vet bara att jag pumpade alla däck före avfärd.
Nu till mitt tips som jag av lärdom denna sommar får börja tillämpa före varje avfärd. Kontrollera trycket och pilla lite på ventilen och lyssna.
 

Bilagor

  • MVI_1725.zip
    16,6 MB · Visningar: 129

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Nu vet jag varför ventilerna havererade i Frankrike och på min lilla tripp i Tyskland. Ventilerna på bilden är båda högtrycksventiler. Den till vänster är av en bristfällig konstruktion då det släpper mellan gummi och metallen, det är där det pyser. Där är endast små rillor och två små kanter. Hela metallröret var på väg ut.
Ventilen till höger har en rejäl kant i botten som förhoppningsvis förhindrar att röret trycks ut. Har fått bytt till denna ventil på alla mina 12 däck.
 

Bilagor

  • Ventiler.jpg
    Ventiler.jpg
    953,8 KB · Visningar: 24

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Kan man se "utvändigt" om det är rätt ventiler ?

På mina nya 16" fälgar monterades gummiventiler som var stålförstärkta för jag sa att dom skulle vara speciella för det höga lufttrycket .

Rena stålventiler ville dom inte montera eftersom stål och aluminium inte går ihop .

Jag köpte även dubbade 15 tums vinterdäck med "gummi"ventiler men är det rätt ventil tro ??
 

Bilagor

  • V-däck.JPG
    V-däck.JPG
    126 KB · Visningar: 19

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Nä det är svårt. Det går inte att se, men du kan känna om man är van att känna på ventiler då dom vanliga är mjuka nertill. Nu när jag gått hårt åt min däckleverantör då han sålt bristfälliga högtrycksventiler till mig. Så när han pressar sin leverantör så visar det sig att det säljs mycket lite högtrycksventiler i landet. Ventilleverantören påstår att dom försöker informera däckfirmorna men dom är inte motagliga, så det monteras nog en hel del vanliga ventiler på c-däck fortfarande.
Den kartong dom tar ventilerna ur bör ju vara märkt, och titta sedan i deras katalog. Du kan titta på en word fil i PYSPUNKA så ser du olika ventiler. Är du minsta osäker så be och få en extra ventil och skär itu den. I värsta fall så får du köpa en för cirka 30:-.
Stål och aluminium går inte ihop är sant, men de e också det enda som stämmer. På insidan är där gummi och på utsidan kan där vara en plastbricka. Alltså ingen metall som vidrör fälgen, dessutom så kan fälgen både vara grundlackerad, topplackerad och klarlackad.
 

Åke & Meta

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Var på gummiverkstan och la på vinterdäcken i veckan. Tog åter upp detta med stålventiler kontra gummiventiler som är avsedda för högtryck.
Vi tog och tittade lite på konstruktionen på en stålventil, det som tätar mot fälgens insida är en o-ring. Det är inte konstigt att det blir pyspunka på fälgar med den konstruktionen. Med det minsta lilla ärgning och man vickar lite på ventilen vid pumpning så kommer det skräp i mellan fälg och o-ring och därmed pyspunka.
Har själv stålventiler på samtliga däck utom ett men kommer att succesivt byta till gummiventiler avsedda för högtryck!
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Kan man se "utvändigt" om det är rätt ventiler ?

På mina nya 16" fälgar monterades gummiventiler som var stålförstärkta för jag sa att dom skulle vara speciella för det höga lufttrycket .

Rena stålventiler ville dom inte montera eftersom stål och aluminium inte går ihop .

Jag köpte även dubbade 15 tums vinterdäck med "gummi"ventiler men är det rätt ventil tro ??

Klicka på pyspunka i inlägg 11 ser du skillnaden gummiklädd högtrycksventil
har alltid längre synligt " stålrör"

P-zon
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Tackar , kollade även i worddokumenten .

Den sticker ut 32 mm från anläggningsytan på fälgen och hur mycket tryck tål normala ventiler och vad är rekomenderat att köra på i vinterdäcken som är 225/70-15 på en bil på 3500 kg .
 

Bilagor

  • P1010459 (Large).JPG
    P1010459 (Large).JPG
    58,5 KB · Visningar: 7

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Bengt åke

Den ventilen du visar vill jag påstå liknar en vanlig personbilsventil, tycker absolut att
du skall kolla en gång till med däcksfirman
Tänk scenariot om den ploppar ut i ett framdäck med 90 km/tim :mad:
Rapportera gärna igen när du vet säkert.

P-zon
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Efter att kollat i min instruktionsbok så stod det att sommardäck 5,0 fram och bak och på vinterdäcken ett annat tryck och då stod det 4,1 kilo i fram och 4,5 kilo i bak .

Så det klarade sig .
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Bengt-Åke!

Är det lastat eller olastat fordon du refererar till?



Denna sida uppger olastat fordon.
//Lasse
 

Bilagor

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    78,2 KB · Visningar: 33
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsdäcks ventiler

I instruktionsboken står det under Vinterdäck "Camping car" med och utan last 4,1 resp 4,5 kg och detta trycket gäller 15" fälgar , på 16" så är det 5,5kg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsdäcks ventiler

Det låter ju inte helt o.k.? Nästan samma belastning, lågt tryck i de mindre hjulen, högre i de större? :wideeyed:
 
Toppen