• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsbyte

F

F.d. 1470

Guest
Sv: husbilsbyte

Sagt det förr och säger igen, husbilarna och deras vvs-system tål att stå kallt. Bara att tömma ur vattnet. Gör detta många gånger per vinter och skulle aldrig falla mig in att förbruka energi på att varmhålla en bil genom vintern. Oavsett snålhet eller ej så är det ju en miljöaspekt här.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: husbilsbyte

Sagt det förr och säger igen, husbilarna och deras vvs-system tål att stå kallt. Bara att tömma ur vattnet. Gör detta många gånger per vinter och skulle aldrig falla mig in att förbruka energi på att varmhålla en bil genom vintern. Oavsett snålhet eller ej så är det ju en miljöaspekt här.

Anders

En aspekt ytterligare, i vilket fall för den som bor lite avsides, är risken för strömavbrott. Om jag skulle lämna bilen med värme och fyllda tankar så skulle sannolikt något frysa sönder redan första dygnet vid ett strömavbrott i sträng vinterkyla. Eftersom jag är snål och kallställer så behöver jag inte riskera detta.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: husbilsbyte

Den tiden vi måtte være i Norden om vinteren så var rutinen å tømme gråvatn og latrine på veien hjempå søndag. Samtidig stengte vi vatnpumpen og åpnet de tre tappekranene sammen med samtlige vatnkranene inne i bilen. Dushen i garasjen ble tømt på den samme måte første tømming om høsten og deretter avstengt. Ferskvatn og rør tømte seg på veien hjem.
 
L

Leif o Lotta

Guest
Sv: husbilsbyte

Vi har en Laika Kreos 7012 2013,Den uppfyller alla de önskemål du har.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Eura Mobil Integra Line LS 810 HB...skulle kunna vara ett bra exempel.

Om ni väljer luftburen värme eller vattenburen är faktiskt komplett ointressant.
Alla som har verklig erfarenhet av båda systemen har insett att de bär på lite
olika fördelar/nackedelar men båda fungerar lika klanderfritt oavsett utomhustemperatur.

Dubbelgolv är en gåva som faktiskt betyder något.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: husbilsbyte

Tack Bestliner.
Dom sålde faktiskt Concord där jag köpte min Niesmann. Nu va det ju lite blåsigt förra veckan när jag hämtade den så därför blev det ingen Concordman vill ju få hem grejerna hela också utan att blåsa av vägen

Menar du att Concorden blåser av vägen stadigare bil får du leta efter har du kört någon med punktering månne:D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Concord är en riktig vingelbil i vind. Går knappt att köra. Så är det för det har Bestliner sagt och han vet vad han talar om:D:D:D

Nu råkar min Concorde vara en alkovbil vilket nog är litet ovanligt. Att ta detta för intäckt att alla Concorde är vindkänsliga är nog litet mycket. Min är vindkänslig i nuläget då den mycket komfortabla fjädringen är litet väl mjuk och följsam. Efter att ha fått goda råd på detta forum blir det kraftigare krängningshämmare monterade vid sommarens tysklandsbesök. Sedan blir det säkert även bättre väghållning och då är ju allt bättre än på fiatburkarna.:D
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Nu råkar min Concorde vara en alkovbil vilket nog är litet ovanligt. Att ta detta för intäckt att alla Concorde är vindkänsliga är nog litet mycket. Min är vindkänslig i nuläget då den mycket komfortabla fjädringen är litet väl mjuk och följsam. Efter att ha fått goda råd på detta forum blir det kraftigare krängningshämmare monterade vid sommarens tysklandsbesök. Sedan blir det säkert även bättre väghållning och då är ju allt bättre än på fiatburkarna.:D

Hej

Efter att ha kört vår Concorde Credo sen i juli, ca 1000mil, bl a kroatien ToR, vågar jag påstå att vindkänsligheten är långt bättre än jag hade förväntat mig.

Bilen är byggd på ett Iveco 50C 18 chassie som av förre ägaren blivit utrustat med kraftigare krängningshämmare bak, och dubbla krängningshämmare fram.
Dessutom är stötdämparna utbytta mot ställbara Koni.

Vindkänsligheten är jämförd mot förra bilen som var en Carthago I 51 med tandemaxlar ( låg som ett strykjärn på vägen).

Tidigare Niesmann Flair var mycket mer vindkänslig än denna Concorde.

Tycker inte det är relevant att påstå att Concorde generellt är sämre på detta än andra husbilar.

Hejs
Claes 105

Ps. Tips till Bestliner: montera ett extra krängningsstag fram,är övertygad om att detta gör stor nytta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Angående vindkänslighet på husbil, så gjorde jag en framvagnsinställning i samband med stor service i höstas, fick tillbaks en "ny bil" enorm skillnad på kursstabilitet, den inställningen var behövlig.
Kan vara ett tips innan man "bygger om" sin husbil :wink:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbyte

Hej

Efter att ha kört vår Concorde Credo sen i juli, ca 1000mil, bl a kroatien ToR, vågar jag påstå att vindkänsligheten är långt bättre än jag hade förväntat mig.

Bilen är byggd på ett Iveco 50C 18 chassie som av förre ägaren blivit utrustat med kraftigare krängningshämmare bak, och dubbla krängningshämmare fram.
Dessutom är stötdämparna utbytta mot ställbara Koni.

Vindkänsligheten är jämförd mot förra bilen som var en Carthago I 51 med tandemaxlar ( låg som ett strykjärn på vägen).

Tidigare Niesmann Flair var mycket mer vindkänslig än denna Concorde.

Tycker inte det är relevant att påstå att Concorde generellt är sämre på detta än andra husbilar.

Hejs
Claes 105

Ps. Tips till Bestliner: montera ett extra krängningsstag fram,är övertygad om att detta gör stor nytta.

Hej
Det är precis detta som jag ämnar göra på min Credo Action 825L som också är byggd på samma chassi som din. Bra att få höra att det blev riktigt bra. Tack för infon.:)
 
Toppen