• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbyte

kefa62

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Lindesberg
Funderar på att byta husbil, har en del integrerad dethleffs rt 6844 -08. Har funderat på att byta till en hel integrerad runt 900- 1000' kr funderingarna är en lite äldre premiumbil el. en nyare mellan klass. Hur ska man tänka, tar gärna emot era erfarenheter.
 

kefa62

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Lindesberg
Skriv ner dina "måste ha" egenskaper som inte går att pruta bort, sedan "bra att ha", saker som är förhandlingsbara.

När du har en sådan lista att visa, då kommer du att få massor av tips.
Det är väl framförallt bättre vinteregenskaper och möjligheten till mera fricamping men också så lite värdeminskning som möjligt. Komfort och väl byggd bodel är önskemål och praktisk.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Låter som du ska titta efter en Concorde…bra vinteregenskaper, bra kvalitet rakt igenom, bra andrahandsvärde… min 11 år ”gamla” Concorde bräcker nog många bilar som bara har några år på nacken…
Börja med en Carver…ligger nog runt 1 milj….

Tycker jag iaf…får säkert en massa mothugg…
 

kefa62

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Lindesberg
Låter som du ska titta efter en Concorde…bra vinteregenskaper, bra kvalitet rakt igenom, bra andrahandsvärde… min 11 år ”gamla” Concorde bräcker nog många bilar som bara har några år på nacken…
Börja med en Carver…ligger nog runt 1 milj….

Tycker jag iaf…får säkert en massa mothugg…
Har faktiskt tittat lite åt det hållet, vad har du att säga om dom? Finns det några för eller nackdelar du vill dela med dig?
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi är inne på tredje Niesmann. Kör året runt och det funkar bra med både framkomlighet och värme. Vi är inte låsta vid något särskilt övernattssätt. Fricampar om vibhittar ett trevligt ställe som känns tryggt, ställplatser eller campingar efter behov och tillgång.
Har fått bra pris i inbyte på båda de tidigare.
Tänk på att vad ni än väljer så måste den ha isolerade tankar om ni ska köra på vintern. Annars fryser det i vattentanken och gråvattentanken.
Dubbelgolv och vattenburen värme är bra på vintern. Vi har haft aluminiumjalusi på alla tre. Det gör att det blir varmare inne eftersom vindrutan släpper igenom mycket värme. Ett alternativ är vintertäcke men de läggs ofta utvändigt och utsätts då för väder o vind samt stöldrisk.
Lycka till i ert letande. Ta det lugnt. Forska så mycket ni kan. Har ni möjlighet så hyr innan ni köper. Det kan vara välinvesterade pengar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En lite äldre och lite mer premie/kvalitet jämfört med en nyare och lite mindre "premium" bil?

Ja inte helt lätt. Jag tror det är något som bara du kan avgöra. Mycket handlar väl om hur mycket man går igång på att saker är nya eller nästan nya och hur man värderar känslan i en del material i en del bilar. En äldre lyxig premiumbil kan ju också vara sämre rent mekaniskt eller ha sämre körkomfort än en nyare bil.
Funktionsmässigt är det nog inga problem oavsett. Det finns massor med nyare "lite mindre premium" bilar som fungerar lika bra som äldre premiumbilar under t.ex. vintern.

Personligen är jag för ekonomisk( snål?) för att köpa för nytt och tar hellre en lite äldre bil av högre klass än en nyare bil. Tror värdeminskningen blir mindre. Sen är jag inte heller oroad över eventuella reparationer eller att någon använt sakerna innan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tror att en av dessa märken passar dina prioriteringar:
Niesmann
Concorde
(Morelo går bort, dom är för nya för att passa din budget)
Phoenix

Ovanstående märken, som är 5-15 år gamla har mycket låg värdeminskning.
Dom är så otroligt dyra/mycket pengar att köpa nya, så vill man ha de unika egenskaper dessa bilar erbjuder och ett litet utbud drar det med sig beg värdet upp.

Vad gäller vintercamping är dom bäst på marknaden av serietillverkade bilar.
Se dock upp med att det finns vissa modeller med luftburen värme.

Bodel.
Delar inne i bilen utom möblerna, är standard av det bästa som finns i branchen.
Möbler är av hög kvalitet, du kan hitta tex Concorde som är 10-15 år gamla som är mindre slitna än vad dom billigaste bilarna blir efter 2-3 år.
Denna kvalitet kostar inte bara pengar, utan också vikt.
Se upp med bilar ur denna kategori byggda på Fiat och dom lättaste Iveco, att väga är (som vanligt) ett absolut måste före köp.

Fricamping.
För att kunna fricampa på bästa sätt behöver man definiera hur man tänkt sig att just fricampa.
I skogen, på en grusväg, i ett sandtag, i centrala delar av trånga städer = köp en plåtis, så denna typ av fricamping lämnar jag därhän.

Att kunna stanna länge utan att fylla/tömma/ladda batterier brukar anses vara bra egenskaper för fricamping.
Då gäller att ha elförsörjningen tryggad, enkelt på sommaren, svårt (dyrt) på vintern.
Stor batteribank hjälper inte om man inte kan fylla på denna.
Bland bilarna ovan är det oftast större tankar än vad du finner för samma pengar i nyare bilar.
Det samma gäller elförsörjning, ofta stor batteribank med mer än en solpanel.

Kaross.
Dessa märken är träfria i karossen, utifrån och in: Aluminium-XPS isolering-Aluminium-matta.
Det gör att dessa bilar blir mycket långlivade.
Om tex en taklucka läcker mellan tak och lucka, då läcker vattnet in i bilen, inte in i en trä eller frigolitkonstrukltion.

Då har vi skrapat på ytan i ämnet.:msn_wink:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan är det storleken på bil som du bör ta med i beräkningen,bilar som listas ovan är fina,jag har tittat på flera modeller men dom är för stora,har själv haft en 8meters bil men nu gått ned något i storlek, skall du köra i Sverige fungerar det ,men kommer man ned i Europa så blir det problem med en för stor bil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sedan är det storleken på bil som du bör ta med i beräkningen,bilar som listas ovan är fina,jag har tittat på flera modeller men dom är för stora,har själv haft en 8meters bil men nu gått ned något i storlek, skall du köra i Sverige fungerar det ,men kommer man ned i Europa så blir det problem med en för stor bil.
Om det blir problem eller inte beror helt på hur man vill använda bilen.
En 8-metersbil kan ge problem/omöjlig att använda även i Sverige, beroende just på användningssätt.

Concorde, Morelo, Niesmann, Phoenix säljer den absolut övervägande delan av sin produktion "nere i Europa".
Dessa kunder är mycket nöjda över användningsmöjligheterna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om det blir problem eller inte beror helt på hur man vill använda bilen.
En 8-metersbil kan ge problem/omöjlig att använda även i Sverige, beroende just på användningssätt.

Concorde, Morelo, Niesmann, Phoenix säljer den absolut övervägande delan av sin produktion "nere i Europa".
Dessa kunder är mycket nöjda över användningsmöjligheterna.
Håller helt med dig om detta, men det är lätt att som spekulant på ny bil se hur mycket utrymme man får med en "stor" och sedan upptäcka att det blir problem att parkera bilen i städer tex.
Visst säljs dom märken du räknar upp mycket i Europa,men det tämligen sällan man ser någon bil på ställplatser i Tyskland,Frankrike där vi ofta är,bilar över 7.5meter är tämligen sällsynta, troligen planerar dom som kör 9-10m bilar sin rutt på ett annat sätt, eller står på helt andra platser,många ställplatser här 8m som max längd även om det oftast gå att klämma in en större bil.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det är inga problem att använda Carthago på vintern.
DSC_0009.jpg
Här på väg norrut för julfirande för några år sedan.
Sätter bara en isolergardin på framrutan vid minusgrader, sidorutorna har dubbelglas.
Detta är en i44 6,95 lång 2,34 bred 2,98 hög, totalvikt 4500 kg, maxlast 1410 kg.
Karossen är utan träreglar och med dubbelgolv för att nämna något.
En relativt smidig bil.
En 07a, inköpt 09, och har inte hittat någon annan bil som passar oss bättre.
Bilen används 200 till 250 nätter per år och kommer förhoppningsvis rulla länge än.
Men visst får utrustning bytas ut och servas när det används mycket, men kaross och inredning klarar att användas.

Så jag rekommenderar er att titta på Carthago också.

Krister
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Funderar på att byta husbil, har en del integrerad dethleffs rt 6844 -08. Har funderat på att byta till en hel integrerad runt 900- 1000' kr funderingarna är en lite äldre premiumbil el. en nyare mellan klass. Hur ska man tänka, tar gärna emot era erfarenheter.
Apropå diskussionen om vad det är som gör en husbil till premium, så hittade jag denna intressanta artikel i ämnet
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag håller med tidigare inlägg angående Carthago, vi har haft tre stycken, vi har vintercampat med dom åtminstone någon gång varje vinter, har en son i Duved.
Och hör och häpna alla har haft luftvärme, vi har inte upplevt några problem med det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi är inne på tredje Niesmann. Kör året runt och det funkar bra med både framkomlighet och värme. Vi är inte låsta vid något särskilt övernattssätt. Fricampar om vibhittar ett trevligt ställe som känns tryggt, ställplatser eller campingar efter behov och tillgång.
Har fått bra pris i inbyte på båda de tidigare.
Tänk på att vad ni än väljer så måste den ha isolerade tankar om ni ska köra på vintern. Annars fryser det i vattentanken och gråvattentanken.
Dubbelgolv och vattenburen värme är bra på vintern. Vi har haft aluminiumjalusi på alla tre. Det gör att det blir varmare inne eftersom vindrutan släpper igenom mycket värme. Ett alternativ är vintertäcke men de läggs ofta utvändigt och utsätts då för väder o vind samt stöldrisk.
Lycka till i ert letande. Ta det lugnt. Forska så mycket ni kan. Har ni möjlighet så hyr innan ni köper. Det kan vara välinvesterade pengar.

Vintertäcket är ju avsett att vara utvändigt, annars är det ju inget vintertäcke, och det är ju genom att ha ett täcke på utsidan man isolerar ordentligt
och slipper alla nackdelar med enkelglaset i framrutorna, det är i vinteranvändning överlägset alla typer av invändiga jalusier eller liknande.
Stöld av vintertäcke har jag aldrig hört talas om?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
det är i vinteranvändning överlägset alla typer av invändiga jalusier eller liknande.
Svårt att tro på, jag trycker på en knapp, och mitt jalusi är på plats.
Isolerförmågan är mycket god.
Jag har inte jämfört med vintertäcke, då jag inte har haft detta på någon husbil.
Åtminstone Concorde har radiatorer mellan vindrutan och aluminiumjalusiet.

Bilarna jag nämner ovan har dubbelglas i sidorutorna, samma isolering som tvåglasfönster i hus.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vintertäcket är ju avsett att vara utvändigt, annars är det ju inget vintertäcke, och det är ju genom att ha ett täcke på utsidan man isolerar ordentligt
och slipper alla nackdelar med enkelglaset i framrutorna, det är i vinteranvändning överlägset alla typer av invändiga jalusier eller liknande.
Stöld av vintertäcke har jag aldrig hört talas om?
Jag håller med dej om att täcke utvändigt är det absolut bästa, det har vi använt när vi vintercampat. Jag tycker SBF säger att det är bättre att ha en ”varm” vindruta inne i bilen än en iskall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Svårt att tro på, jag trycker på en knapp, och mitt jalusi är på plats.
Isolerförmågan är mycket god.
Jag har inte jämfört med vintertäcke, då jag inte har haft detta på någon husbil.
Åtminstone Concorde har radiatorer mellan vindrutan och aluminiumjalusiet.

Bilarna jag nämner ovan har dubbelglas i sidorutorna, samma isolering som tvåglasfönster i hus.

Att man använder extravärme för att hålla vindrutan ren från kondens förbättrar ju inte isoleringsfunktionen, det ökar däremot energiförbrukningen
i onödan i jämförelse med ett bra vintertäcke.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vi använde oss enbart av den inre framrutegardinen eftersom vi ville ha fri utsikt framåt när vi vistades i husbilen, fram till läggdags. För att hindra imma på rutan hade jag en tystgående fläkt som drevs via USB-uttaget. Gardinen isolerade bra mot kylan när den var helt neddragen men det bildades mycket kondens på rutan under natten. Detta sögs/skrapades enkelt bort på morgonen med en elektrisk fönsterskrapa.

Vi hade med oss ett utvändigt täcke för framrutan under vintertid men det använde vi enbart vid några tillfällen.
 
Toppen