• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbrand i Ystad..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Här ser man lite av problematiken när en bil brinner, som det ser ut på bilden är det WW buss, den står parkerad på rätt sätt som det ser ut. Var skulle den stått om inte på en parkering eller...

Där kan den inte stå för bövelen! Den måste självklart in på en camping så den kan ha ett säkerhetsavstånd på 4-6 meter!

Med vänlig hälsning

Johan
Sergeant of Arms, SCR

:wink:
 

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

HBK driver inga campingplatser! :)

Handlar kanske inte om att driva Campingar eller inte!!!
Oavsett om vi fricampar, står på ställplats eller camping, har vi väl intresset för campingliv gemensamt med dom?
Och där ingår i mitt tycke säkerheten.


//Kråkekull
 

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Där kan den inte stå för bövelen! Den måste självklart in på en camping så den kan ha ett säkerhetsavstånd på 4-6 meter!

Med vänlig hälsning

Johan
Sergeant of Arms, SCR

:wink:

Blev det inte lite mycket sandlåda nu?
Ta vissa saker på allvar.
Titta var bilen står. På en parkering. Vet ingen parkering som har så stora parkeringsrutor så man kan får lucka på 4-6 meter.

//Kråkekull
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Om man tittar på filmen med husvagnarna så ser det ju helt klart väldigt dramatiskt ut, men jag drar ändå slutsatsen att det tar ca 4 minuter innan det tar sig i den andra vagnen ändå de står löjligt nära och med öppna fönster, det hade varit intressant att se vad som hade hänt om avståndet hade varit 2-3 meter istället.

//Peter
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

ordna en träff med brandövniing skaffa fram ett par skrot bilar och elda upp under ordnade former, i samarbete med räddningstjänsten, och öva släckning så får dom som inte begriper det eller inte vill taga det till sig en tankeställare, det är nyttig övning, jag garanterar jag har prövat,
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

..................... dom som inte begriper det eller inte vill taga det till sig en tankeställare, det är nyttig övning, jag garanterar jag har prövat,

Det är du inte ensam om och att ta det som intäkt för att 4 meter skulle vara ett säkert avstånd om det skulle brinna är trams.

Det absolut viktigaste vid en brand är att se till att komma ifrån platsen så fort som möjligt. Tyvärr är det ett stort problem för husvagnar som man "spikat" fast på campingplatser, det borde vi väl i vart fall vara överens om.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är du inte ensam om och att ta det som intäkt för att 4 meter skulle vara ett säkert avstånd om det skulle brinna är trams.

Det absolut viktigaste vid en brand är att se till att komma ifrån platsen så fort som möjligt. Tyvärr är det ett stort problem för husvagnar som man "spikat" fast på campingplatser, det borde vi väl i vart fall vara överens om.

Ja det hoppas jag vi är oxå men det är inte problemfritt med husbilar heller, det är inte säkert med fyra meter heller men det är bättre och man strävar väl efter så säkert som möjligt eller hur.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Hejsan, jag har läst den här tråden flera gånger nu, och undrar om jag är lite avtrubbad och nonchalant eller vad det beror på, för jag är inte speciellt orolig alls.

Naturligtvis så tänker jag mig för och har superkoll på gasol, 12V el och laddning i min bil, och har testat att det går att ta sig ut genom takluckan tycker att avstånd är bra om det är möjligt m.m.
Tyvärr så vet man ju inte hur mycket koll och kunskap grannen har på sin husbil, eller om den nya fina laddaren i min egen bil ev. skulle kunna börja brinna m.m................

Men inte sjutton kan man förstöra en stor del av tillvaron med att bekymmra sig om brand på tältplatser eller ställplatser, åsknedslag m.m......m.m. så fort man stannar någonstans.

"Shit happens" hur man än bär sig åt. Men sån "shit" är så liten risk med att det skall hända just mig, så varför bekymra sig förrän fan knackar på dörren, och ödet motarbetar mig.

Det som slår mig mer i sådana fall är ju att det måste vara åtskilliga tiotusentals gånger större risk att bli bli skadad eller avlida i trafiken på väg till ställplatsen än att grannens bil skall börja brinna när man är framme och står still.

Blixten har slagit ner i närheten av mig tre gånger.

Jag har kört på djur ett par gånger med lättare bilskador.

Jag har med ca. tre sekunders marginal undvikit att få kroppen på en verkligen fullvuxen älgtjur in genom rutan på min helintegrerade husbil.

Ett batteri i en gammal uppställd husvagn tio meter bort exploderade en gång, så en lucka i husvagnen flög bort. Men inget mer hände förutom att ägarens bil blev nerstänkt av batterisyra.

Så jag vet inte, men jag tycker nog att det är mer motiverat att bekymmra sig ute på vägarna, över andra bilister, älgar och vildsvin, och kunna sova gott utan bekymmer när man står still, även om avstånden är i underkant :).

Tycker jag. M.v.h. JANKRO.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är du inte ensam om och att ta det som intäkt för att 4 meter skulle vara ett säkert avstånd om det skulle brinna är trams.

Det absolut viktigaste vid en brand är att se till att komma ifrån platsen så fort som möjligt. Tyvärr är det ett stort problem för husvagnar som man "spikat" fast på campingplatser, det borde vi väl i vart fall vara överens om.

Det viktigaste, enligt min mening, är att förebygga brandorsaker, därefter öva släckning och vid eventuell brand snabbt kunna vidta släckåtgärder(snabb insats kan vara skillnaden mellan tillbud och katastrof). Då behöver varken vi eller grannen oroa sig utan sova gott.
Sen är det säkert så, precis Jankro skriver, att vill vi inte ta några risker så skall vi bara stå på camping/ställplats utan att förflytta oss, men hur kul är det.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Ni som förespråkar 4 meters avstånd, hade ni vågar bo bredvid mig på det avståndet? Kör omkring med en Svensk flaska och en Fransk flaska. Ni får nog hålla er här hemma och kör inte söder om Skåne då man har andra flaskor med andra flaskventiler där. Samt parkera inte bredvid någon husbil/husvagn här hemma som har utländska skyltar.
 

Bilagor

  • Gasol.JPG
    Gasol.JPG
    439,4 KB · Visningar: 28

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Nä för mig är det inga problem att stå med mindre avstånd, man får hoppas att grannen har koll på sin gasolutrustning och sina elektriska installationer.

Ps ser att dina slangar börjar närma sig tio år, håll uppsikt på sprickor ds

Lars
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Tack för det, slangen från flaskan har jag redan bytt en gång när bilen var rätt ny. Den fabriksmonterade var bedrövligt dålig.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det viktigaste, enligt min mening, är att förebygga brandorsaker, därefter öva släckning och vid eventuell brand snabbt kunna vidta släckåtgärder(snabb insats kan vara skillnaden mellan tillbud och katastrof). Då behöver varken vi eller grannen oroa sig utan sova gott.
Sen är det säkert så, precis Jankro skriver, att vill vi inte ta några risker så skall vi bara stå på camping/ställplats utan att förflytta oss, men hur kul är det.
Hej igen jag håller med Gunnar att 4 meter inte räcker vid en fullt utvecklad brand så att din bil klarar sig utan skador.
Men chansen att överleva är större än om vi står närmare. Livet är väl viktigare än om bilen brinner upp?
Hur många har montert brandvarnare i HB?
Om grannen har ordning på sina gasolkopplingar Tja varför inte ta med en Öl gå över och fråga honnom det kan väl inte vara så farligt.
Det där med om avståndet är 4 meter så skulle en utlänning försöka tränga sig in.
Ja en Tysk försökte på Öland men han fick åka vidare en Svensk lika så.
Ja det gäller att stå på sig det är smällar man får ta.:wub:
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

förbudsivrarna är i farten igen ;-(
...ingen vin till maten, ingen kall öl i skuggan.....då kan bilen börja brinna !!!

Vår bil började brinna för att verkstaden gjort ett felaktigt arbete vid byte av tändningslås......de hade dessutom mage att kräva oss på reparationskostnaderna för byte av tändningslås på strax över 5000 kronor!
Jag vägrade att acceptera fakturan, ärendet hamnade i Hässleholms Tingsrätt som i sin dom beslutade att jag INTE skulle betala för reparationen:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Denna tråd har för länge sedan passerat sitt bäst före datum. Nu vet alla att vi tycker olika så stäng skiten
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen