• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsanarkin

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

M h t Visby överallt satt upp skyltar med P-förbud personbil kl 2 har jag rådgjort med polisen. Min "husbil" är klassad som lätt lastbil. De ansåg att det inte möter något hinder att stå på sådan plats, och att skulle det gå till rättegång så kommer det inte att bli fällande dom. Finns säkert några plåtis som är regade som personbil som också kan stå utan att göra fel. Om alla dessa skall in på förbudet blir det en stor skylt.

Per-Åke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: HUsbilsanarkin

Jag vill inte fundera över om mitt sätt att parkera kommer att hamna i tingsrätten och hur utgången kommer att bli.

Fortsätter den här utvecklingen så övergår jag till tält igen.

Tror inte heller att jag blir kvar i klubben så länge till.

En katt bland hermelinerna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: HUsbilsanarkin

Jag vill inte fundera över om mitt sätt att parkera kommer att hamna i tingsrätten och hur utgången kommer att bli.

Fortsätter den här utvecklingen så övergår jag till tält igen.

Tror inte heller att jag blir kvar i klubben så länge till.

En katt bland hermelinerna.


Hej Alve.

Varför tror du att du inte blir kvar i klubben så länge till?

Hälsningar
:-/<rister
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: HUsbilsanarkin

Hej Alve.

Varför tror du att du inte blir kvar i klubben så länge till?

Hälsningar
:-/<rister

Det känns inte som om jag passar in riktigt. Skulle ha nöjt mig med inlägg under "bygga och renovera". Känns som att gå på en smokingfest iklädd jeans och skjorta. Blir riktigt tilltufsad. Är väl inte tillräckligt hårdhudad.
Hälsningar
Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HUsbilsanarkin

Äh Alve! Du tillhör ju onekligen profilerna på det här forumet. Du har egna synpunkter på allt möjligt och jag tycker dina inlägg ofta är befriade från det som möjligen kan kallas Jantelagen eller den "svenska sjukan" där man inte får sticka ut utan snarare sväljer förtreten när man har en åsikt och håller inne med den för att inte störa "etablissemanget"!

Sanningens största fiende är allmänhetens oreserverade respekt för auktoriteter!

Kör på!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HUsbilsanarkin

Det känns inte som om jag passar in riktigt. Skulle ha nöjt mig med inlägg under "bygga och renovera". Känns som att gå på en smokingfest iklädd jeans och skjorta. Blir riktigt tilltufsad. Är väl inte tillräckligt hårdhudad.
Hälsningar
Alve

Jag är övertygad om att de flesta av oss uppskattar dina inlägg. Stanna kvar!

Och apropå hermeliner så äter katter hermelin; fältforskning tyder på att tamkatt är en av de viktigaste predatorerna på hermelin.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HUsbilsanarkin

Alve og Jappe, dere er begge spesielle gubber som skriver bra noen ganger litt provoserende for endel - men jeg tror dere begge skriver uten baktanke.
Det er noen til i samme kategori, og jeg sette pris på det dere skriver også når jeg ikke er enig.

Selv må jeg prøve å ikke provosere - det står ikke Medlem under namnet og da er det mange som mener en må være mer ansvarlig og tenke etter før en trykker Skicka svar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: HUsbilsanarkin

Det finns hermeliner i alla klubbar Alve men dom flesta är katter som du och jag och tusentals andra. Du har klubbens tuffaste avatar, lycka är att ha suttit i en Tigermoth, det är få förunnat. Upp med humöret!
//Åke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

Alve og Jappe, dere er begge spesielle gubber som skriver bra noen ganger litt provoserende for endel - men jeg tror dere begge skriver uten baktanke.
Det er noen til i samme kategori, og jeg sette pris på det dere skriver også når jeg ikke er enig.

Selv må jeg prøve å ikke provosere - det står ikke Medlem under namnet og da er det mange som mener en må være mer ansvarlig og tenke etter før en trykker Skicka svar.

Kunde varit mitt inlägg! Kan bara hålla med!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: HUsbilsanarkin

Både Alve o Jappe behövs i forumet, om de ibland skriver provocerande är det mest synd om de som tolkar det så. Läser Alve med förtjusning och Jappe har sin stil, jag både strattar och tar in alla bra råd och livserfarenheter han sprider på forumet.

Vore synd för forumet om Alve drog iväg. Det finns alltid människor som inte tycker som du, ge fasiken i gnällspikarna. Finns många som uppskattar dina inlägg.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: HUsbilsanarkin

....tilläggsskyltar som anger att parkering är förbjuden för husbilar och husvagnsekipage mellan 22.00 och 06.00. ......

Nu har jag inte sett vilka gator detta gäller. Men det är ju illa om man inte kan parkera en stund dessa tider för att t.ex. vänta på en person, handla i korvkiosken, ta ut pengar i bankomaten, låta föraren gå på den egna toan. Nog bör de ha ytterligare ett tillägg att man får stå t.ex. max 30 min i alla fall under angivna tider.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: HUsbilsanarkin

Nu stänger Falkenberg ner Glommen med :(
Stopp för populär husbilsplats
Glommen. De senaste åren har det blivit alltmer populärt att ställa sin husbil i Glommens hamn. Men nu kan det vara slut med den saken.


Publicerad 04:00
Det har återigen varit flitigt med husbilsbesök i Glommens hamn under sommaren. Ryktet tycks ha spridit sig om den fina platsen att slå läger på, och det fina sommarvädret har sannolikt också gjort sitt.
Men alla är inte lika nöjda med besökarna. Nyligen gjordes en anmälan till kommunens bygglovsnämnd från ett stort antal fastighetsägare i området. De anser att det bedrivs olovlig camping på platsen och begärde att kommunen ska göra ett tillsynsbesök.
Morgonen därpå var också bygglovschefen Lars Larsson på plats, och mycket riktigt stod 25 husbilar parkerade på platsen. Därefter har även Räddningstjänsten varit på besök, men de har inte haft någonting att anmärka på husbilsbesökarna ur säkerhetssynpunkt.
Till saken hör att Glommens båtklubb förra året ansökte om att få anordna en organiserad uppställningsplats för husbilarna i hamnen. Man fick också bygglov för detta – men bygglovet överklagades av grannarna och upphävdes av länsstyrelsen.
Trots detta har alltså husbilarna fortsatt att komma till hamnen, och båtklubben har tagit ut en serviceavgift för de besökare som velat utnyttja klubbens faciliteter. En frivillig avgift, menar båtklubben.
Kommunen har nu bestämt sig för att sätta upp förbudsskyltar på platsen. Marken där husbilarna står ägs av kommunen, men arrenderas av båtklubben.

Staffan Gustafssonstaffan.gustafsson@hn.se
 
Toppen