• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilplasser i Gøteborg

F

F.d. 436

Guest
Jeg skal ta en liten Sverigetur i neste uken og lurer på om noen kan anbefale en fin plass til husbilen i Gøteborg.
Finnes det brukbare plasser i gangavstand til sentrum?

Takker på forhånd for hjelpen

Hilsen fra Norge
Andreas
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Du kan prova med Parkeringen till Shell Ullevi, brukar oftast stå där själv...sen finns det ute på Lindholmen flera platser men är ju en bit från centrum, terminalen till Kiel- färjan likaså.

Mvh
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

På kajen vid operan finns det gott om platser där står många husbilar sommartid
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Långedrag vid Sjöräddningssällskapet eller Färjeparkeringen. Spårvagnen går dygnet runt och det är 2 linjer så det kommer en varje kvart eller halvtimma. Lite glesare senare på natten. Tar 20-30 min in till Centrum beroende på vart du ska.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Hej på Dig. Du kan åka till båthamnen vid Hästevik, alltså alldeles vid F.D. KA4. Mittemot Älvsborgs Fästning. Sedan kan Du ta buss nr 91 som går till Centrum på 12 min. då har Du kommit ner till BRUNNSPARKEN, och detta ligger i absolut Centrum i Göteborg. Du åker efter Busslinje 91 mot Västra Frölunda- Bussen utgår från Brunnsparken- följ denna linje tills du har passerat Hållplats TOREDAMM och efter nästa hållplats kör Du cirka 100 meter och tar till Höger och Då är Du inne på Tånguddens Båövarv. Där kan Du stanna var som helst med Din Bil och om Ni vill äta Thai mat så har dom en liten Restaurant som ser ut som en KORVKIOSK, men låt inte lura Dig, Dom har världens bästa mat och har öppet varje dag mellan 10,oo - 20,oo, hls Kurt
 
F

F.d. 436

Guest
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Takk til alle for de fine tipsene.
Jeg tror jeg skal se på plassen ved operaen først.
Kurt, Thai maten høres veldig bra ut, jeg får vann i munnen ved tanken:wink:
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

hej
nu har du ju redan varit i Göteborg. men ändå. vi var där i måndags o parkeringen Shell vid Ullevi är stängd.(Dom river ju Gamla Ullevi) Finns vanlig personbilsparkering men inget för husbilar.
Turistbyrån ringde till p-bolaget för att höra var vi kunde parkera nära centrum (alltså inte övernatta) o det enda svar vi fick var att om vi kunde hitta en parkering utmed en gata som inte hade målade rutor o inte var för boende så gick det bra. vi är alltså bara 6,90 långa.
Vi fick parkera på Lisebergs södra parkering efter att själva ha ringt o frågat p-bolaget. och det var tack vare att det inte var så många som parkerar där nu på vintern o en snäll telefonist. Undrar hur dom har tänkt sig när Liseberg öppnar.
Dom gillar tydligen inte husbilsägare i Göteborg.
/Cecci
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Hej, Cecci mfl.

Din slutsats om Göteborgs kommuns syn på ställplatser för husbilar är intressant.

Om jag minns rätt så svarade inte Göteborg på tidningen Camping o Husvagns förfrågan till kommunerna om ställplatser.

Finns det ett samband mellan Göteborgs ägande av campingplatserna Kärralund, mfl ?
Det ger måhända mer klirr i kommunens kassa om husbilarna förpassas till de kommunala campingarna??
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Husbilplasser i Gøteborg

Fortsätter diskutionen om husbilar o Göteborg här.
Mina föräldrar var i Bäckebol (Ikea, Bauhaus mm finns där) på den parkeringen är det lastbilsförbud. Alltså vi med lastbilsregade husbilar får inte stå där. men dom frågade i tre olika affärer hur dom skulle göra när man kommer med en sån husbil. och får svaret: oj, det har vi inte tänkt på. men dom skulle väl framföra detta till nån som bestämmer. ska bli kul att se om det blir nån ändring.
kanske en ide när man kommer dit o även andra ställen med samma typ av förbud. att tjata i affärerna om att vi inte kan komma o handla hos dom eftersom vi inte kan parkera där....
 
Toppen