• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilens underrede

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2026
Undrar om man ska behandla undersidan av husbilen/bodelen med något? Verkar bara vara en plywoodskiva under om man tittar. Klarar den sten- o vattensprut utan att bli förstörd? Någon med erfarenhet av detta??
:confused:

Sv: Husbilens underrede

Vi måste nog få lite mer info om din bil först innan du kan få några vettiga svar.

Vi måste nog få lite mer info om din bil först innan du kan få några vettiga svar.

OLjebehandlad fiberplatta av något pressat material. Min 89:a var helt ok efter alla år så det skall nog inte vara sämre idag. Men vinterkörning tar hårt på det mesta och det var inte min bil, och kommer aldrig utsättas för det heller.

OLjebehandlad fiberplatta av något pressat material. Min 89:a var helt ok efter alla år så det skall nog inte vara sämre idag. Men vinterkörning tar hårt på det mesta och det var inte min bil, och kommer aldrig utsättas för det heller.

Det finns en del som förordar linoljesprutning på träbottnen - Hymer lär göra det regelmässigt.

Det finns en del som förordar linoljesprutning på träbottnen - Hymer lär göra det regelmässigt.

Så är det på Hymer, de sprutar med linolja från Biltema.

pixel.gif
/ FORDON / ROSTSKYDD / ÖVRIGT ROSTSKYDD /
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
pixel.gif
Rostskydd linoljebaserat
Miljövänligt. Innehåller inga tillsatser. Avsett för rostskyddning av hålrum i chassi, dörrar, balkar och tröskellådor. Även lämpligt för behandling av trä t.ex. staket, trädgårdmöbler, fönster, båtar m.m.
pixel.gif
pixel.gif
Art nrPrisAntal
pixel.gif
pixel.gif
500 ml sprayburk. 36-242339,90 kr

Vinterkörning är inga som helst problem, det är det där förbannade saltet som VV envisas med som är boven. Det förstör mer än bilar, det förstör miljön också.

Det er flere typer plywood i bruk, noen bruker marine plywood - denne svarte harde overflaten tåler det meste og det er lite som fester til overflaten.
Andre bruker en oljemettet plywood og noen oljebehandlet - de to siste bør etterbehandles med linolje, spesiellt i vårt barske nordiske klime.

Noen få bruker andre løsninger hvor undersiden er glassfiberarmert epoksy eller annet plaststoff. Her kan en vanlig understellsmasse benyttes.

Man ska inte ha något ur biltemas sortiment i närheten av sin husbil. Och om man ändå har det så får man skylla sig själv. Annvänd riktiga produkter från riktiga tillverkare och grossister, när det gäller underredet så annvänder jag "body" på plyfa skivorna på husbilar. CRC:s produkter är fina, även carostabil. Men inte biltema!!! det är ju 60% lösningsmedel och förtunning i deras "skräp". dessutom härdar det alldrig.

Tack för alla svar! Bilen är en Burstner T-star -o6 och vi har bara ägt den i några månader. Vi har inte för avsikt att köra så mycket på vintern men man vill ju sköta om sin bil på bästa sätt.
Bilgrun

Man ska inte ha något ur biltemas sortiment i närheten av sin husbil. Och om man ändå har det så får man skylla sig själv. Annvänd riktiga produkter från riktiga tillverkare och grossister, när det gäller underredet så annvänder jag "body" på plyfa skivorna på husbilar. CRC:s produkter är fina, även carostabil. Men inte biltema!!! det är ju 60% lösningsmedel och förtunning i deras "skräp". dessutom härdar det alldrig.

Hmm Där har vi lite delade meningar Klippt ur beskrivning på burken från Biltema

Rostskydd linoljebaserat
Miljövänligt. Innehåller inga tillsatser. Avsett för rostskyddning av hålrum i chassi, dörrar, balkar och tröskellådor. Även lämpligt för behandling av trä t.ex. staket, trädgårdmöbler, fönster, båtar m.m. Pris 39.90 kr. Motsvarande från "riktig tillverkare" Carosol 94 kr men där står inget om milljövänlig eller tillsatser.

Kan det vara så som det är med olja att det tappas på samma ställe fast i olika burkar som har framgått här i tidigare trådar :D

Sedan så har jag inte hittat någon bättre kallavfettning än Biltemas

Föresten vilken Body använder du :confused:

Gurra

Undrar om man ska behandla undersidan av husbilen/bodelen med något? Verkar bara vara en plywoodskiva under om man tittar. Klarar den sten- o vattensprut utan att bli förstörd? Någon med erfarenhet av detta??
:confused:
Gör en noggrann okulär besiktning utifrån och en ordentlig fukttest, från utsidan. Då visar det sig om underredet tagit skada. På vår bil hade fukt kommit in längst bak. Fick åtgärdat detta på fuktgarantin.Upptäckte detta själv. Firmans fuktbesiktning gjordes endast inne i bilen.PR-husbilar som åtgärdade skadan, gjorde ett bra arbete. De bytte skadade delar och sprutade eller strök på något slag av underredsmassa, har ej tagit reda på vad. De satte även på stänkskydd bak. Allt utan kostnad.

Gör en noggrann okulär besiktning utifrån och en ordentlig fukttest, från utsidan. Då visar det sig om underredet tagit skada. På vår bil hade fukt kommit in längst bak. Fick åtgärdat detta på fuktgarantin.Upptäckte detta själv. Firmans fuktbesiktning gjordes endast inne i bilen.PR-husbilar som åtgärdade skadan, gjorde ett bra arbete. De bytte skadade delar och sprutade eller strök på något slag av underredsmassa, har ej tagit reda på vad. De satte även på stänkskydd bak. Allt utan kostnad.

Mycket förståndigt. Underedsmassa eller dylikt som sprutas över och stänger in fukt, det ser då kanonfint ut när man gör en okulär men fukten arbetar bakom den fina hinnan. har man otur så släpper hinnan och blir som en hängmatta:swoon:

Gurra

Om man skall underredsbehandla underredet på en Husbil ?

Har man AL-KO amc chassi så finns det inget behov att underedsbehandla dessa ramar för de är VARM GALVANISERADE genom DOPPNING och en har livslängd säkert upp till 30 år.
När det gäller botten i Husbilarna använder Husbilstillverkarna 12 mm FORMOLJEPLYWOOD att underredsbehandla en oljebehandlad skiva är inte behövligt och om man gör det så kan man räkna med att underedsmassan kommar att släppa "Vad är det som fastnar på oljabehandlat ?" Formoljeplywood skivor används av byggnadsföretag vid gjutning så att inte betongen fastnar och behandlas ytterligare av olja genom strukning.
När det gäller Släpvagnar, använder Tillverkarna ramar av varmgalvaniserad och botten av 12mm formoljeskiva, Är det någon som underedsbehandlar släpvagnar ?
När det gäller själva bildelen kan man underredsbehandla skärmar och montera in innerskärmar, övriga delar kan man också underedsbehandla, Inte plastdelar!
Husbils delen tillhör "Lätta Lastbilar" dessa mig veterligt har aldrig varit underedsbehandlade om man inte vid köpet begär det. I övrigt bör man montera stänkskydd så man inte får så mycket sprut från hjulen över underredet. Glöm inte hjulhusen för bakhjul att ev. underedsbehandla dessa.
Dessutom bör man rengöra underredet mycket ofta med "ev.högtryck".

När det gäller Standard Chassin och EURO-Chassin gör det inget om de får en underredsbehandling.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

Detta tillhör väl inte tråden men vill upplysa om att CRC i Mölndal levererar sina produkter till Biltema. Det blir en annan etikett på burkarna.

/Kenneth/

Detta tillhör väl inte tråden men vill upplysa om att CRC i Mölndal levererar sina produkter till Biltema. Det blir en annan etikett på burkarna.

/Kenneth/

Jag har användt biltemas "skräp" till mitt underrede och det blev i mitt tycke bara bra, jag sprayade på det i Juli och tittade till det i September och det var torrt och fint, jag tror inte att hymer annars skulle användt det!

//Pilot:wink:

På vår Laika KREOS 3009 är det lackad aluminiumplåt på undersidan av bodelen! Finns det verkligen husbilar med trä på undersidan av bodelen, det verkar ju 1800:a talet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen