• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens svenskahistoria

F

F.d. 7831

Guest
Hej husbils ägare, vi är en förening som heter, Föreningen Saab 92h, av namnet kanske ni förstår att det handlar om en Saabhusbil, inte så vanliga, jag vet, finns bara två tillverkade. Här kan ni se en bild på de två.



Nu till saken, vi står i startgroparna att börja renovera Saab husbilen till våren 2008, i våran styrelsen har vi diskuterat när man började använda husbil i Sverige, vi vet, att det redan i slutet av 1920 talet fanns i USA. Troligen efter kriget i England och resten av Europa, men när kom den första som man vet om till Sverige. Dessa på bilden ovan är byggda 1963 & 1965, att det är tidigt i Sverige vet vi, då den gröna registrerades som en ombyggd Saab 95 , och inte som en husbil. Någon av er experter som vet? Vi är tacksamma för svar eller tips var vi kan hitta information. MVH Föreningen Saab 92h, genom Jonas.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Husbilens svenskahistoria

Vet ej husbilens historia men använde min Saab 92 som "husbil" första gången på tidigt 60 tal. Det fanns en tillsats att köpa så att man kunde bädda den, första resan gick till Lysingsbadet i Västervik. Sen dess har det blivit många nätter i Husbil o Husvagn.

Blev "helfrälst" från början och har så förblivit.
Hls Monica o Kurt.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Husbilens svenskahistoria

Hei,

Følgende tekst står på baksiden av katalogen til Husvagn svensson;

"Vi importerade Sveriges første husbil redan i juni 1975. Märket er Dormobile och tillverkades i England."
Bilde av husbilen finnes på samme sted.
http://np.netpublicator.com/?id=n312641
klikk dere frem til siste side i netkatalogen.
:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens svenskahistoria

1978 byggde Kurt Blomqvist sin första husbil, Kabe.
1984 var Ove Anderssons första hemmabygge av husbil klar. Ingick då i Cabby men separerades 1990 till Nordic.
 
Toppen