• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens kylskåp

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej därute! Vi har ett Thetford kylskåp i en husbil årsmodell 2013. Fungerar då och då, just nu inte alls på varken el eller på gas. Har blåst rent ordentligt vid brännarröret/avgasröret med tryckluft. Vänligen svara om; du har erfarenhet av dessa problem och vad då gjorde för att få funktion på kylskåpet. Väntar på svar från dig.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Vad är det som fattas i min beskrivning för dig? Tack för det tipset med strömlöst. Har gjort kylskåpet strömlöst, får se om det hjälper.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vad är det som fattas i min beskrivning för dig? Tack för det tipset med strömlöst. Har gjort kylskåpet strömlöst, får se om det hjälper.
Vi hade en 2012, inte mycket hjälpte. Många kretskort byttes, men nej. På slutet stängde vi av skåpet 5 minuter varje kväll, det var det enda som hjälpte.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Vad är det som fattas i min beskrivning för dig? Tack för det tipset med strömlöst. Har gjort kylskåpet strömlöst, får se om det hjälper.
Tex Beteckning/Produktnummer på kylskåpet, vad menar du med "fungerar inte". Om det är ett AES så slår inte gasen på förens efter ca 15 minuter om du kört på 12V.
,
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Lubbis, kylskåpet startar på både el och gas, Men det blir inte kallt. Det jag fått fram just nu är att det är ett N3000 serie. AES? Ursäkta att jag frågar.
Funderar på om jag måste ta bort brännaren och blåsa ur skorstenen. Eller om det är ngn strypring som ska bytas. Vet dock inte var den sitter.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om kylen inte blir kall vare sig på 230v eller gasol så hjälper det nog inte att fixa skosten/brännare tyvärr. Troligen är det fel på någon gemensam komponent och då får du nog uppsöka något serviceställe. Ofta kan den lokala kylfirman/elektroservice hjälpa till om det inte finns någon husbilsfirma i närheten.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Lubbis, kylskåpet startar på både el och gas, Men det blir inte kallt. Det jag fått fram just nu är att det är ett N3000 serie. AES? Ursäkta att jag frågar.
Funderar på om jag måste ta bort brännaren och blåsa ur skorstenen. Eller om det är ngn strypring som ska bytas. Vet dock inte var den sitter.

AES=Automatic Energy System dvs byter automatiskt mellan 230V, 12V och gas. Eller har du vred för att byta energislag?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej därute! Vi har ett Thetford kylskåp i en husbil årsmodell 2013. Fungerar då och då, just nu inte alls på varken el eller på gas. Har blåst rent ordentligt vid brännarröret/avgasröret med tryckluft. Vänligen svara om; du har erfarenhet av dessa problem och vad då gjorde för att få funktion på kylskåpet. Väntar på svar från dig.

Hej!
Jag tror det är många som gärna vill veta om och hur du har fått igång ditt kylskåp.
Berätta gärna så hjälper du nästa med liknande symptom
Tommy
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej på er. Jag har tyvärr inte haft tillgång till att svara, förrän nu. Självklart så ska jag svara. Vi fick lite hjälp av en mekaniker, som också blåste rent, han tyckte dock att vi hade gjort ett bra jobb. Han gav info; starta på antingen gas eller el. Låt sedan bli allt vad gäller inställningar, dörren ska vara STÄNGD hela tiden, inte tjuvkika alls på 4 timmar, då se om kylan är på gång. Efter 4 timmar hade vi fått 3 grader kallare. Fick rådet att ställa in en flaska vatten, så att kylen hade något att jobba med. Vi lät kylen vara igång på gas hela natten. Morgonen därpå hade vi kallt i kylen. Ca 4 grader. Tack för att ni därute bryr er. h
Lubbis, vi har en automatisk omställare AES. Tack för svaret! Ha en bra midsommar.
 
Toppen