• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilen

F

F.d. 18317

Guest
Hejsan. Är det någon som kan hjälpa mig, jag har tagit bort den bruna stripe på min husbil Noreic å jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle sitta så hårt, snälla har ni något som har tipps, jag fick till svar på Nordic att jag skulle ta, ett medel som tar bort klister, men det tog inte bort mycket av det som sitter under stripe.:confused::twitcy:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: husbilen

Hej, prova med ren bensin - brukar fungera bra, blöt in lite och torka av, upprepa vid behov.
Obs, om stripen har suttit länge på bilen, kanske färgen under stripsen inte blekts som den yta utan stripebeklädnad.
/ Bengt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det finns ett slags roterande suddgummi att köpa, det består av en bunt tunna ljusa gummiskivor med en centrumbult som man sätter i en vanlig borrmaskin. Det låter mysko men fungerar utmärkt till att ta bort fast brända S märken och gamla stripes med utan att skada lacken. Jag har köpt mina på en firma som säljer billacker men jag tror att jag har sett en billigare variant någonstans, vet tyvärr inte om det var Biltema, Jula eller Mekonomen.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, jag hittade en sida med trissorna jag skrev om i förra inlägget. De är tillverkade av 3M och finns i två varianter, dels med gummitrissor och också en lyxsvariant med polymertrissor....fint skall det va'.

Slipmaterial

JANKRO.

F

F.d. 7747

Guest

Hej värm försiktigt med en hårtotk köp en flaska limbort och en klickskrapa hos golvhandlarn och ditt problem är ur världen . Har strippen sutti på länge får du nog lov att rubba och vaxa efteråt .
Rulla lungt , spar bränsle .:yes:

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024

Det enklaste är att ta bort stripes/dekaler med varmluftspistol. För att sedan få bort limmet så är det absolut billigast och enklast att använda rödsprit. Ibland flera gånger för att få bort allt. Glöm bara inte att vaxa efteråt för att skydda lacken.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Istället för rödsprit kan man först testa med lampolja. det är lite snällare mot gammal lack och går att använda på de flesta material om amn vill ta bort etiketter av olika slag. Bara att skölja med vatten efteråt.
EssoJ

F

F.d. 2702

Guest

hej..

Hade samma problem på min van.. var borta i mat affären o köpte en flaska trikloretylen o det gjorde susen.. lim resterna och dekal delar försvann direkt.... så det kan vara värt ett test..

MvH

Fredrik

F

F.d. 18317

Guest

Hejsan. Tack för att denna sida finns, nu ska jag prova imorgon, för det är sent nu, vi har varit på antik mässa i Åmmeberg i dag, å det tar sin tid där, är det någon mera som åker på antik, å loppis, det är mycket trevligt man träffar mycket folk när man åker ut, vi har hållit på med det i några år nu, (vi står å säljer själva).....:twitcy::p

Toppen